Jump to content

Er det koselig med båtgjeld...

innaskjærs

Recommended Posts

Er vel ingen grunn til å være redd gjeld? :confused:

Har flere lån selv. Enkelte har jeg fått fastrente på til svært gode kurser for 10 år fremover. Trekker man fra inflasjon, skattefradrag osv. så begynner det nesten å se dumt ut å ikke ha gjeld.

Tar man i tillegg med i regnestykket gleden av å kunne gjør artige og "sprø" ting tidlig i livet, så er i alle fall jeg ikke redd noe gjeld.

Og de båtturene jeg har hatt i sommer, har bare gjort at jeg nå har begynt å se på dyrere båter :diving: Er nesten der at jeg kunne tenkt meg å bodd på havet fra mai til september :giggle:

Noen skryter at de ikke har gjeld på båt og bil, men man kan jo da også se på båten og bilene at de ikke har gjeld. Jeg hadde heller ikke hatt gjeld på en plastbalje på 18 fot fra 1978. Vi har to Audier! en ny A6 og en 17 år gammal 100 og på A6en så har vi gjeld men på 100en så har vi ikke gjeld, fordi den kosta meg 35 000 kr i innkjøp for to år siden! Jeg har også gjeld på båten, men det som jeg betaler i avdrag på den synes jeg er velfortjent med tanke på de gleder båten gir i løpet av sommern. Jeg går med trefots syke nå om dagene og kunne gjerne øke den gjelda ved å gå opp til en Bavaria 30 eller Joda 290! Gjelda vil øke men det vil også gleden ved å ha båt, fordi nå kan vi dra på overnattingsturer også og har plutselig et bredere bruksmønster!

Sånn sett så er det greit for meg å ha gjeld på en bil jeg synes er fin, fordi jeg er veldig bilinteressert og bilen også gir meg mye glede! Selv om bil er et tapsprodukt i en annen klassen en båt. Jeg kunne f eks aldri ha lånt penger til en motorsykkel eller jorden rundt reise fordi sånn interesserer meg midt på ryggen!

Så lenge man kan betjene de lån man har så ser jeg ikke noen grunn til å lavære å kjøpe seg materielle fristelser! Livet er for kort til å bare sitte å være sparsommelig, man ender jo opp med en haug med penger selvsagt men disse har du ikke mye glede av den dagen du dauer!

(x)Whit 10 9,9 hk (x)Askeladden 565 Wasper

(x)Uttern D68 (x) Scand 7600 Dynamic

Har nå Askeladden Z7

Uansett om man har gjeld eller ikke er jo det kapitalbinding når man kjøper båt. Enten man kjøper for 50 000,- som meg eller 5 millioner er det penger man hadde brukt på andre ting hvis ikke det hadde gått i båt.

Jeg kan ikke si om det har vært verd det enda, men båtlivet har gitt meg noen fantastiske opplevelser. Og noen stygge overraskelser. Uansett hvilken hobby man forfølger vil det vel alltid bli slik? Viktigste er vel å unngå at man låner over hodet med hobbyen sin. For det virker jo mot sin hensikt. En hobby skal være avslappende og gi deg anledning tl å lade batteriene. Hvis du bekymrer deg for om du kan betale lånet er det ikke hensiktsmessig lenger.

Trond

Vi samlet båt og billån inn i huslånet når vi nå kjøpte ny bolig. Nå var ikke båtlånet så stort at det gjorde noe, men dog!

Og jeg er enig med flere av dere vedr det at båtlån føles bedre enn billån. Båtlån=invistering mens billån=ren utgift!

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Det var litt av en utvikling på en "tråd". :crazy: Jeg trodde de fleste hadde båt fordi de synes det er koselig og fordi de liker båtlivet. :confused:

For min del kan folk ha så mange båter, biler, hytter, hus, kjerringer, :discuss: unger, :cryin: bikkjer, :headbang: sykler, gjeld, fete bankkontoer og svin på skogen :lol: de bare vil for min del. Bare de ikke ødelegger kosen det er å ha båt, stelle med båt, planlegge båtturer, planlegge båtkjøp og nyte båtlivet. :flag: Har ikke satt båten på land ennå, men gleder meg allerede til neste vår. :cheers_wine: Og da er den evt gjelda på en evt båt kanskje mindre. :rolleyes: Eller kanskje man har oppgradert både gjelda og båten :giggle: og da kanskje også gleden. :lol:

God høst, vinter, vår, godt båtliv. :cheers_wine:

I følge en notis i Aftenposten idag så har nordmenn i gjennomsnitt lånt dobbelt så mye som vi tjener. Skandinavia er det mest belånte området i verden i en undersøkelse den svenske boliogkredittnemda har gjort, skriver di.se.

Så det er bare å gå ut og kjøpe seg en ny og større båt for lånte penger for hvorfor bli født fattig, leve som en fattiglus og dø rik?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

I følge en notis i Aftenposten idag så har nordmenn i gjennomsnitt lånt dobbelt så mye som vi tjener. Skandinavia er det mest belånte området i verden i en undersøkelse den svenske boliogkredittnemda har gjort, skriver di.se.

Så det er bare å gå ut og kjøpe seg en ny og større båt for lånte penger for hvorfor bli født fattig, leve som en fattiglus og dø rik?

