Quaoar Startet 10.September.2010 Link til dette innlegget Startet 10.September.2010 Som tittel sier, så lurer jeg på hvordan man går frem for å pusse metall for å få et bra resultat? I dette tilfellet tror jeg det er syrefast stål det er snakk om. Kjøpte en båt tidligere i år, som det ikke har vært gjort så mye med... Ikke har den vært brukt mye heller, men behov for stell er der uansett Har nettopp behandlet teak'n med Hempel cleaner og olje. Det neste blir å pusse litt metall. Før-bildene har jeg klistret inn her: Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 10.September.2010 Link til dette innlegget Svart 10.September.2010 Du kan prøve autosol, har brukt det før med godt resultat Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
andersb Svart 10.September.2010 Link til dette innlegget Svart 10.September.2010 autosol ja, bruk gjerne også sammen med polermaskin med skumpad. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.September.2010 Link til dette innlegget Svart 10.September.2010 Autosol! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mariell Svart 10.September.2010 Link til dette innlegget Svart 10.September.2010 Autosol og beregn å bytte filler ofte. Det går MYE fille. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Eureka Svart 10.September.2010 Link til dette innlegget Svart 10.September.2010 Ahh, endelig kan vi snakke om Autosol igjen. Guds gave til båtfolket. Har savnet det siden vårpussen :) Pollergarn og autosol. Tube eller boks hos biltema, CO eller alle båtbutikker. Ikke gris det på teaken eller gelcoaten.. Bruk gjerne engangshansker eller oppvaskhansker for du blir svart på fingrene i flere dager etterpå.. Poller til alt er borte og skinnende blankt. Sitér dette innlegget Link to post
Quaoar Svart 10.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2010 Takk for tips! (virker som alle er rimelig enige om hva løsningen er... ) Var innom Clas Ohlson tidligere i kveld og kjøpte noe Autosol. Pollergarn ligger klar i bua. Bort og teste på båten senere. Man trenger ingen etterbehandling med noe? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.September.2010 Link til dette innlegget Svart 10.September.2010 nope, bare pusse til filla ikke blir sort lenger. påfør og poller halvmeter for halvmeter. Du kommer til å bli imponert :) Om kalesjevinduene er skitne/ uklare etter vask med lunket såpevann, så er vaselinolje den andre gaven Gud gav båtfolket. Coop Obs Bygg har dette og andre jernvaresjapper. Billig og dryg. Påfør med pollerduk, eller annet som ikke rubber og gnikk skånsomt av Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.September.2010 Link til dette innlegget Svart 10.September.2010 Autosol fungerer alltid bra på syrefast stål. En lettere - men farligere metode - er å pensle med saltsyre. Du må ganske umiddelbart ha rik tilgang på rennende ferskvann. Jeg har i mange år fjernet rust/angrep på syrefast ankerkjetting med å pensle kjettingen med saltsyre. Også andre beslag har jeg fått "tilbakeglansen" med denne metoden. Saltsyre i luft avgir ubegagelig gass og bruk av denne syra krever rikelig utlufting. Resultatet blir imildertid helt topp etter mitt skjønn. Sitér dette innlegget Link to post
Vannlinjen Svart 10.September.2010 Link til dette innlegget Svart 10.September.2010 Autosol ruuuuuler Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 10.September.2010 Link til dette innlegget Svart 10.September.2010 autosol!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Quaoar Svart 11.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2010 (redigert) Hehe! På vei bort i båten for å teste nå. Kan virke som Autosol er det som teller. På Clas'ern i går, var det kun igjen én boks Autosol i butikken. Eureka, når det gjelder kalesje, så fører jeg for tiden en kalesje-løs båt : Gullfisken! Men, er vaselinolje noe man kan ha på konsollvinduet, for å hindre salt og skitt fra å feste seg? Var en kar på brygge forleden som nevnte noe han kjøpte på bensinstasjon som fikk saltvann og lignende til å prelle/perle av - selvfølgelig glemt hva han kalte middelet Redigert 11.September.2010 av Quaoar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 11.September.2010 Link til dette innlegget Svart 11.September.2010 Bruker Rain X på mine vinduer,funker fint det. Holder en stund. Ellers skader det ikke å legge en beskyttende polish( F,eks autoglym over autosolen. Bruker det på propellen,og har fått det for meg at det varer lengere da. Samt at jeg fikk 0,0054 knop mer Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.September.2010 Link til dette innlegget Svart 11.September.2010 Ikke vaselinolje på vindu. ihvertfall ikke på vindu som har silikon rundt for å holde tett. Det løser opp silikonen og pakninger. Rainoff eller lignede vannavvisende på vindu gjør susen. Skroget kan settes inn i vaselinolje når båten går i opplag. Da setter skiten seg i olja i stede for gelcoaten, og det gir fukten tilbake til coaten... vaskes bort med zalovann ov våren... Sitér dette innlegget Link to post
