bjoris Startet 10.September.2010 Del på Facebook Startet 10.September.2010 (redigert) Ja, det er det jeg sitter å lurer på nå. Bakgrunnen er at vi etterhvert har erfart at vi er sjanseløse med genoa 3en under 4-5ms. Dette er ikke noe stor overraskelse, men genoa 1 er dyrt, det vil komplisere seilingen og vi vil få utfordringer rundt bytte av seil, jeg har ikke klart å få til noe fast mannskap og derfor er det ett vesentlig poeng at seilhåndteringen ikke blir for komplisert. Spørsmålet er om noen har konkret erfaring i hvilke forskjeller vi snakker om i fart og høyde med genoa 1 kontra genao 3 i vindområdet 0-10 knop?<BR>Jeg er ikke i tvil om at vi av og til burde hatt en genoa 1, men det gir 0,01 i tillegg også der vi ikke får brukt det så jeg er usikker på om det er verdt merkostnaden, merarbeidet og om vi tjener så mye på det at det ikke blir en nedtur... Redigert 10.September.2010 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
JGH Svart 10.September.2010 Del på Facebook Svart 10.September.2010 Ein god 2er på rull som ett kompromiss? Lett handtering og eindel meir seilareal. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
bjoris Svart 10.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2010 Hei JGH og takk for sist! Kommer du på Windjammer med SF37en? Vi har jo likt LYS-tall så det kan jo bli moro? Mja, da er jeg redd forskjellen blir for liten, men en vet jo aldri. Har du mange seil til din SF? Har du erfart forskjellene i lettvind mellom genao 1 og 3 om du har begge? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Rotax Svart 10.September.2010 Del på Facebook Svart 10.September.2010 Tror ikke jeg hadde brydd meg om å stille på regatta uten en 1'er engang. Et must... ...selvfølgelig lett for meg å si, som mannskap på en båt med relativt høye ambisjoner hvor andre betaler... Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 10.September.2010 Del på Facebook Svart 10.September.2010 Har ikkje målt inn båten i lys ennå, har bare 3er og stormfokk til min båt desverre. Kjøper ett forseil til når den andre båten blir solgt eingong. Skulle meldt meg inn i Stord Seilforening eg, men er umulig via nettsida. Når er Windjammeren? Trenger du mannskap om eg har sjangsen? Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Herr Felle Svart 10.September.2010 Del på Facebook Svart 10.September.2010 Vi har seilt sesongen 2010 som fokkebåt. Bagrunnen for dette valget var at båten er såpass "overrigget" at den burde kunne seiles uten stor genoa. Men under samtlige regattaer i år har jeg ønsket meg en stor 1-er. Særlig under Hollænderseilasen ble vi parkert pga dette. Lokale vindforhold der man seiler spiller selvsagt en rolle. Dessuten synes jeg personlig det er mer artig å få båten til å gå max enn å pine seg til gunstigere LYS-tall. Så vi er ikke i tvil: Neste år skal vi seile med full seilføring (vi har allerede en god garderobe med flere 1-ere). Sitér dette innlegget Link to post
Klabbetuss Svart 10.September.2010 Del på Facebook Svart 10.September.2010 Har en SF 37 med en 135% genoa på rull (tilsvarer vel genoa 2). Blir hengende etter i lettvind, men er på høyden og seiler brukbart så snart det blir over 6-7 m/s. Vurderer anskaffelse av Genoa 1 evt Gennaker for å prøve å hente inn litt i lite vind. - og ofte er det jo lite vind underveis... Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 10.September.2010 Del på Facebook Svart 10.September.2010 Bjoris: Forskjellen er stor på en såpass tung båt som din (og min). Man får mye bedre fart. Både på skarp kryss og spesielt med stikk i skjøte. I lite vind seiler man tildels på fartsvinden, derfor blir forskjellen veldig stor. Jeg kan ikke si noe annet enn at du må ha det seilet. Hos meg som veier 9,2 tonn blir forskjellen 117kvm mot 92 kvm. Det er veldig mye. I prosent blir det sikkert like mye hos deg. Kjøp så stor som mulig (150%). Hvis du ikke skal ha genoua 2 i tillegg bør den være medium slik at du kan bruke den oppi 7-9 sekundmeter. Dyrt? Husk at jeg advarte deg mot dette da du skulle kjøpe fabrikkny båt.. