Jump to content

Skifte impeller på sjøvannspumpe, VP MD21B

peka

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en saltvannskjøt VP MD21B hvor jeg etter en heller dårlig sommer har valgt å ta opp skuta "Nidelv 24" for å ta den nødvendige vinterkonserveringen + en del annet som jeg da slipper til våren.

Har nå byttet olje og dieselfiltre + viftereim og tenkte jeg nå skulle bytte impeller på sjøvannspumpen. Er det ting utover denne som bør skiftes samtidig. Pakninger etc. Ser av bildet at pumpen består av flere deler, men må/bør aksel etc tas ut for kontroll? Ser at noen også antyder at man bør ha en ekstra impeller ombord just in case.

pumpe.jpg

På den pumpa har du et sladrehull. Dersom det lekker vann fra det er det på tide å bytte simringene i pumpa. Der som det ikke gjør det må du være forsiktig med å dra av impelleren så akselen ikke følger med. Jeg har vært så uhelldig i å ha en lekkende pumpe med havari som følgeskade.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Pass på at ikke aksel følger med, slik Polarn også presiserer. Også jeg tok en lettvint-varaint for mange år siden; dro ut aksel og bytta impeller under "behagelige forhold", dvs at jeg satt i "normal kroppsstilling" i stedet for å ligge bøyd på magen over motor. Ble liksom lettere med kilen osv da, tenkte jeg. jeg visste ingenting om simring, og resultatet ble at jeg uforvarende trykte bort simringen (og inn i motor, i alle fall ifgl reparatør) når akslingen ble satt på plass. Etter ca en times kjøring deretter stoppa motoren. Neste 4 liter sjøvann sugde jeg opp fra blokka før oljen begynte å komme. Heldigvis skjedde stoppa det pal når motoren gikk på tomgang, antar det var en vesentlig årsak til at ikke mer skade skjedde. Men det kosta likevel...ørten oljeskift og fullt rep.sett på pumpa. Ca 15 år siden nå, motoren har gått som ei klokke siden - heldigvis.

Takk for tips og advarsler. Jeg skal i første omgang sjekke evnt lekkasjer fra pumpa. Ser av instruksjonsboken til VP at man benytter 2 skrujern for å få ut impelleren. Jeg kjenner ikke historikken på motoren, men har hatt båten i 4 år så det er vel på tide å ta en grundig sjekk av hele pumpen. Erfaringen min fra andre motorer er at jo lengre det går uten at noe gjøres, dess mer problemer vil/kan oppstå. Skal også sjekke med Framnes Maritime i Sandefjord som er VP forhandler om hvilken erfaring de har og hva jeg bør enke på. Kommer med en tilbakemelding når dette er gjort slik at andre kan også dra nytte av dette for senere.

2 skrujern er en dårlig løsning, det fører ofte til skader i kanten rundt huset og påfgende lekkasjer. messing er mykt, og skades lett. Jeg ville heller brukt en nebbtang, eller aller helst en sånn som dette. Selv bruker jeg nå kun McPeller til dette, og impelleren kommer ut lett som ingenting uten å skade noe som helst...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

...Skal også sjekke med Framnes Maritime i Sandefjord som er VP forhandler om hvilken erfaring de har og hva jeg bør enke på...

Du kan jo høre, men jeg tror ikke de bak disken kan så mye om denne motoren lenger. Kjøper du forresten impelleren der (jeg gjorde det tidligere)? I så fall tror jeg kanskje ikke pakning følger med (kan huske feil). Pakningen går nesten alltid i stykker (tynn av "papirtypen", del #5 på skissen din), og bør byttes i samme slengen. Kjøp den løs om nødvendig. Kjøp også med en 3-4 av messingskruer som holder lokket (del #7 på skissen) - de koster bare noen få kroner. Det er fort gjort å dra av hodene på disse etter mange år, og har du ikke skruer tilgjengelig så står du da der...

Jeg har forøvrig kjøpt impelleren på Biltema de siste 3-4 gangene (ca 7-8 år, bytter hvert 2. til 3. år sånn cirka). Der er det pakning med i pakka, men den har en tendens til å revne hver gang jeg skal åpne og fjerne krympeplasten som har "sugd" seg fast :headbang: Nødløsningen om så skjer har vært å sette forsiktig på den skadede pakningen, men da "innsausa" i fett på begge sider - har blitt potte tett det også. Forøvrig har Biltema-impelleren fungert helt utmerket alle gangene, koster rett over 100-lappen.

2 skrujern er en dårlig løsning, det fører ofte til skader i kanten rundt huset og påfgende lekkasjer...

Kan vel være et poeng, men jeg har brukt skrutrekker slik som beskrevet i boka. Det har gått greit. For sikkerhets skyld kan du evt. legge ei fille mellom trekker og pumpehuset. Men tang som index sier er sikkrt også OK. Jeg bare gjentar fra tidligere - sørg for at ikke aksel føleger med! Etter mitt tidligere beskrevne uhell, så holder jeg alltid trykk (med finger) innover på aksel samtidig som jeg presser impeller utover, da er jeg liksom sikker.

Redigert av Ronald (see edit history)

Riktig - jeg glemte det. På nettet har de nemlig glemt å oppføre hvilken som er for MD21B (katalogen er ok, tror jeg). Jeg påekte det i 2008, og i mail fra Biltema lovte de å rette opp dette. Så har tydeligvis ikke skjedd. Fikk da også svar ang artikkelnummeret:

"Vi har artnr 25-201 som är anpassad till MD21B motorer och kostar 109kr."

Siden den gang har den steget til kr. 119, og jeg ser de har slutta med bindestrek i artikkelnummer, i alle fall på nett. Jeg har kjøpt mine på BT på Pindsle, senest i fjor eller forfjor.

