Jump to content

Gammelt, ubrukt seil - noe og ha?

Rolf

Recommended Posts

Har mulighet til å få tak i et storseil. Det er fra ca 1988 men har etter sigende aldri vært brukt eller montert på båt. Duk kvalitet er sannsynligvis dacron og seilet er sydd av anerkjent svensk seilmaker.

Hvor mye om noe, svekkes en dacron duk/sømmer av å ligge lagret? Seilet som står på båten nå er antagelig vel så gammelt, det virker å ha en stund igjen til det faller fra hverandre.

Er det "nye" gamle seilet noe å ha?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Jeg hadde en IF tidligere, og da jeg kjøpte den i 2006 fikk jeg med et storseil som aldri hadde vært brukt. Jeg tok det straks i bruk, da det seilet som sto på bommen var temmelig utblåst. Ingen problem med dette, seilet hadde fin fasong og virket sterkt nok. Hvor gammelt dette seilet var vet jeg ikke, men sannsynligvis omtrent like gammelt som båten, som var fra 1975.

...Er det "nye" gamle seilet noe å ha?

Absolutt!

Da jeg kjøpte min -85 modell med fullspilet storseil fulgte det med ett storseil med korte spiler.

Antar at dette er fra 1985. Etter mange år var det aktuellt å bytte ut storseilet og valgte da å teste det som fulgte med båten. Det viser seg å være veldig bra, har fin form og fungerer godt. (Savner fullspilet...)

Så, ta vare på seilet. Det kan komme til nytte...

Takker for alle innspill, det blir nok handel ja. Seilet er ikke fullspilet men tenker at jeg evt. kan få sydd om lommene og bruke de lange spilene fra det gamle seilet som nok har gjort sitt mht fasong.

Rolf

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Takker for alle innspill, det blir nok handel ja.

Hva betaler du for seilet? (Nesten uansett blir det en god handel.)

Seilet er ikke fullspilet men tenker at jeg evt. kan få sydd om lommene og bruke de lange spilene fra det gamle seilet som nok har gjort sitt mht fasong.

Hvorfor er du opptatt av å få seilet fullspilet? Er ikke det en kostbar operasjon med marginal effekt?

I klatreverden regnes alt av tauverk, webbing etc. som "ferskvare" og er tauet eller slyngen mer enn 7-10 år skal det ikke brukes lenger til klartring, uansett hvordan et er lagret.

Krimart, dette ber jeg deg om å ta en tråd på.

Vi seilere har kanskje noe å lære for vi heiser jo mannskap opp i masten etter det fallet som passer. Fallene er jo UV-bestrålt og har blitt belastet av seilene over lang tid. Finnes det tester av hva tau tåler i så måte?

Seilet er ikke fullspilet men tenker at jeg evt. kan få sydd om lommene og bruke de lange spilene fra det gamle seilet som nok har gjort sitt mht fasong.

Det ville ikke jeg ha gjort, tror det er bedre å beholde seilet som det er. Du kan eventuelt sy på langre spileposer på den ene siden så kan du veksle, men når seilet har fasong for korte spiler tror jeg det er bedre å behode det som det er tiltenkt.

Redigert av Krimart (see edit history)

Fallene er jo UV-bestrålt og har blitt belastet av seilene over lang tid. Finnes det tester av hva tau tåler i så måte?

Jeg er litt usikker på hva som er av tester men man kan jo f.eks. se FAQ for Petzl: http://www.petzl.com/en/page/support-frequently-asked-questions-faq#neuf

Nå er det for klatreutstyr snakk om relativt store laster ved et eventuelt fall (altså... at man faller og fanges opp av tauet) så det kan ikke helt sammenlignes med å heises opp i et fall (tau).

Hvorfor er du opptatt av å få seilet fullspilet? Er ikke det en kostbar operasjon med marginal effekt?

Det ville ikke jeg ha gjort, tror det er bedre å beholde seilet som det er. Du kan eventuelt sy på langre spileposer på den ene siden så kan du veksle, men når seilet har fasong for korte spiler tror jeg det er bedre å behode det som det er tiltenkt.

Er ikke spesielt opptatt av dette, trodde bare i min enfoldighet at det var bedre men forstår at slik er det nødvendigvis ikke.

Kommer sikkert ikke til å gjøre noen endringer.

Rolf

Roald Amundsen

... når seilet har fasong for korte spiler tror jeg det er bedre å behode det som det er tiltenkt.

Jeg har vurdert å få sydd poser for fulle spiler på mitt "nye" storseil.

Jeg hadde det på mitt gamle og i tillegg til at seilet stod mye bedre i lite vind så var det også mye enklere å pakke og legge på bommen. Spesielt når man er alene og ikke har lazy-jacks.

Men blir jo betenkt dersom det er noe i det som sies her vedr at det er sydd for korte spiler og at seilet som sådann ikke er tilpasset lange spiler.

Er det "hold" i dette eller er det bare en formening ???

Takknemlig for svar.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...