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Bergen Svart 10.September.2010 Del på Facebook Svart 10.September.2010 (redigert) Har ikkje målt inn båten i lys ennå, Nå du snart slutte å preike og komme igang med litt regattaseiling med båten din! Må jo snart vurdere å gi deg et tilbud om campingvognen i inbytte slik at vi som stiller opp i regatta (skal ut SH mot de store gutta på søndag, håper arrangørene har god tid ;-) )kan få se hvordan båten duger. Det er turklasse på Windjammer, du har ingen unnskyldning for ikke å stille ;-) Redigert 10.September.2010 av Bergen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 10.September.2010 Del på Facebook Svart 10.September.2010 Ok Frank, eg stiller i turklassen. Og festen etterpå. Må bare melde meg inn i Stord Seilforening først. Blir turklasse med spinnaker då. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Bergen Svart 10.September.2010 Del på Facebook Svart 10.September.2010 Den er god :-) Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 13.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2010 (redigert) Har ikkje målt inn båten i lys ennå, Når er Windjammeren? Trenger du mannskap om eg har sjangsen? Prøv en mail til kasserer Geir Ottesen, heio7@heio7.com med kopi til leder Roy Nilsen på roy.nilsen@sklbb.no så ordnar det seg med medlemskap. Windjammer er 2. oktober og du er hjertlig velkommen ombord som mannskap, vi hadde tenkt å stille i DH klassen, men det ser ut som om makkeren min blir forhindret. Antar det blir flere til slutt, men gi en lyd så skal jeg heller si fra hvis de blir meg og makkeren min, da går vi for DH, vi trenger treningen, har ikke seilt sammen mer enn på Seilmakeren i år, hverken før eller senere... så vi er en smule rustne, når jeg tenker meg om har vi aldri trent sammen heller... Bjoris: Forskjellen er stor på en såpass tung båt som din (og min). .... Dyrt? Husk at jeg advarte deg mot dette da du skulle kjøpe fabrikkny båt.. Ja, det er nok ingen vei utenom, jeg er klar over det, men det blir antakelig ikke nå innser jeg, men vi får se utover vinteren hva som skjer. Jeg har en Genao 3 i dag med vertikal spile (ca 5-6 meter lang) som vinkeler utover mot 2. saling. Et flott seil syns jeg som får maks størresle oppe, men dette seilet er jo ikke mulig å bytte i fart så jeg må nok til med endringer på dette også så, nei, vi får se. Det som hadde vært knall var å fått prøvd båten en gang med genoa 1 først... Har et nyere nesten ubrukt HiTech seil til en Hanse 371 som jeg har vurdert litt, måtte tatt av det ca 40-50 cm i toppen, men dette er med reveskum og for rull så jeg er ikke sikker, dessuten skal ha ha 14000 så det blir jo fort litt kostbart med tilpasninger når seilet da ikke er helt som en hadde tenkt seg... Jo, SunFlyer, jeg kan såvidt huske å erindre noen bemerkninger ja, hehe... Men jeg trodde ikke da at jeg skulle bli så interessert i regatta, men så må jeg nå også innse at tiden blir mer og mer knapp fremover med barna som vokser til og vi har det jo slik at tur kommer foran regatta slik som i helgen f.eks da vi droppet Fjellberg Rundt for familie tur, slik må det bli. MEN så er det dette konkurranseinstinktet som er så stort:) Redigert 13.September.2010 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Junke Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Har du vurdert en code 0? Jeg har ikke så mye erfaring med dette, men ser at noen bruker 3 er og code 0. Behovet er vel størst i lite vind, gjerne med litt stikk i sjøtet. Alternativt kan du jo gå sammen med en og kjøpe en egen billig regattabåt i tilegg. (f.eks express / banner e.l) Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 14.