Redigert av Ronald (see edit history)
Er det forresten noen her inne som har skrevet (eller vet om en) en HOWTO for å renovere sjøvannspumpen?

Jeg har gjort dette flere ganger, og det er i grunn forholdsvis enkelt.

Etter impeller er tatt av, som de fleste klarer, er det en ring(litt forskjellig fra pumpe til pumpe, men ofte en segering) som taes av, tetningen kan som regel taes ut med en spiss krok(tannlegeverktøy funker), men enkelte ganger sitter tetningen godt, og har ett par ganger vært nødt til å presse ut akslingen for å få ut tetningen. Det er viktig å ikke lage riper i akselen, da det vil føre til lekkasje.

Ny tetning trykkes inn. Tetningen er som regel i flere deler, en del som tetter mot akslingen, og en del som tetter mot huset, med ett keramisk lager i mellom. Låseringen settes på igjen.

Det er ofte vanskeligere å få ut impelleren enn å få ut tetningen.

Ofte når tetningen ryker, går også lagrene i stykker. Dissse er i utgangspunktet ikke til å bytte, men de kan presses ut og skiftes med nye lager fra SKF.

Tetninger er forholdsvis dyre(3-400,-), i tilegg kommer ny impeller, eventuelt pakninger, låsering osv. Dersom sannsynligheten er stor for at lagrene er ødelagt eller akselen har skader, lønner det seg å kjøpe ny pumpe. Ny sjøvannspumpe koster som regel ikke mer 3-4000,- komplett med alt, og er ofte en bedre innvestering enn å koste på den gamle pumpen, dersom det ikke kun er tetningen som er problemet.

Tetninger kan kjøpes hos Volvo, men det er ofte vanskelig for inkompetente Penta forhandlere å finne rett del. Det er bedre å kjøpe direkte fra Leif Strøm i Oslo(importør av Johnson, ikke Jabsco). Jabsco og Johnson pumper har som regel to nummer foran på lokket, det ene er Volvo delenummeret mens det andre er Jabsco/Johnson nummeret.

Forøvrig leverer Leif Strøm også impellere til Johnson pumper, som har en langt bedre kvalitet enn Biltema sine, og kan også hjelpe med detaljerte tegninger av pumpene, og hvordan de er sammensatt.

Volvo har opp igjennom årene brukt forskjellige pumper på like motorer, og har vært borti at det kan variere hvilken sjøvannspumpe som er montert, enkelte ganger på gamle Volvo motorer er det til og med montert sjøvannspumper som ikke står oppført i Volvos kataloger, og man må gå igjennom importøren av pumpen for å få deler(noe som uansett er billigere enn Volvo Penta). Johnson og Jabsco deler går som regel om hverandre, da disse pumpene er stort sett er tilnærmet like.

På oljesiden av pumpen, for de som har pumpe som går inn i motoren, er det som regel også en låsering som taes av, lagre og tetning dras av akslingen og skiftes ut, forholdsvis rett frem. Hvis lagrene på oljesiden er dårlige, tyder det på at vann har kommet inn, og pumpen er normalt moden for utskifting.

impeller1.jpg

impeller2.jpg

Kammen og sliteplaten bør sjekkes på pumper som har dette. Noe slitasje er vanlig og er ikke noe problem.

Riper i pumpehuset fra bruk av skrutrekkere ved demontering av impellere, eller andre ujevnheter i pumpehuset eller lokket som forårsaker lekkasje kan repares ved å slipe delene med vannslipepapir lagt på en glassplate. Messing er mykt og slipes raskt.

Skruer som begynner å bli slitt bør byttes med nye, da gjengene i messingen ikke tåler all verden. Man skal ikke stramme messingskruene mer at de er sånn passe stramme med en skrutrekker, og bruk ALDRI stålskruer i ett messinghus. Pakningen til lokket skal IKKE settes inn med noe.

Impeller skal settes inn med silikonbasert smøremiddel, som følger med i alle Volvo's impellere, dette for at pakningen ikke skal brenne opp ved første start, og for å ikke lage ulyder. Zalo kan brukes i ett nødstilfelle, men ALDRI fett eller fett/teflon baserte smøremidler. Dette gjelder også ved vinterkonservering, da fett kan ødelegge impelleren.

Frostveske kan få impelleren til å svelle, og bli ødelagt, og impeller bør ikke stå i frostveske over hele vinteren uten at den er satt inn med ett SILIKON basert smøremiddel. Kulde kan få en tørr impeler til å sprekke, og impelleren bør smøres dersom den skal stå i båten vinterstid. Biltema har ett silikonbasert fett til smøring av bremser eller noe sånt som kan brukes.

Redigert av adeneo (see edit history)
  • 2 år senere...

Impellervingen(e) bøyes så kraftig i den VP/Johnson-pumpen jeg har til motor MD2010 at det er nok best å fjerne den ved opplag hvis den skal brukes om igjen til våren, og gjerne også rotere motor litt ved lang tid uten bruk.

I tillegg har jeg nå doble slangeklemmer på slangen som er tredd ned på pumpen ovenfra slik at salt ikke kommer i kontakt med skruene. Det lot til å ha vært (medvirkende) årsak til skruebrudd.

Mandag bestilte jeg Rep.Kitet over fra Eurofritid og igår lå delene på postkontoret. Takk til Eurofritid for rask og ryddig service!

Skrudde av pumpen og demontert det jeg klarte. Akslingen og lagerbytte har jeg levert til ett bilverksted for skifte. Nå er det bare å håpe det blir tett.

En liten sommerservice ble også tatt med Oljeskift, Oljefilter, Termostat og Dieselfilter.

Noen bilder

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Redigert av Panax (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...