Jump to content

Hvordan pusse metall på båten for best resultat?

Quaoar

Recommended Posts

Som tittel sier, så lurer jeg på hvordan man går frem for å pusse metall for å få et bra resultat?

I dette tilfellet tror jeg det er syrefast stål det er snakk om.

Kjøpte en båt tidligere i år, som det ikke har vært gjort så mye med... Ikke har den vært brukt mye heller, men behov for stell er der uansett :smiley:

Har nettopp behandlet teak'n med Hempel cleaner og olje. Det neste blir å pusse litt metall. Før-bildene har jeg klistret inn her:

gullfisk_1.jpg

gullfisk_2.jpg

Ahh, endelig kan vi snakke om Autosol igjen. Guds gave til båtfolket. Har savnet det siden vårpussen :) Pollergarn og autosol. Tube eller boks hos biltema, CO eller alle båtbutikker. Ikke gris det på teaken eller gelcoaten.. Bruk gjerne engangshansker eller oppvaskhansker for du blir svart på fingrene i flere dager etterpå.. Poller til alt er borte og skinnende blankt.

nope, bare pusse til filla ikke blir sort lenger. påfør og poller halvmeter for halvmeter. Du kommer til å bli imponert :) Om kalesjevinduene er skitne/ uklare etter vask med lunket såpevann, så er vaselinolje den andre gaven Gud gav båtfolket. Coop Obs Bygg har dette og andre jernvaresjapper. Billig og dryg. Påfør med pollerduk, eller annet som ikke rubber og gnikk skånsomt av

Autosol fungerer alltid bra på syrefast stål.

En lettere - men farligere metode - er å pensle med saltsyre.

Du må ganske umiddelbart ha rik tilgang på rennende ferskvann.

Jeg har i mange år fjernet rust/angrep på syrefast ankerkjetting med å pensle kjettingen med saltsyre. Også andre beslag har jeg fått "tilbakeglansen" med denne metoden.

Saltsyre i luft avgir ubegagelig gass og bruk av denne syra krever rikelig utlufting.

Resultatet blir imildertid helt topp etter mitt skjønn.

Hehe! På vei bort i båten for å teste nå.

Kan virke som Autosol er det som teller. På Clas'ern i går, var det kun igjen én boks Autosol i butikken.

Eureka, når det gjelder kalesje, så fører jeg for tiden en kalesje-løs båt :wink: : Gullfisken!

Men, er vaselinolje noe man kan ha på konsollvinduet, for å hindre salt og skitt fra å feste seg?

Var en kar på brygge forleden som nevnte noe han kjøpte på bensinstasjon som fikk saltvann og lignende til å prelle/perle av - selvfølgelig glemt hva han kalte middelet

Redigert av Quaoar (see edit history)

Ikke vaselinolje på vindu. ihvertfall ikke på vindu som har silikon rundt for å holde tett. Det løser opp silikonen og pakninger. Rainoff eller lignede vannavvisende på vindu gjør susen. Skroget kan settes inn i vaselinolje når båten går i opplag. Da setter skiten seg i olja i stede for gelcoaten, og det gir fukten tilbake til coaten... vaskes bort med zalovann ov våren...

Samt at jeg fikk 0,0054 knop mer :crazy:

:giggle:

Sliter med helt andre ting med propellen. Har en helt ny Bravo One 26 pitch LAB, men den er alt for lett for båten. Mangler faktisk 5-6 knop i forhold til normal makshastighet og har i tillegg dårligere hastighet og skyv ved lavere turtall enn hva jeg hadde før. Dessverre er det temmelig labert marked for propeller i Norge...

Trenger enten en vanlig Bravo One 28 Pitch eller en Bravo One 29 Pitch LAB.

Metallet ble -veldig- mye blankere etter litt puss... Gnikket til jeg fikk krampe i armen.

gullfisk_5.jpg

Men har et spørsmål til. Det jeg tidligere trodde var "hakk" i metallet, viser seg å være sot/aske/rusk som sitter temmelig godt fast på overflaten. I tillegg til at man ser en slik "sotrand" ytterst på eksosrøret på første bildet, har markert noen slik prikker på bildet her:

20100911-mhw8a6xyhif8sspt3hnjq93ti1.jpg

Hadde et skruhjern som jeg brukte, med ytterste forsiktighet, til å pirke på enkelte og da fikk jeg de bort og området ble blankt med litt ekstra puss.

Hvordan får man bort slikt uten å risikere å lage riper/skraper?

Bare pusse mer, men kanskje bruke en dremel med poleringsstykke eller polermaskin?

Fikk det også for meg at jeg var omtrent ferdig, nå som eksosrøret var pusset. Hadde helt glemt targabøylen, railen rundt konsollen med mer... :crazy:

Ble veldig fornøyd med teak dekket. To lag med 10-15 minutter mellomrom og tørket av overflødig olje med tøyfille etter siste strøk var lagt. Jeg tror ikke dekket har vært oljet siden båten var ny. Det første strøket "forsvant" ned i treverket.

gullfisk_4.jpg

Takker andersb!

Blir nok å skaffe seg pussemaskin :smiley: Blir vel lettere å ta gelcoaten på båten også.

Ja. Hadde som sagt truffet noe tre/kvist i sjøen, og ved nærmere inspeksjon av propellen, så var det en "fin" fordypning på ene bladet. Fant også ut at det ikke var orginalpropell på båten... Det hadde visst selger glemt å fortelle meg :rolleyes:

Fikk sendt oppover en 26 pitch lab fra Goldfish, siden jeg syntes propellen som var på båten var litt tung. Så viser det seg at det ikke er orginalpropell og 26 pitch Lab er ALT for lett for denne motoren og båt. Forsøker å få kontakt med Goldfish for å høre om dem har en brukt 29P Lab jeg kan bytte min nye omtrent ubrukte 26P Lab med.

Har nå lært litt om propeller, i alle fall. "Lab" = ekstremt mye kvassere propell enn tilsvarende "stock"/vanlig. Forskjell er på en 100-200 rpm på motor. Så en 29P Lab er faktisk lettere i vannet enn en 28P vanlig. Så når jeg byttet ut min 28P med en 26P Lab, så var det som å gå ned 500 rpm. Ikke akkurat det jeg hadde planlagt :giggle: En annen forskjell, har jeg lest fra flere på offshoreonly.com og lignende forum, er at Lab skyver faktisk dårligere ved lavere turtall, man får egentlig kun en økt effekt ved maks.

Takk for tips. Skal forsøke å ringe Winrace på mandag :flag_bp:

andersb. Høres litt ut som det jeg har funnet ut nå, samt konklusjonen fra en jeg kjenner som kjører to Revenger RIB'er i Trondheim. Han hadde teste noen Brave 1 Lab-propeller. Nå kjører han med vanlige i stedet. De vanlige både tåler mer, aksellerer bedre, samt ikke slipper så lett, er hans erfaring.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...