Jump to content

Kartplotter/GPS viser at jeg er på land....

innaskjærs

Recommended Posts

Hei

Jeg har en Humminbird Matrix 97 som jeg i grunn er fornøyd med.

Det er bare en ting som irriterer meg litt og det er at plotteren endel ganger viser at jeg befinner meg godt på land enkelte ganger. Om dette er en misvisning så blir jeg litt bekymret i urent farvann.

Da kan det jo like godt skje at jeg er på vei på et undervannsskjær til tross for at plotter viser rent vann i fartsretning..

Har dere noen tips eller vet hva som kan være årsaken?

Sjøsyk

[sitatslettet]

Jeg har opplevd det samme på både Garmin og Lowrance plottere. De eneste plassene jeg har opplevd det er på meget enkle steder gjerne i forbindelse med båthavner. Jeg har ikke opplevd det på vanskelige steder hvor nøyaktighet i forhold til kartet er viktig. Jeg har derfor tolket det slik at det er slurv med kartet på meget enkle selvforklarende steder.

Akkurat, det var veldig godt forklart. det er akkurat slik jeg opplever det. jeg har heller heldigvis ikke opplevd unøyaktighet i "kritiske" områder. Propell og drev/skrog er like helt...enda :yesnod:[/sitatslettet]

Sjøsyk

Jeg har derfor tolket det slik at det er slurv med kartet på meget enkle selvforklarende steder.

Akkurat det ville jeg vært litt forsiktig med.

Det er gjerne slik at kartets nøyaktighet og trafikkmengden følger hverandre. Der det er stor trafikk med store skip er det gjerne pinlig nøyaktig, mens der det er lite trafikk avtar nøyaktigheten.

Hva med å sjekke at du kjører rett kartdatum på plotteren?

Har ingen betydning hvis man bruker en Nintendoboks. Du kan sette hvilket datum du vil. Båtens posisjon i kartet vil være den samme. Det er kun tallene, geographicals, som endres.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...