Jump to content

VHF antenne


REM

Recommended Posts

Antenner er så mye. Glassfiberpisker har enten en metall-streng i senter som er den egentlige antennen, ellers så er det et metallrør som er glassfiberkledd. I det ene tilfellet er glassfiberen der for å få strukturen og styrken, i det andre mest for å isolere selve antennen. Om antennen er en streng eller et sirkulært rør eller en mer kompakt stang har med båndbredden å gjøre. Jo større tverrsnitt på selve antennematerialet jo større båndbredde har antennen i hovedfrekvensområdet. For VHF spiller dette fint liten rolle da båndbredden for talebruk er forsvinnende liten ca 1% av frekvensen (talebåndet blir i radiotelefoni reknet for å være 0,3 til 3 khz, med typisk taleområde på 1kz +-500 Hz i praksis.)

 

Når det gjelder ulike antennelengder er dette et annet kapittel. Alle antenner som er en brøkdel av bølgelengden opererer med såkalt kunstig jordplan. Dette betinger at det er god jordforbindelse under antennen, enten i monteringsflaten eller annet materiale. Dette er oftest dårlig på glassfiberbåter. Avstanden til vannet er også oftest så stor at dette ikke fungerer som jordspeil. Mye viktigere enn det meste er derfor vurderingen om hvor antennen monteres. Det MÅ være ledende materiale under antennen for å fungere som jordspeil. Antenner benyttet til bla mobiltelefoni og andre signaler i høye frekvensområder løser oftest dette ved å ha eget jordspeil. (Ser ut som en paraply-lignende skjerm av 3 eller flere spiler under antennepisken)

 

Speilet sin funksjon er å fungere som "resten" av antennen slik at radiobølgene tror at en 1/2 bølge antenne med jordspeil egentlig er en 1/1 bølge, 1/4-bølge blir til 1/2 bølge osv.

 

En 1/1 bølge antenne derimot er noe helt annet da denne ikke trenger et jordspeil, og dermed vil fungere på stort sett alle underlag.

 

En 5/8 bølge antenne er en super antenne til sitt bruk, men da skal en være klar over at utstrålingsmønsteret blir sterkt påvirket slik at det ikke lenger er snakk om ren horisontal utbredelse men en mye flatere utbredelse langs overflaten med en sidelobe ca 60 grader opp. 1/4 bølge antenne har en tilnærmet horisontal "smultring-utbredelse"

 

3/4 bølge antenner har en knøttliten utbredelse langs overflaten, resten går ca 60 grader oppover.

 

1/1 bølge antenne har ingen (!) utbredelse langs overflaten men alt ca 60 grader oppover.

 

Dette tilsier litt om hvilke antenner det er verdt å ha på en båt der mottageren oftest ligger på overflaten.

 

Kunstige jordplan har også den effekten at dette vrir utstrålingen oppover. Det beste er derfor å ha naturlig jordplan under antennen, eller et modifisert kunstig plan.

 

Anbefaling er derfor velge en 1/2 bølge antenne eller til nød en 1/4 når det gjelder maritim VHF. Jeg har prøvd alle typer (i jobben) både til kommunikasjon fartøy-fartøy, fartøy-land og fartøy-fly/helikopter.

 

Men det viktigeste er at kabler, kontakter og plugger er i god stand og riktig utført.

Oso

Link to post
Share on other sites

Jeg skal montere vhf i båten og har fått en vhf antenne som heter "VTronix" og er ca 130 cm lang (ca 140 med feste), er dette en 3/4 eller 5/8 antenne.

Har prøvd den hjemme og den funker meget bra.

Bor i drammen på åssiden og hører Horten controll og båtene de komuniserer med, både med antennen ute på terassen og inne på kontoret.

Med vennlig

Redigert av firefighter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skal montere vhf i båten og har fått en vhf  antenne som heter "VTronix" og er ca 130 cm lang (ca 140 med feste), er dette en 3/4 eller 5/8 antenne.

Bølgelengden på de maritime VHF-båndet er som tidligere nevnt ca 2 meter. Din antenne er derfor sannsynligvis avstemt som 5/8 bølgelengde.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Eg kjøpte uten å tenke på signal ol. en kort 23cm antenne til min VHF. Mener dere at denne er ubrukelig? Er det forreste enkelt å skifte fra 23 cm til en lengre etter at eg har montert den korte antennen på båten?

