innaskjærs Startet 9.September.2010 Link til dette innlegget Startet 9.September.2010 Hei Jeg har en Humminbird Matrix 97 som jeg i grunn er fornøyd med. Det er bare en ting som irriterer meg litt og det er at plotteren endel ganger viser at jeg befinner meg godt på land enkelte ganger. Om dette er en misvisning så blir jeg litt bekymret i urent farvann. Da kan det jo like godt skje at jeg er på vei på et undervannsskjær til tross for at plotter viser rent vann i fartsretning.. Har dere noen tips eller vet hva som kan være årsaken? Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
ValiumII Svart 9.September.2010 Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 Har selv opplevd dette med Furuno og C-map. Det kan være offsett eller feil i kartet, men mest sannsynlig feilvisning fra gps. Du kan få inntil 30m feilvisning på gps, så det eneste som nytter i trange og urene farvann er papirkart....... Sitér dette innlegget Link to post
JensKH Svart 9.September.2010 Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 Jeg har opplevd det samme på både Garmin og Lowrance plottere. De eneste plassene jeg har opplevd det er på meget enkle steder gjerne i forbindelse med båthavner. Jeg har ikke opplevd det på vanskelige steder hvor nøyaktighet i forhold til kartet er viktig. Jeg har derfor tolket det slik at det er slurv med kartet på meget enkle selvforklarende steder. Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 9.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 [sitatslettet] Jeg har opplevd det samme på både Garmin og Lowrance plottere. De eneste plassene jeg har opplevd det er på meget enkle steder gjerne i forbindelse med båthavner. Jeg har ikke opplevd det på vanskelige steder hvor nøyaktighet i forhold til kartet er viktig. Jeg har derfor tolket det slik at det er slurv med kartet på meget enkle selvforklarende steder. Akkurat, det var veldig godt forklart. det er akkurat slik jeg opplever det. jeg har heller heldigvis ikke opplevd unøyaktighet i "kritiske" områder. Propell og drev/skrog er like helt...enda [/sitatslettet] Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
BAN Svart 9.September.2010 Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 Passerer et nes med ujevne mellomrom, og der sender plotteren meg 50-60 meter inn over land. Skjer hver eneste gang. Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 9.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 [sitatslettet] Passerer et nes med ujevne mellomrom, og der sender plotteren meg 50-60 meter inn over land. Skjer hver eneste gang. Godt det er plotteren som er på land og ikke båten... [/sitatslettet] Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
Finn Erik Svart 9.September.2010 Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 Opplever det samme med min Simrad fra 2003 med kartbrikke fra 2009..... Hjelper det kansje med en oppdatering? Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 9.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 [sitatslettet] Opplever det samme med min Simrad fra 2003 med kartbrikke fra 2009..... Hjelper det kansje med en oppdatering? Det er som det blir nevnt i tråden her at det kanskje er minder unøyaktighet i "sikre" farvann. Jeg f.eks "går på land" i Hankøsundet hver gang. [/sitatslettet] Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
Finn Erik Svart 9.September.2010 Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 Stemmer ikke det hos meg. Sundet hvor det vises at jeg er på land, er meget smalt og grundt. Kansje 15m og en må holde seg til den ene siden for å ikke gå på grunn. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 9.September.2010 Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 Hva med å sjekke at du kjører rett kartdatum på plotteren? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 9.September.2010 Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 Har da opplevd det samme på plottere for noen år tilbake. Med nåværende plotter som er en 2010 modell kan jeg ikke si at jeg har merket noen spesielle avvik. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 9.September.2010 Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 Jeg f.eks "går på land" i Hankøsundet hver gang. Jeg går ofte i Hankøsundet og har aldri opplevd dette med min Garmin. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.September.2010 Link til dette innlegget Svart 10.September.2010 Jeg har derfor tolket det slik at det er slurv med kartet på meget enkle selvforklarende steder. Akkurat det ville jeg vært litt forsiktig med. Det er gjerne slik at kartets nøyaktighet og trafikkmengden følger hverandre. Der det er stor trafikk med store skip er det gjerne pinlig nøyaktig, mens der det er lite trafikk avtar nøyaktigheten. Hva med å sjekke at du kjører rett kartdatum på plotteren? Har ingen betydning hvis man bruker en Nintendoboks. Du kan sette hvilket datum du vil. Båtens posisjon i kartet vil være den samme. Det er kun tallene, geographicals, som endres. Sitér dette innlegget Link to post
KnutIvar@home Svart 10.September.2010 Link til dette innlegget Svart 10.September.2010 (redigert) sjekk posisjonen på gps i forhold til et papir kart. da ser du jo om det ligger i plotteren >/ gps elleri kartet har selv opplevd med gps usb dongle at den har satt båten på land. altså i plotteren. ikke fysisk på land nei Redigert 10.September.2010 av KnutIvar@home (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.