Beetle-fan Startet 9.September.2010 Del på Facebook Startet 9.September.2010 Mercruiser 120hk, råd for vinteren? Har undersøkt vedr. vinterkonservering av denne i Oslo, synes ca. kr 10.000 (demontering, service, deler og montering til våren)er veldig dyrt. Har du noen råd om hva jeg kan gjøre selv vedr. demontering av drev/motor, skifte av olje, kjøp/montering av sinkanoder, pakninger m.m.? Motoren sitter i en Askeladden Beetle, og er fra 2002. Jeg har aldri hatt båt med drev tidligere. Hilsen Beetle-fan Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 9.September.2010 Del på Facebook Svart 9.September.2010 Hei Følgte ikke brukermanualen for motor/drev med? Der er det nemlig godt beskrevet hva du skal gjøre. Bytte olje/oljefilter/dieselfilter Kjøre igjennom saltvannsdelen med frostveske (Først med ferskvannog så avslutte med frostveske som konserverer innvendig. Ta ut batterier og lad, sett de så på et tørt sted. Smøre opp Wastegateventil. Sjekk drevet: Belg, kanskje bytte impeller, anoder "all over" Sjekk ellers alle oljenivåer Et viktig tips er å ta ut varmeveksler, den er garantert full av saltavleiringer som gir dårlig kjøling. Din blir litt varm ikke sant? Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
Cruiseliner Svart 9.September.2010 Del på Facebook Svart 9.September.2010 (redigert) 10 000 kroner for vinterkonservering er en absurd pris, men jeg er ikke overrasket. Vinterkonservering kan alle gjøre selv. Og man trenger strengt tatt ikke gjøre det fullt så omfattende som anbefalingene ofte tilsier. Oljeskift kan eksempelvis droppes, men må da selvfølgelig gjøres på våren. Det viktigste før vinteren er å sørge for at motoren ikke fryser. Dette innebærer tømming av sjøvannssystemet (gjerne ettfulgt av gjennomspyling av systemet) og til slutt sikre ekstra med frostveske. Det du for øvrig velger å ikke gjøre bør da utføres på våren. Redigert 9.September.2010 av Cruiseliner (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GEHU Svart 9.September.2010 Del på Facebook Svart 9.September.2010 Den prisen må jo være med vinteropplag og allt? Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 9.September.2010 Del på Facebook Svart 9.September.2010 Gebret dekket vel det meste. I tillegg må fettpresse benyttes på siden av skjoldet på akterspeilet for å smøre lagret i akterspeilet + på akslingen ut av svinghjulet, fette opp alle bevegelige overganger, drenere intercooler (liten skrue rett over bunnpannen på v..side av motoren hvor det også sitter 4 anoder som skal skiftes. jeg pleier i tillegg å dusje motoren lett utvendig med mototkonserveringspray + inn i luftinntaket. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 9.September.2010 Del på Facebook Svart 9.September.2010 Må?! Det verste er at du sikkert mener alvor med alt dette. At det er fornuftig er greit nok, men ingenting av det du ramser opp "må" gjøres før vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 9.September.2010 Del på Facebook Svart 9.September.2010 Må?! Det verste er at du sikkert mener alvor med alt dette. At det er fornuftig er greit nok, men ingenting av det du ramser opp "må" gjøres før vinteren. Litt for mye jobb er bedre enn for lite jobb. Er du ikke enig i det? Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
Cruiseliner Svart 9.September.2010 Del på Facebook Svart 9.September.2010 Joda, jo mer man gjør jo bedre er det selvsagt. Dine punkter er helt i tråd med hvordan ting skal gjøres etter boka. Mitt poeng er derimot å fremheve det som må gjøres før vinteren, ikke det som med fordel kan gjøres. Vedlikehold ut over det som må tas som man ikke får gjort, tar man i så fall til våren. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid.65 Svart 9.September.2010 Del på Facebook Svart 9.September.2010 (redigert) Har samme motor, men en 2005 mod. gått 400t. Etter å lest i forum, instruksjonsbøker og egen erfaring som bilmekaniker: Har jeg kjøpt inn alle oljer, filter,anoder, pakningsett til drev og impeller(som sitter i drev på min) Smøre opp avregulering til turbo(wastegate) (Denne har visst en tendens til å sette seg, og siden det ikke er noen elektronisk overvåking på denne, kan du "blåse" motoren hvis turbotrykket blir for høyt. Så pass på hvis båten plustselig går bedre enn vanlig.) Reg reima skifter jeg også nå. den skal skiftes etter 1000timer eller 5 år. Dette har jeg tenkt å gjøre når jeg tar den opp i høst, samtidig som jeg vasker/poler båt og fixer teak´n. pluss se over og rengjøre/smøre div. Her er en link til diverse manualer/bilder/servicebøker til mercruiser. mercruiser Redigert 9.September.2010 av Arvid.A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 10.September.2010 Del på Facebook Svart 10.September.2010 Takk for nyttig link. Disse håndbøkene kan være vanskelig å få tak i uten å måtte betale for det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.