Jump to content

Man vet man har vært nok på sjøen, når man...

Eureka

Recommended Posts

Når jeg går i tenkeboksen og gransker meg selv: uansett hvor jeg er bruker jeg uttrykk som dørk, skott, bestikk, skaffe, barbord, styrbord, pentry, plett osv...

Sliter litt når jeg lærekjører med jentungen :headbang:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

• 3 år senere...

Man vet at man IKKE har vært nok på sjøen når definisjonen av "fint båtvær" endres fra "solskinn, små bølger og lite til ingen vind" til "bare 5-10 m/s, under to meter med bølger og det ikke regner ALT for mye".... Jepp, årets sommer på Svalbard var en tragedie :headbang:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

hos oss går vi ut på brovingen (verandaen) for å sjekke at båten (bilen) er sjikelig fortøyd.

Sann historie: sønnen i huset kom hjem etter flere år til sjøs, når han såg at ting i stua sto på kanten

av et skap eller et bord, satte han det ned på golvet (dørken) eller la en slingreduk under,

Men då han tok storklokka fra kommoden og satte den på golvet, fant mora ut at nå var det nokk,

dagen etter reiste han på langfart igjen, :cheers::jollyroger::flag_bp::flag::sailing:

Typisk vestlandsvær du beskriver der, mao perfekt seilvær ! Nei den skjønte der jeg virkelig ikke.... :lol:

Med to unntak så var vel det der fineste været vi hadde i år. :giggle:

Gikk fra Longyearbyen til Ny-Ålesund i moderat uvær, men det endte vel mellom 15-18m/s før vi kom fram. Spennende nok når balja bare er 22 føtter lang :smiley:

Men når det er sagt, så finnes det ikke dårlig vær, bare dårlige klær! (og ett for lite varmeaparat, for liten båt, etc) :lol:

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Jeg har vært FOR LITE på sjøen i sommer, fordi

Jeg henger lys på bikkja i høstmørket for å se den bedre, og henger det røde lyset på venstre side og det ergrer meg at jeg bare har et hvitt lys, ikke ett som er grønt, til å henge på høyre side.

(Hvis jeg hadde vært FOR MYE på sjøen, ville det i ovenstående tekst ha stått "babord" der jeg nå skriver venstre side, og styrbord for høyre side av bikkja...)

:-)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Når du våkner opp om natta hjemme pga vinden og skal legge opp et spring på senga

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...