Har aldri hatt VHF før, så det er kanskje et litt dumt spørsmål....

Link to post
Share on other sites

Eg kjøpte uten å tenke på signal ol. en kort 23cm antenne til min VHF. Mener dere at denne er ubrukelig? Er det forreste enkelt å skifte fra 23 cm til en lengre etter at eg har montert den korte antennen på båten?

Har aldri hatt VHF før, så det er kanskje et litt dumt spørsmål....

<{POST_SNAPBACK}>

Tja,

 

Jeg vil vel ikke si at den er "ubrukelig", men du må regne med at rekkevidden, både på sending og mottak ville bli flerdoblet med en ordentlig antenne.

 

Normalt vil det ikke være noe problem å skifte antenne senere, det eneste måtte være hvis du har et VHF-apparat av den bærbare typen og med en spesialtilkobling som bare kan brukes for tilkobling av din spesielle antenne - og ikke brukes for en vanlig VHF-plugg av type som PL-259, eller tilsvarende.

 

Men som andre har vært inne på: ofte viser det seg at det svakeste (og minst påaktede) leddet i et kommunikasjonssystem er antennene. Med en god antenne, plassert høyt og fritt da får du det maksimale ut av systemet. Med dårlig antenne/kabel kan apparatet være så bra det bare vil - resultatet blir miserabelt uansett.....

 

Lykke til !

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Faktisk er det slik at utsendt effekt (målt i feltstyrke) er ca det dobbelte fra en 1/4 bølge antenne med naturlig jord sammenlignet med en 1/2 bølge antenne med tilsvarende jord. Virker litt rart da større antenner skulle være best uansett. Likevel har dette med strøm/spenningsforholdet som funksjon av lengden. Men det er jo også slik at en 1/2 bølge antenne oftest når litt høyere opp i luften, og dersom Line of sight er begrensningen og ikke effekten vil jo dette telle.

Oso

Link to post
Share on other sites

Faktisk er det slik at utsendt effekt (målt i feltstyrke) er ca det dobbelte fra en 1/4 bølge antenne med naturlig jord sammenlignet med en 1/2 bølge antenne med tilsvarende jord. Virker litt rart da større antenner skulle være best uansett. Likevel har dette med strøm/spenningsforholdet som funksjon av lengden. Men det er jo også slik at en 1/2 bølge antenne oftest når litt høyere opp i luften, og dersom Line of sight er begrensningen og ikke effekten vil jo dette telle.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er eg ikkje heilt einig i.

Det stemmer nok for ei kvartbølge kortbølgeantenne over "ideel jord" (dvs ei uendeleg kobberplate), men det stemmer nok ikkje for ei VHF-kvartbølgeantenne montert på en båt.

(teorien går på at for kvartbølgeantenna så må samme effekten til å stråle ut i halvparten av rommet i forhold til dipol, men det forutsetter at matepunktet er heilt nede ved jordplanet. Det samme virkar dårleg når vi "løfter" jordplanet opp til antenna slik vi gjer på VHF)

 

Grunnen til dette er at det er vanskeleg å få jordplanet "uendeleg stort", med mindre du har ein veldig stor båt :wink: Resultatet av "ikkje ideel jord" blir at strålingsdiagrammet lyfter seg, det vil sei at utstrålinga mot horisonten minskar.

 

Halvbølgeantenna er derimot uavhengig av jordplan. Strålingsdiagrammet er 8-tals forma rundt antenna, så du vil da få en gevinst i forhold til kvartbølgeantenna langs sjøflata. I tillegg er den ikkje avhengig av "god jord" noko som av og til kan vera vanskeleg å finna på ein plastbåt... :smiley:

 

Har skrive litt om forskjellige VHF-antenner til båt i denne strengen

http://www.baatplassen.no/i/index.php?show...085entry19085

 

mvh

Rossicus

Link to post
Share on other sites

-Og VHF-antenner som står i 45 graders vinkel er totalt meningsløst!! Dette ser en mye av, kan faktisk se ut som dess dyrere og mer hurtiggående båt jo større vinkel på VHF-antenna.

