gmg Startet 11.September.2010 Del på Facebook Startet 11.September.2010 Hei har nå prøvd å finne ut hvor mangen NM disse motorene gir uten hell, så da forsøker eg her. Finner bare ut hvor mye 315 hk gir ikke 270 og 290 hk har Yanmar 6LPA-STZP 270HK og Yanmar 6LPA-STZP 290HK . Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 11.September.2010 Del på Facebook Svart 11.September.2010 (redigert) Svaret er at alle disse 3 motorene er en og samme motor 315 hk på veiva 290 hk med akseldrift og 270 hk med drev drift.. at de klarer og tape 45 hk fra svinghjulet og gjennom drevet er jo imponerende.. dog er dette i kombinasjon med mercruiserdrev. Som du sikkert har sett da så har denne motoren rett i overkant av 700 nm på veiva. Det som er snodig er at jeg her om dagen motok spec på yanamrs nye drev ZT 350 og da står det på dette drevet at det maks tåler 620nm.. passer liksom dårlig med yanmars egen motor da. Kombinasjonen Yanmar/mercruiser holder ALDRIG i enkel inst... det holder i noen år i dobbel.. men ikke evig.. grunnen til dette er at mercruiser dreva ikke sirkulerer oljen i dreva. og får derav altfor høy temp på øvre gearhuset sitt.. VP drev har oljepumpe som besørger dette.. Hvis du ringer Yanmar norge så blir du direkte FRARÅDET denne kombinasjonen.. Redigert 11.September.2010 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
gmg Svart 11.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2010 De vil si at 270 og 290 hk har like mye nm på årsmodel 2007 og fram til i dag ???? ca 700 nm ???? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 11.September.2010 Del på Facebook Svart 11.September.2010 (redigert) ja korrekt :) Dagens yanmar 6lpa.stzp2 har 294 hk maks effekt med yanmars eget drev og rett i overkant av 700nm målt ut på veiva. Skal du bytte til denne kombinasjonen?? i så fall glem mercruiserdrevet.. selv diesel utgaven.. kjøp med yanmars ny ZT 350 drev om du vil at det skal holde.. Redigert 11.September.2010 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
gmg Svart 11.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2010 ja eg skal bytte til dette, har i dag bravo 3 X men de rakle så mye på tomgang at eg ikke hører motoren drevet er kjørt ca 200 timer og har hatt drevdusj hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Zandra Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Noen av dere som har vurdert å bytte til Bravo 2x? De holder i hvertfall, men hva med marsjfart? Sitér dette innlegget Link to post
Quaoar Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Thorlyn, mener du å si at absolutt alle båter levert med Yanmar 6LP-motor og Bravo One X Diesel går i stykker, siden det er "bare å glemme" den kombinasjonen? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Quaoar.. Bravo one diesel fungerer vistnok greit.. jeg ser du har Goldfish så jeg regner med at du har denne kombinasjonen Jeg er aktiv på div Forum i bla UK og der er det meget populært med RIBS med YANMAR motorer og netopp Mercruiser kombinasjonen... de gutta der borte ryker gjærne dreva etter under 200 timer.. Goldfish leverer standard med drevdusjer for og bøte på problemet.. Har en 32 goldfish på brygga som rundet hele 50 timer i år.. han var oppe nå for 1mnd siden med varmgangsproblemer på BB drev.. oljetanken til drevet spyttet all olja ut i motorrommet.. noe som tyder på altfor varm olje etter hva jeg har fått med meg. mistenker at du kan bevise det motsatte Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
arnearmoa Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 Til informasjon kom tallet 315hk på banen da Yanmar etter noen år bestemte seg for å basere ratingen på diesel med 25°C temperatur istf. 40°C, som jeg tror er mer vanlig (ref. diverse standarder). Dvs. det var ikke endringer i motoren som forårsaket den økte effekten. I Norge (i motsetning til f.eks. USA) har ikke motorene blitt solgt som 315hk likevel. Etter det jeg har hørt fristet ikke den ekstra dieselavgiften Sitér dette innlegget Link to post
Flem340 Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 Noen som vet prisen på Drevet til Yanmar? Må man bytte transom? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 Ja du må bytte Transom.. komplett for hele hopprennet fikk jeg pris fra yanmar på 87000.- veiledene. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
880 Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 Må man bytte transom? Dette drevet er bygget på Bravo III X/XR. Det er noen forskjeller på transom på disse, har ikke studert de i detaljer... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Thorlyn Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 de passer vistnok i festene til mercrusier.. men etter hva yanmar sier så mangler det noen oljekanaler på mercruiser transomen.. derfor må man bytte transom Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
oddis21 Svart 25.September.2010 Del på Facebook Svart 25.September.2010 Quote: Til informasjon kom tallet 315hk på banen da Yanmar etter noen år bestemte seg for å basere ratingen på diesel med 25°C temperatur istf. 40°C, som jeg tror er mer vanlig (ref. diverse standarder). Dvs. det var ikke endringer i motoren som forårsaket den økte effekten. I Norge (i motsetning til f.eks. USA) har ikke motorene blitt solgt som 315hk likevel. Etter det jeg har hørt fristet ikke den ekstra dieselavgiften Er vel ikke helt riktig iht min informasjoner......i utlandet selger Yanmar 6LPA som 315hk, det er det som de får på veivakselen (salgsargument??), mens 295 får de på propellakselen, derav mindre hk avgift----lavere moms.....lykkeligere båteiere som slipper å betale mere avgift til staten. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.