Jump to content

Påstått stjålet båthenger

sveiners

Recommended Posts

Jeg kjøpte en båthenger uten skilter, sjekket opp med biltilsynet og politiet med rammenummer og regnummer som jeg fikk av biltilsynet på forespørsel at hengeren ikke var stjålet. når jeg nå ringer eier og skal få registrert hengeren i mitt navn slik at jeg får skilter på den blir det påstått at hengeren er stjålet, først sa han at han ikke hadde hatt forsikring på den så det var derfor, så sa han at han meldte den stjålet sammen med en båt og en motor, da jeg sjekket med politiet kunne de bekrefte at en båt og motor var rapportert stjålet fra denne mannen men ingen henger.. hva mener du jeg skal gjøre ?

Hvis du har kjøpt den av personen som har meldt båt og motor stjålet er saken grei. Behold hengeren, han kan jo ikke selge samtidig som han melder den stjålet.

Hvis du har kjøpt den av en annen person enn han som har fått frastjålet båt og motor ville jeg returnert hengeren til selger.

Tanken som slår meg er, hvor lenge siden er dette? -hva vet forige eier, han du kjøpte hengeren av om dette, hvor skaffet han hengeren fra? Du har jo sjekket opp om hengeren, og fått "ok", men kunne jo da fått vite om når siste salgsmelding var levert, og på hvem.. Høres merkelig ut å komme i ettertid å si hengeren er stjålet, jeg ville jo meldt den stjålet sammens med resten, selv om den sto uten skilter, info fåes jo hos statens vegvesen om man ikke husker reg.nr.

(lang historie)

jeg har funnet historien på hengeren frem til 2005, da ble den kjøpt sammen med en annen båt (ikke den som er meldt stjålet).. denne hengeren har blitt kjøpt og solgt litt frem og tilbake (av en kompis til en kompis til et søskenbarn o.s.v)et eller annet sted inni der ble hele lys og skiltrekka bak gjenglemt eller mistet ett eller annet sted, så har dette blitt stående i en hage så ble hengeren igjenn solgt til en kompis med båt på.. har snakket med han jeg kjøpte den av som har snakket med kompisen sin som har snakket med søskenbarnet sitt som kjøpte den på kongsvinger, det jeg tenkte var enklest var å bare gå direkte til han som hengeren stod på i utgangspunktet for å bli ferdig med papirmølle tullet, men ser ut til at jeg må få tak i han dette startet med i 2005 å få ordnet det gjennom han.. han er en jeg ikke overhodet kan tenke meg at driver med fanteri

Du har gjort alt hva som var mulig å gjøre da du kjøpte den ved å undersøke om den var meldt stjålet.

At skiltplaten var forlagt var i seg selv ingen grunn til å mistenke at den var stjålet.

Du bør også kunne heve kjøpet og få pengene tilbake i selv i lang ettertid og meddele dette til opprinnelig eier (hvis det er han som mener den er stjålet). Da er du så skyldfri som det er mulig.

Da plasserer du også problemet bakover i rekken der det hører hjemme. Så blir opp til de andre å rydde i hvert enkelt ledd.

Jeg mener opprinnelige eieren bør tenke seg om hvilke krav han stiller mot andre hvis han ikke har meldt den stjålet.

Det er jo lettsindig eierskap. Det grenser til frekkhet å gi deg et dilemma på denne måten.

Ellers er ikke hele problemstillingen klinkende klar for meg heller, selv etter andre oppklaringsrunde.

en båthenger tilhører den, den står registrert på, dvs den som eier del2

sjekket du ikke eierskap, når du kjøpte hengern?

har han som solgte den til deg, noen kjøpskontrakt fra han som står som selger?

at han som eier hengern ikke har meldt den stjålet, virker ganske teit.

det som er litt av problemstillingen er at denne hengeren fugte med i en litt større byttehandel, det er en "billighenger" fra 1984 som ikke engang er komplett, men som sagt tidligere så sjekket jeg opp for sikkerhets skyld om hengeren var meldt stjålet, papirer og slikt skulle ordnes etterpå men jeg syntes det tok litt for lang tid så derfor tok jeg kontakt direkte med den som stod registrert som eier på biltilsynet istedet for å gå alle leddene tilbake til 2005, jeg snakket med politi også etter at jeg hadde snakket med "eieren", de mente jeg bare skulle reise opp å få den registrert men det er jo litt vanskelig uten salgsmelding

"eieren" mente jeg skulle få en sjanse til å levere den tilbake før han anmeldte meg men jeg ble litt provosert av måten han buste frem på med å si at jeg hadde kjøpt tyvgods.. jeg mener at så lenge det ikke er anmeldt så har jeg heller ikke kjøpt tyvgods..