En slik montering av antennen vil redusere rekkevidden dramatisk.

Jo Eirik

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Ser at mange bruker antennene som flaggstang for vimpler. Mange antenner består av et rør med ett kretskort innvendig. Da er denne løsningen særs uheldig. Vibrasjonen antennen utsettes for med vimpel ødelegger kretskortet og kobligen mellom coackabelen og kretskortet.

<{POST_SNAPBACK}>

Da har jeg antagelig skoleeksempelet på en slik bruk, og den antennen tok kvelden i fjor sommer

Bilde

Det er en slik antenne du mener??

Link to post
Share on other sites

Har skrive litt om forskjellige VHF-antenner til båt i denne strengen

http://www.baatplassen.no/i/index.php?show...085entry19085

 

mvh

Rossicus

<{POST_SNAPBACK}>

Du skriver i denne "strengen" at 5/8 antenne må ha jordplan, men som jeg skriver i innlegget mitt virker vhf med antennen inne og en rekkevidde på ca 6 mil.

Med antennen inne får jeg inn båter v færder.

Så hvordan kan dette ha seg?

Med vennlig

Link to post
Share on other sites

Dette er eg ikkje heilt einig i.

Det stemmer nok for ei kvartbølge kortbølgeantenne over "ideel jord" (dvs ei uendeleg kobberplate), men det stemmer nok ikkje for ei VHF-kvartbølgeantenne montert på en båt.

(teorien går på at for kvartbølgeantenna så må samme effekten til å stråle ut i halvparten av rommet i forhold til dipol, men det forutsetter at matepunktet er heilt nede ved jordplanet. Det samme virkar dårleg når vi "løfter" jordplanet opp til antenna slik vi gjer på VHF)

 

Grunnen til dette er at det er vanskeleg å få jordplanet "uendeleg stort", med mindre du har ein veldig stor båt  :wink:  Resultatet av "ikkje ideel jord" blir at strålingsdiagrammet lyfter seg, det vil sei at utstrålinga mot horisonten minskar.

 

Halvbølgeantenna er derimot uavhengig av jordplan. Strålingsdiagrammet er 8-tals forma rundt antenna, så du vil da få en gevinst i forhold til kvartbølgeantenna langs sjøflata. I tillegg er den ikkje avhengig av "god jord" noko som av og til kan vera vanskeleg å finna på ein plastbåt... :smiley:

 

Har skrive litt om forskjellige VHF-antenner til båt i denne strengen

http://www.baatplassen.no/i/index.php?show...085entry19085

 

mvh

Rossicus

<{POST_SNAPBACK}>

Du skriver i denne "strengen" at 5/8 antenne må ha jordplan, men som jeg skriver i innlegget mitt virker vhf med antennen inne og en rekkevidde på ca 6 mil.

Med antennen inne får jeg inn båter v færder.

Så hvordan kan dette ha seg?

Med vennlig

Redigert av firefighter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Antenner er ofte cirkavitenskap i praksis, og uansett vil en antenne i teorien kun passe til en frekvens. At antenner oppfører seg litt til forskjell fra teorien er fordi de ikke er 100% ideelle men skal dekke et stort frekvensspekter, være fysisk stabile, være så billige som mulige..........

At du sier antennen din ikke har jord fordi du er innendørs er i beste fall en misforståelse. Med jord menes ikke bare kobberplater, stålskrog osv. Med jord menes ethvert materiale som har elektriske egenskaper nok til at antennens utstråling kan "speile" seg. Dette finner du en hel masse av i et hus. Det gjelder å tenke kreativt når en skal lage antenner og tenke jord.

Har forsøkt å undervise på dette i praksis både i klasserom og i felt, og da både i UHF, VHF og MF/HF frekvensbåndene. De beste jordplanene en kan finne ute i naturen er ofte store (lange) nettinggjerder, myr-områder for ikke å snakke om veivesenets autovern. Disse fungerer forresten glimrende som HF antenner også dersom retningen og underlaget er riktig.

Dårligeste jord som finnes er fast tørr bakke enten et er gress, torv eller stein.