Quaoar Svart 11.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2010 (redigert) Samt at jeg fikk 0,0054 knop mer Sliter med helt andre ting med propellen. Har en helt ny Bravo One 26 pitch LAB, men den er alt for lett for båten. Mangler faktisk 5-6 knop i forhold til normal makshastighet og har i tillegg dårligere hastighet og skyv ved lavere turtall enn hva jeg hadde før. Dessverre er det temmelig labert marked for propeller i Norge... Trenger enten en vanlig Bravo One 28 Pitch eller en Bravo One 29 Pitch LAB. Metallet ble -veldig- mye blankere etter litt puss... Gnikket til jeg fikk krampe i armen. Men har et spørsmål til. Det jeg tidligere trodde var "hakk" i metallet, viser seg å være sot/aske/rusk som sitter temmelig godt fast på overflaten. I tillegg til at man ser en slik "sotrand" ytterst på eksosrøret på første bildet, har markert noen slik prikker på bildet her: Hadde et skruhjern som jeg brukte, med ytterste forsiktighet, til å pirke på enkelte og da fikk jeg de bort og området ble blankt med litt ekstra puss. Hvordan får man bort slikt uten å risikere å lage riper/skraper? Bare pusse mer, men kanskje bruke en dremel med poleringsstykke eller polermaskin? Fikk det også for meg at jeg var omtrent ferdig, nå som eksosrøret var pusset. Hadde helt glemt targabøylen, railen rundt konsollen med mer... Ble veldig fornøyd med teak dekket. To lag med 10-15 minutter mellomrom og tørket av overflødig olje med tøyfille etter siste strøk var lagt. Jeg tror ikke dekket har vært oljet siden båten var ny. Det første strøket "forsvant" ned i treverket. Redigert 11.September.2010 av Quaoar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 11.September.2010 Link til dette innlegget Svart 11.September.2010 deilig med blank gullfisk, ellers er som sagt biltema pussemaskin (sånn vinkelsliper) med skumpad + autosol tips, du blir lei av å gnikke for hånd, og den er mere effektiv. gullfisken ser som ny ut! daua propellen når drevet gikk før i sommer? Sitér dette innlegget Link to post
Quaoar Svart 11.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2010 (redigert) Takker andersb! Blir nok å skaffe seg pussemaskin Blir vel lettere å ta gelcoaten på båten også. Ja. Hadde som sagt truffet noe tre/kvist i sjøen, og ved nærmere inspeksjon av propellen, så var det en "fin" fordypning på ene bladet. Fant også ut at det ikke var orginalpropell på båten... Det hadde visst selger glemt å fortelle meg Fikk sendt oppover en 26 pitch lab fra Goldfish, siden jeg syntes propellen som var på båten var litt tung. Så viser det seg at det ikke er orginalpropell og 26 pitch Lab er ALT for lett for denne motoren og båt. Forsøker å få kontakt med Goldfish for å høre om dem har en brukt 29P Lab jeg kan bytte min nye omtrent ubrukte 26P Lab med. Har nå lært litt om propeller, i alle fall. "Lab" = ekstremt mye kvassere propell enn tilsvarende "stock"/vanlig. Forskjell er på en 100-200 rpm på motor. Så en 29P Lab er faktisk lettere i vannet enn en 28P vanlig. Så når jeg byttet ut min 28P med en 26P Lab, så var det som å gå ned 500 rpm. Ikke akkurat det jeg hadde planlagt En annen forskjell, har jeg lest fra flere på offshoreonly.com og lignende forum, er at Lab skyver faktisk dårligere ved lavere turtall, man får egentlig kun en økt effekt ved maks. Redigert 11.September.2010 av Quaoar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 11.September.2010 Link til dette innlegget Svart 11.September.2010 har noen 30 lab liggende her, venstre/høyre propeller, desverre er du vel en tanke langt unna for å prøve :| på min båt var de totalt talentløse å kjøre med, 0 aks, slapp umiddelbart i sjø, og i sving, men! fy faen for en lyd! og halen opp i lufta var stas! :) du kan jo evnt ta en tlf til winracepropellors, ollesen er jo en legende :) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 11.September.2010 Link til dette innlegget Svart 11.September.2010 Olle Tejesen hos Winrace propellers gir gode råd,dersom du trenger hjelp til propellvalg etter dine behov. Sitér dette innlegget Link to post
Quaoar Svart 11.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2010 Takk for tips. Skal forsøke å ringe Winrace på mandag andersb. Høres litt ut som det jeg har funnet ut nå, samt konklusjonen fra en jeg kjenner som kjører to Revenger RIB'er i Trondheim. Han hadde teste noen Brave 1 Lab-propeller. Nå kjører han med vanlige i stedet. De vanlige både tåler mer, aksellerer bedre, samt ikke slipper så lett, er hans erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 11.September.2010 Link til dette innlegget Svart 11.September.2010 dette var 3 blad lab 30P jeg kjører nå med 4blad 24P eller var det 26? drar hardere i gang enn kompis sin lille rib med stor e-tec, og klarte nå 58.5knop på GPS, sitter som F i sving gjør de og. endel som skvetter når 2.4tonn ++ og 30 fot drar i gang som en "rakett", er også eneste gangen den lager sjø. du skal beholde båten også til neste år? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.