Regner med den var ironisk, og gir deg derfor en tommel opp for den kommentaren:) Det er så banalt at vi i skandinavia tror at fine ting gjør oss lykkelig:)

Dere som bruker huslånet til å kjøpe båt og dermed betaler på denne båten i 20-30år eller hva det nå blir, har dere regner på hva den båten koster :smiley: eller betaler dere ned båtandelen av lånet litt mer aggressivt enn husdelen ?

Nei har ikke regnet på totalpris- har bare konkludert med at båt er dyrt.

Har bare lagt det på huslånet, og later som om huset kostet det mer. Og merker ingenting til det i praksis.

Mvh

Arvid

Redigert av Arvid.65 (see edit history)

Dere som bruker huslånet til å kjøpe båt og dermed betaler på denne båten i 20-30år eller hva det nå blir, har dere regner på hva den båten koster :smiley: eller betaler dere ned båtandelen av lånet litt mer aggressivt enn husdelen ?

Skjønner egentlig ikke helt problemstillingen siden man jo ikke får noen avkastning på egenkapitalen på båten (i kroner og øre!) og lånerenten og renten på innskudd om dagen er så like at det da må være forskjellen på disse som er poenget ditt, eller har jeg misforstått?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Litt på siden, men "same, same but different". Jeg har i alle år hatt gamle biler. Disse koster litt, men jeg har kjøpt vrak og fikset selv, så de har ikke kostet meg alverden. Men har flere ganger fått høre hvor dum jeg er som har flere hundre båtpenger stående i garasjen, som kun blir brukt på finværsdager. De som sier dette mener det er bedre å ha pengene på bok. Da svarer jeg at en prosent eller to i renteinntekter ikke er verd den gleden og moroen jeg har hver gang jeg kjører en tur.

Samme med om man har gjeld på båten, enten innbakt i huslån eller kun båtlån. Man gjør det fordi det gir mer i glede og hygge enn man får i renteinntekt. Og man kan bruke båten mens man "sparer" til den. Hadde pengene stått på bok og man innbetalte til kontoen hver måned og så kjøpte båten, hadde man hatt mange år uten båt. Og for alt vi vet kan man bli påkjørt eller lynet slår ned rett i knotten på vei til båtsjappa. Da har man spart forgjeves. Så det er like greit med gjeld og ha det gøy, enn å spare uten gøy.

Dette er tanker fra en "vanlig" fyr, med "vanlig" jobb og lønn...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Tja spørsmålet er jo om det er koselig med båtgjeld...

Synes det er mere koselig med flere båter uten gjeld enn en stor båt med mye gjeld som bare MÅ selges..ref. tregt bruktbåtmarked.

Er jo flere her i området, gjerne yngre ( er som oftes det ) som har lånt til over pipa på huset.

Kjøpt seg snekke, firhjulsmc og plastpaut med påhenger til barna.

2 - 3 år senere er alt til salgs på Autodb, Finn.No og salgsannonse på hver en eneste korktavle i hjemkommunen.

Selger prøver så litt med optimistiske priser, man ser prisene går ned, og langt om lenge i værste fall, er alt borte.

Nei det er ikke koselig med gjeld, men det er greit, og sikkert koselig med en båt som fungerer uten videre problemer.

Er ikke størrelsen på båten som avgjør hvor koselig båtlivet er, en ny Færing med full seilrigg kan være like koselig som en 40ft båt med diverse skavanker selv om den var / er betydelig dyrere.

Ellers kan man jo godt starte en tråd med hvor stor formue man har, eventuelt innskudd i bank :yesnod:

Redigert av Auskar (see edit history)

Å få hjelp(lån) med å realisere en ny båt må vel være en god investering - ihvertfall så lenge banken er fornøyd og båten blir middelet for å oppnå det som betyr mest eller mye for den enkelte(selv om selve bruken er bare en liten del av året). Her kan det omsettes bunnsolide verdier som opplevelser, utfordringer, venner eller andre glødende engasjement. Attpåtil kan middelet/verktøyet selges engang igjen for så å investere med nytt lån – til nye utfordringer, opplevelser og venner...(kanskje noen av de gamle henger med da…).

Gleden ved å ha båt, å få komme seg rundt om i fjord og skjærgård, å treffe andre som setter like stor pris på det å ha med seg "hytta" på tur, kan egentleg ikke måles i lån og avdrag. Så lenge en klarer å betjene låna, så ser eg egentleg ikkje noko stort problem.

Eg skal sitte på gamleheimen og humre å kose meg over alle gode båtminner/gleder, som eg har hatt, og håper det blir flere av. Skal ikke sitte å trege på alt eg ikkje fekk gjort, eller ikke tok meg råd til...det er ikke lommer på likskjorta...

Gled dere over båtlivet folkens, enten dei er belånt eller ikke..Eg for min del har rammelån på huslånet, bet. bare en lav rente, etter at inflasjon er trekt ifra, så blir det egentleg ganske rimeleg..bet. så en god del på båtlånet, som vil vere nedbet. om ca. 5 år. Da peiser eg på å bet. ned huslån med samme svære avdrag som det på båten nå.Har selvsagt ikke billån, en plass går grensa for en sunnmøring! Så får vi håpe at renta holder seg lav noen år til...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...