 

Med andre ord, teori og praksis kan være to ulike ting. Det gøyeste som finnes er å lage hjemmelagede antenner, måle disse ved praktisk bruk ved å kalle ulike andre enheter i ulike avstander og retninger, måle effekten med SWR meter og ikke minst analysere antennene komplett med en antenneanalysator av typen site-master eller tilsvarende. DET er lærerikt og interessant. Problemet er at en site master koster rundt 100 store penger om en skal ha bra kvalitet, og da er det sjelden at noen kan "låne" en slik med seg i båten for å sjekke om 5/8- pisken ser ut til å ha en impedanskurve som teorien tilsier.

 

Til slutt en liten tilslutning til det som er nevnt ovenfor. En 45grader vinklet antenne gir utstrålt Elektrisk felt som er lik cos45grader ganger maks felt. Dermed er rundt halve sendereffekten tapt. Ser tøft ut, men koster mye da dette er noe en betalte dyrt for når VHF en ble anskaffet. Andre radioer som har betraktelig lengre rekkevidde (HF, VHF bakke-luft) osv har andre forhold som ikke gjør dette forholdet så gjeldende med for maritim VHF gjelder det uavkortet. De færreste tror det første gang de hører det, men det er lett å vise om en har rette utstyret. (Men det koster peeeeeenger)

Oso

Link to post
Share on other sites

Du skriver i denne "strengen" at 5/8 antenne må ha jordplan, men som jeg skriver i innlegget mitt virker vhf med antennen inne og en rekkevidde på ca 6 mil.

Med antennen inne får jeg inn båter v færder.

Så hvordan kan dette ha seg?

Med vennlig

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Firefighter,

Du skriver litt lengre oppe i strengen at du tar inn Horten Kontrol innomhus i Drammen. Det stemmer nok veldig bra, men slik eg forstår det går Horten Kontroll over ein form for repeater. Kanal 19 er jo ein duplex kanal så viss du skal høyre noko som helst så må signalet skiftast i frekvens frå båtens senderfrekvens til din mottakerfrekvens. Denne repeateren vil i så fall stå på eit godt radiopunkt, til dømes Stikkvannskollen, for å dekke eit stort område. Så at du får inn Stikkvannskollen i Drammen tvilar eg ikkje på, men at du høyrer båtene direkte heilt ute ved Færder er eg ikkje heilt sikker på. Kanskje nokon på Båtplassen kan fortelje litt om kva basestasjoner Horten kontroll sender frå? (Stikkvannskollen var bare eit tenkt eksempel).

 

Når det gjeld 5/8 antenne så må den har jordplan for å virka bra. Du får den nok til å virke "nokolunde" uten jordplan også, men antennetypen er konstruert slik at den trenger eit godt jordplan å "spegle seg i " for å fungere optimalt. Dette har med strøm og spenningsforholda i antenna å gjera, men trur det vert litt langdrygt å koma inn på her, viss det ikkje er spesielt ynskje om det....

 

mvh

Rossicus

Redigert av Rossicus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Firefighter,

Du skriver litt lengre oppe i strengen at du tar inn Horten Kontrol innomhus i Drammen. Det stemmer nok veldig bra, men slik eg forstår det går Horten Kontroll over ein form for repeater. Kanal 19 er jo ein duplex kanal så viss du skal høyre noko som helst så må signalet skiftast i frekvens frå båtens senderfrekvens til din mottakerfrekvens. Denne repeateren vil i så fall stå på eit godt radiopunkt, til dømes Stikkvannskollen, for å dekke eit stort område. Så at du får inn Stikkvannskollen i Drammen tvilar eg ikkje på, men at du høyrer båtene direkte heilt ute ved Færder er eg ikkje heilt sikker på. Kanskje nokon på Båtplassen kan fortelje litt om kva basestasjoner Horten kontroll sender frå? (Stikkvannskollen var bare eit tenkt eksempel).

 

Når det gjeld 5/8 antenne så må den har jordplan for å virka bra. Du får den nok til å virke "nokolunde" uten jordplan også, men antennetypen er konstruert slik at den trenger eit godt jordplan å "spegle seg i " for å fungere optimalt. Dette har med strøm og spenningsforholda i antenna å gjera, men trur det vert litt langdrygt å koma inn på her, viss det ikkje er spesielt ynskje om det....