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2010 Ja, behovet er størst med litt stikk i skjøtene, på maks kryss kan vi med litt god seiling gå høyere enn en del av disse andre turbåtene og dermed ta dem der. Har fått en veldig god vurdering av Karl Otto, han nevner Code 0, men mener ulempene er 2 hundredeler ekstra i LYS samt krevende setting og berging av et slikt seil. Det blir en vurdering alt, men jeg tror jeg ville fått mer effekt ut av en genoa 1. Skal forhøre meg litt mer om denne brukte, det er ikke mulig å få godkjennelse for 35 nye lapper for et slikt seil nå... Ja, jeg har vurdert å gå over til ren regattabåt, men jeg syns det er så digg å seile Hansen at det ville blitt nedtur å la den ligge når jeg skal utpå... Har vurderte mer regattabåt som SunFase 3200, men den blir helt håpløst å bruke som turbåt. Elan 350 er jo drømmen, men måtte nok hostet opp 500 lapper i mellom før den var klar på startlinja og det er jo meningsløst for en båt som fortsatt er mye mindre komfort i enn Hansen (1 lugar mindre f.eks), dessuten har jeg ganske mye annet å bruke en halv mill på... Siklet jo også litt på denne A35en som ligger for salg..., men bytter vi i noe slikt ryker turgleden i familien og det blir helt feil så nei, Hansemann får få seg enda noen oppgraderinger etter hvert og som en dyktig seiler her sier, det er mest å hente på å få med bedre mannskap og bli enda bedre selv:) Karl Otto beviste jo i helgen at det går ann å seile bra med en Hanse også... med 3. plass i Singelhanded regattaen... i en Hanse 430... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Sun Flyer Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Må du sette på mer skinne på siden for å få plass til genoua 1, eller er den lang nok. Lå ved siden av en hanse 430 i helgen og den hadde ikke lang nok skinne for genoua 1. Men i spesifikasjonene for båten er det likevel nevnt en på 140%. Hanse 430 har uansett høyere rigg enn de fleste 43-fotere (glem monstermastene i hardanger; det er hanse 430e som har monstermast )og tåler derfor bedre å seile med treer. I tillegg har noen trikset med båten på første lys-måling og fått godkjent en 19,6 meter langt spinnakerfall som standard. (fortriangelet er egentlig 18 m på den båten) Dermed kan hvilken som helst hanse 430 kjøpe en gennaker på 190 kvm uten å få tillegg i lys. Dette til tross for at spesifikasjonene antyder at gennakeren skal være 140 kvm. Men det kompenserer i stor grad for svakhetene med liten fokk på kryss. På regattaen i helgen var jeg først opp til merket etter kryssen, men var treig med spinnakerhåndteringen og klarte dessuten ikke å henge på karl ottos båtfart med monstergennakeren. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
bjoris Svart 14.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2010 (redigert) Mja, du er inne på noe der, skinna slutter i bakkant av vinduet, men jeg har snakket med en ire som har 143% på sin (se bilde) og han har ikke nevnt noe om problem med skinna.... Det ser faktisk ut til at han ikke har vogna helt bak heller på dette bildet iallefall... Det er ikke plass til mer bakover, overbygget går ut etter slutten på skinna... Uansett må jeg se nermer på dette, ja! Snakket med Rigg og Seil i Kr.sand som hadde et brukt for salg, men dette anbefales ikke å kuttes i toppen, det var opprinnelig til en Hanse 371... Vel, der røyk den muligheten, skulle jo gjerne hatt ett nytt, men har fått to tilbud nå 27` og 35`... Da er liksom 14` som dette kostet mer overkommelig... Ser egentlig ut til at denne tegningen ikke er helt riktig heller, min genoa 3 har LP=r 4,375 og er det fremfor vantene, ca 2-3 cm. Her vises LP 4,41 ca 10 cm bak... Redigert 14.September.2010 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Bergen Svart 30.September.2010 Del på Facebook Svart 30.September.2010 eg stiller i turklassen. Og festen etterpå. Har de glemt å oppdatere deltagerlisten siden jeg ikke ser deg? Er frist til fredag. Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 30.September.2010 Del på Facebook Svart 30.September.2010 Nope, er sykemeldt til over helgen, så syns det blir for dumt å seile regatta da. Men skulle veldig gjerne seilt. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.