Her sier jeg meg enig med trådstarter, en henger er vel ikke tyvegods så lenge det ikke er meldt stjålet, da hjelper det ikke å si at man ikke brydde seg om det siden man ikke hadde forsikring..

Vet at problemene kommer når man skal ha ut skiltene, derfor alltid greit og sjekke med "siste eier hos biltilsynet" ved kjøp av henger og lignende, det er ikke alltid hengere blir omregistrert i kjøpers navn, men som regel har man da en salgsmelding liggende (jeg fikk med en 10 år gammel salgsmelding).. Om man ikke har salgsmelding, eller aldri levert, må man ofte flere ledd tilbake, eller rett og slett ta kontakt med den som sist står registrert som eier, dette kan jo diskuteres om trådstarter burde gjort før handelen, men kan ikke se at han har gjort noe galt, eller at en gammel eier fra flere år tilbake har så mye han skulle sagt..

Hvis en snur litt på det, tidligere eier har ingen plikt til å melde hengeren stjålet selv om det nok ville vært lurt. Den er hans eiendel helt uavhengig av at du har kjøpt den av en som har kjøpt den av en hyggelig svoger osv. Jeg er helt enig i at eieren av tilhengeren bør anmelde saken om du ikke straks leverer tilhengeren tilbake, det ville jeg i hvertfall ha gjort om det var min stjålne henger som plutselig dukket opp igjen.

Du har blitt lurt, kansje ikke bevisst av den du handlet med men det er ikke ditt problem, slik må saken nøstes opp bakover i tid.

Registrert eier kommer aldri til å skrive under disse papirene så det er bare å begynne å ordne opp.

Du har blitt lurt. Det var din egen feil at du ikke sjekket at selger var eier, og må ta konsekvensene. Er du heldig slipper du unna med det økonomiske tapet. Tror du skal ta tilbudet eier gir deg, evnt hør med ham om han kan være interessert i selge den til deg.

Sorry, slikt er surt. Men de dyre lærepengene er som kjent de beste.

Jeg mener det er bare fjås og tull og la seg true av "eier"..Det er klart at han skulle ha meldt den stjålet når den ble borte..han kan da lett ha solgt denne i sin tid og ikke levert inn salgsmelding på den...så har dette bare gått sin gang og nå ser han sin mulighet til og få den tilbake... Hvis noen kommer opp og stjeler noe hos meg så blir det selfølgelig meldt..å om det ikke blir meldt så er jeg mest trolig glad kvitt det.

saksforholdet fremstår for meg som det komplette sammensurium...selv om jeg er relativt vandt til å forholde meg til denne slags saker.

Forstår jeg rett, så har denne hengeren hatt mange forskjellige eiere, men kun en formell eier i løpet av den siste tiden, og nå har du kjøpt denne av en konkret person som har gitt seg til kjenne som "eier" og hadde råderetten over den. -dog han var ikke formell eier?

Hengeren var uten skilt på grunn av at dette fosvant en eller annen gang, men noen i denne suppa har hatt dette stående hos seg, og dette er en annen enn den som hadde hengeren i sin besittelse og solgte den tl deg?

-og når du kontakter den som fortsatt er formell, registrert eier, men som ikke har besittet hengeren, så setter han seg på bakbena?

-mitt forslag er å omgjøre handelen, du leverer tilbake hengeren til den som hadde den i sin besittelse og du får tilbake det du har betalt eller ytt. Dernest får den som hadde den i sin besittelse bli enig med formell eier, og du kan tilby deg å kjøpe denne av den som sitter med vognkortet, til slutt. -om du i det hele tatt vil putte fingra inn i det vepsebolet...

En ting er sikkert, jeg kjøper eller overtar intet som har uklart eierforhold, eller av personer som ikke har formelt eierskap til gjenstanden.

