fanntomas Startet 9.September.2010 Del på Facebook Startet 9.September.2010 Har en opplagshenger som jeg tenkte jeg skulle bruke i år, har aldri brukt den tidligere. Akslingen på det ene hjulet er noe "hjemmelaget" greier, og jeg er litt usikker på hvor sterkt dette er. Ikke så godt å se på bildet kansje, men noen har forhåpentligvis noen fornuftige meninger utfra erfaringer?? Denne er tredd inn i den andre akslingen som dere ser, hadde tenkt å borre et hull i gjennom denne, sånn at jeg kunne feste den med en gjennnomgående bolt.....så faller den hvertfall ikke ut Lønner det seg å ha et "styrespor" foran til baugen, eller går det greit uten dette tro?? Har også tenkt å sveise/skru på en form for justering på støttebeina, slik at jeg kan justere disse når båten ligger over hengeren i vannet.. Mulig jeg kan bruke vanlig saksejekk på en måte... Noen som har noen tips her??? Det er snekke jeg har, så jeg må ha hengeregn fri, og kjøre båten over hengeren i vannet. Dette er nytt for meg, så dette kan bli spennende, eller utfordrene for å si det sånn. Men jeg vil ikke risikere at båten faller av, pga knekt aksling på land.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.September.2010 Del på Facebook Svart 9.September.2010 Vogna såg grei ut. Du bør absolutt ha ein styring på frontstaget. Allt anna er tull! lag ein som du kan trè slange utpå for å beskytte. Akslingen likte eg ikkje. Den rør-biten burde gått heilt ut til navet, bolten såg spinkel ut. Bolt er laget for å tåle strekk. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Terje_F Svart 9.September.2010 Del på Facebook Svart 9.September.2010 over hengeren i vannet.. Mulig jeg kan bruke vanlig saksejekk på en måte... Noen som har noen tips her??? Har en kar som bygger om en opplagshenger for meg nå. Blir knall! Vurderte også "saksejekk". Endte på et hull med bolter for grovjustering og så en sånn "strekk"-fisk som er på løftearmen bak på traktorer, eventuelt en vanlig 600mm strekkfisk. Koster ca 300,- pr stk på Tools. Sitér dette innlegget Link to post
fanntomas Svart 10.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2010 Bolten er ikke stor nei, men det er et hull som har vært der fra før, tenkte å borre det litt større, men alikevel så er det ikke allverdens krefter sideveis, den sitter ganske godt inn i akslingen alikvel, så bolten er bare en sikkerhet. Mulig jeg kjøper akseltapp og nye hjul kansje, for å være på den sikkre siden. Så får jeg håpe akslingen imellom holder. Den strekkfisken ser jo ut til å være en lur ide`. Kansje jeg får til å montere det på hengeren min og. Disse tåler vel litt trykk og :-)selv om det er kjølen som skal ta de fleste tonna!!!!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.September.2010 Del på Facebook Svart 10.September.2010 Bolt- da meiner eg den som er fra hjul og inn til mutter på første bildet, altså sjølve akselen, som ser ut til å være laget av feks gjengestag Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
fanntomas Svart 11.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2010 ok....vet ikke om dette hjulet har stått på en mindre henger, kan se sånn ut ift. dimensjon. Forrige eier hadde hatt båt på 4 tonn på hengeren sa han, men han hadde fått løftet båten på hengeren i hagen hans, så hengeren ble ikke flyttet på.. Blir jo ikke allverdens tyngde på hvert hjul med båt på 2tonn, motoren kommer ca. over hjulakslingen, kansje litt fremenfor, så mye vekt blir på draget og. Sitér dette innlegget Link to post
fanntomas Svart 12.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2010 Hvordan er det å sveise/skru fast saksejekk direkte på støttene, istedenfor under. Hvis jeg feks. sveiser en stålplate på støttebeinet først, og fester jekken opp på denne igjen. Så har den litt mere feste. Noen som kansje har gjort dette her før?????? Kan selvfølgelig bli litt mer belastning på jekken ved kjøring, men skal bare flytte hengern ca 200m med båt på, så det er ikke store avstanden. Ingen frekke komentarer om tegneferdighetene min her takk :-) Har litt problemer med å få festet en saksejekk eller annet justerbare "komponenter" under støttebeina pga. plassen og mangel på feste for dette. Da må jeg eventuelt få laget bæring for dette igjen, men da blir det mere jobb igjen.... Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 12.September.2010 Del på Facebook Svart 12.September.2010 Har også tenkt å sveise/skru på en form for justering på støttebeina, slik at jeg kan justere disse når båten ligger over hengeren i vannet.. Mulig jeg kan bruke vanlig saksejekk på en måte... Hvordan er det å sveise/skru fast saksejekk direkte på støttene, istedenfor under. Kan selvfølgelig bli litt mer belastning på jekken ved kjøring, men skal bare flytte hengern ca 200m med båt på, så det er ikke store avstanden. Dersom du skal justere understøttelsen mens hengern står i vannet under båten, så er det vel ikke noen høydare å ha dette nede på understøttelsene. Kan bli litt bading av slikt. Saksejekk oppe på en fast understøttelse vil neppe få større påkjenning. Snarere tvert i mot. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
fanntomas Svart 12.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2010 Nei, det er ikke så idielt med justeringa langd nedi der. Men uansett tenker jeg det blir tilgang på gummibåt for å justere de litt, men da såvidt under vann.... Så tenker jeg at jeg går for denne løsningen, det er jo ikke annet enn å prøve så Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.