 

mvh

Rossicus

<{POST_SNAPBACK}>

Håper ikke du tror jeg bløffer :nono: når jeg hører båter som komuniserer med horten controll og oppgir posisjon på vei inn.

Hvordan kan jeg event. montere "jordplan" til denne antennen, og vil det isåfall være enklere og billigere å kjøpe ny antenne?

Med vennlig

Redigert av firefighter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Håper ikke du tror jeg bløffer  :nono: når jeg hører båter som komuniserer med horten controll og oppgir posisjon på vei inn.

<{POST_SNAPBACK}>

Som sagt ovenfor, kanal 19 er duplex-kanal. Hvilken kanal er det du hører båtene som prater med Horten kontroll på?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

frekvensbåndene. De beste jordplanene en kan finne ute i naturen er ofte store (lange) nettinggjerder, myr-områder for ikke å snakke om veivesenets autovern. Disse fungerer forresten glimrende som HF antenner også dersom retningen og underlaget er riktig.

 

 

Du glemte sjøvannet som med sin ledningsevne er et nærmest perfekt jordplan.

Link to post
Share on other sites

avstander og retninger, måle effekten med SWR meter og ikke minst analysere antennene komplett med en antenneanalysator av typen site-master eller tilsvarende. DET er lærerikt og interessant. Problemet er at en site master koster rundt 100 store penger om en skal ha bra kvalitet, og da er det sjelden at noen kan "låne" en slik med seg i båten for å sjekke om 5/8- pisken ser ut til å ha en impedanskurve som teorien tilsier.

Har et slikt instrument som er beregnet til amatørradio for 2-meterbåndet. Det kostet ca 3000kr

og har sikker ikke noen stor nøyaktighet. Men i tilfeller med problemer med antenner vil 10%

nøyaktighet være mer enn nok. Det måler SWR impedans reaktans ... og dekker det maritime

VHF-båndet. Har noen i nærheten av Trondheim store problemer med VHF-antenner, kan de jo ta

kontakt. Målingene tar bare noen få minutter.

Link to post
Share on other sites

Håper ikke du tror jeg bløffer  :nono: når jeg hører båter som komuniserer med horten controll og oppgir posisjon på vei inn.

Hvordan kan jeg event. montere "jordplan" til denne antennen, og vil det isåfall være enklere og billigere å kjøpe ny antenne?

Med vennlig

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, eg trur ikkje at du bløffer.

Det eg prøver å sei er at det ikkje er sikkert at du høyrer båtane ute ved Færder "på direkten", det er nok stor sannsynlegheit at radiosignalet har fått litt "hjelp" på vegen. Skal prøve å forklare:

 

Kanal 19 er ein duplexkanal det vil sei at ein sender og mottar på forskjellig frekvens. På kanal 19 sender skipsstasjonen på frekvensen 156.950 MHz og mottar på frekvensen 161.550 MHz. Viss du lyttar på ein vanlig maritim VHF skips/båtstasjon så vil du ikkje kunne høyre andre skipsstasjoner uten at det finns "noko imellom" som omformar 156.950 MHz til 161.550 MHz (som er din mottakerfrekvens). Grunnen til at ein nyttar forskjellig sender / mottakerfrekvens er at ein skal kunne kommunisere med kyststasjonen i "full duplex", det vil sei at ein kan snakke og lytte samtidig, slik at samtalen kan førast som ein vanleg telefonsamtale. Dei maritim-VHF stasjonane som vert nytta ombord i småbåtar har vanlegvis ikkje moglegheit til å kommunisere i full duplex, så mot kyststasjon så blir det "semi-duplex" det vil sei at kyststasjonen kjører full duplex men me i båten må trykke inn sendeknappen når me skal seia noko.