Har en liten greie på dette jeg også.

Jeg kjøpte en båthenger for ca 5 år siden, med en (muntlig avtale på at jeg ikke trengte og ommregistre den)

Jeg lånte bort hengeren tin en kompis som skulle selge båten sin, han lånte bort hengeren videre til han som kjøpte båten.

Han som kjøpte båten tok kontakt med han jeg kjøpte hengeren av som skrev ny salgsmelding, og han ommregistrerte hengeren på seg selv.

Har prøvd og kontakt de uten hell.

Hva kan jeg gjøre her?

Hilsen Morten

www.ribtjenester.no

Bavaria.Morten, alså, hengeren du snakker om hadde en egenvekt over 360 kg, så for å unngå omregistreringsavgift, for hengere under 350 er gratis, så betalte du for hengeren men lot den stå i tidligere eiers navn. ( for da hoppet dere over et salgsledd/ registreringsledd den dagen du eventuelt skulle selge den) Nå har en kompis av deg, noe kritikkverdig, solgt eller gitt bort denne hengeren til en annen som har kontaktet formell eier og fått den registrert den på seg?

Da foreslår jeg:

Alternativ 1: at din kamerat bør enten si til nye eier, "sorry, jeg kløna det litt til, men jeg må kjøpe tilbake hengeren, for jeg hadde ikke råderett over den".

Alt 2: Din kamerat betaler deg det det koster å kjøpe en annen henger samt omregistreringsavgit, for å rette opp i og sette deg i den posisjon du var i.

Alt 3. Glem hele greia, du har omgått regelverket for å spare penger. Dette får du svi for nå :)

ja eier kan jo ikke selge samme hengeren to ganger.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Jeg har ikke kvittering men underskrevet vognkort.

Kompisen min solgte den ikke, men han skulle låne den bort noen uker til han han solgte båten til.

Du har nok en sterk sak hær, for det er selgers plikt å lever inn vognkort på solgt gjennstand.

Nå som du har et underskrevet vognkort som er datert tidligere kan du dra til statensvegvesen og si at selger aldri leverte inn sin del men du har en tidligere datert bekreftelse på salg.

Du får nok hengeren tilbake og tidligere eier får smellen.

Selvsagt ville jeg informert de involverte partene, slik at de er klare over forholdet.

Mulig du må politianmelde dette og da får nok kompisen din en smell for å ha solgt noe som han ikke eide, kjøperen får en smell for heleri og tidligere selger får vell problemer for å ha solgt samme ting to ganger.

Mulig jeg er på villspor, men det høres rett ut for meg nå som jeg sitter småtrøtt forran pc'en :)

Håper det ordner seg.

til bavaria morten, er litt håpløs sak, og dårlig gjort av kompisen din, men når alt er omregga osv kan det fort bli endel tull der i den saken.

det er viktig å omregistrere hengere, selv om det koster litt penger, er det fortsatt mindre enn hva hengern er verdt, har selv største brendrup hengern, og må si jeg hikket litt når jeg fikk omreg regningen på den... men da kan jeg forsikre den, og selge den igjen med god samvittighet, og alt er i orden! den følelsen er verdt noen kroner.

god helg :)

Mulig du må politianmelde dette og da får nok kompisen din en smell for å ha solgt noe som han ikke eide, kjøperen får en smell for heleri og tidligere selger får vell problemer for å ha solgt samme ting to ganger.

Mulig jeg er på villspor, men det høres rett ut for meg nå som jeg sitter småtrøtt forran pc'en :)

Håper det ordner seg.

Han solgte den ikke men lånte den bort, og han som lånte den tok skjea i egne hender og ommregga hengeren på seg selv.

www.ribtjenester.no

Han solgte den ikke men lånte den bort, og han som lånte den tok skjea i egne hender og ommregga hengeren på seg selv.

Hvis du tar med kompisen din som bekrefter dette og signert vognkort/salgsmelding til politiet og annmelder forholdet vil nok tidligere eier bli innkalt til avhør.

Er saken da som han sier vil jeg tro han vil si at han er "ført bak lyset", tror da problemet blir mellom din venn og båtkjøperen.

Håper det ordner seg.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...