 

På kanal 19 er det litt spesielt fordi der kan skipsstasjoner kommunisere på duplex kanal så då må det vera noko imellom som omformar skipets senderfrekvens til skipsstasjonens mottakerfrekvens. Denne innretningen kalles vanlegvis repeater. Det er en basestasjon som kan sende og motta samtidig, slik at den mottar skipet senderfrekvens og sender den ut igjen på skipets mottakerfrekvens slik at andre skip kan høre den. Viss denne repeateren plasseres på en bra sambandspunkt (t.d fjelltopp) så kan alle stasjonene som er innenfor repeaterens dekningsområde kommunisere via repeateren. (selv om de ligger på hver sin side av fjellet og ikke kan for forbindelse direkte). Sett at de finns en slik repeater på t.d. Stikkvannskollen på Hurumlandet så vil du, med en håndradio på Aker Brygge, kunne kommunisere via repeateren til en båt som er ute med Færder, selv om du ikkje har moglegheit å få samband på direkten. (Konseptet er mykje brukt i landmobil kommunikasjon, f.eks Nødetatene Brann, Politi, Helse og mange andre)

 

Når det gjeld jordplan til 5/8 dels antenna så burde jo det gå an å få til. Her gjelder regelen "jo større jo bedre", men det er sjølvsagt visse begrensninger. Ein tommelfingerregel er at jordplanet bør ha ein utstrekning over 1/4 bølgelengde ut frå matepunktet til antenna (vanligvis der som kabelen er kopla til). På maritim-VHF vil dei sei ca 1/2 meter ut frå matepunktet. Plata treng ikkje vera spesielt tjukk. Kraftig aluminiumsfolie virkar bra, men det er viktig å få god elektrisk kontakt med den delen av antenna som skal vera jorda. Ein annar moglegheit er å lage "radialer". Dette er trådar/metallstenger som går ut frå antenna i viftaform (som spilene i ein paraply). Radialene bør vera ca 1/4 bølgelengde +ca 5%, og i dei fleste tilfeller så treng ein ikkje meir en 3-4 stk for å få brukbar virkning.

 

Så konklusjon: Nei du trenger ikkje kjøpe ny antenne....

 

mvh

 

Rossicus

Link to post
Share on other sites

På kanal 19 er det litt spesielt fordi der kan skipsstasjoner kommunisere på duplex kanal så då må det vera noko imellom som omformar skipets senderfrekvens til skipsstasjonens mottakerfrekvens. Denne innretningen kalles vanlegvis repeater.

<{POST_SNAPBACK}>

En repeater er greit nok, men vet du om det virkelig brukes i denne sammenheng? Har selv aldri hørt at så skal være tilfelle, og betviler det på det sterkeste. Men har da hørt mange båter mens jeg lytter på f.eks Tjøme radio (duplekskanaler). Forklaringen er enkel, operatøren på Tjøme har åpen mikrofon, og lytter på båtene via høytaler. Dermed går det operatøren på båten inn på mikrofonen til Tjøme, og jeg kan høre begge to. Dette kan selvfølgelig også skje ved kontrollstasjonen. Men repeater? - Nei. Hva skulle den være godt for? Er det noe som er generelt viktig for alle, kan kontrollstasjonen gå på enfrekvenskanalen kanal 16.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En annen ting er at selv store dyre duplex anlegg på en del kystradiostasjoner har "ikke-ideelle" duplexfiltre. En del av motatt effekt vil derfor gå den feile veien til senderen isteden for til mottageren. Siden det er snakk om en full-duplex stasjon og ikke semi-duplex vil derfor senderen være aktiv hele veien og modulere ut igjenn deler av det mottatte signalet umiddelbart og dermed fungere som en delvis repeater.

Enkelte duplex-stasjoner er helt adskilt i sender og mottager kjedene og unngår dermed dette problemet internt i utstyret. Likevel vil det oppstå dersom antennene er plassert i tilstrekkelig nærhet, noe de alltid er. Ved "line-of-sight" samband vil det alltid være samlokalisering mellom sender og mottager antenner. Som tidligere nevnt vil også slik overhøring kunne skje på audio-nivået, enten via åpen høyttaler-mikrofon kobling eller teknisk i utstyret.

Overhøring av andre fartøyer på duplex kanalerer desverre helt vanlig, men det er ikke en tilsiktet funkjsonalitet.

Lars H er en reflektert person og hans innlegg ovenfor støttes fullt!

Oso

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...