Jump to content

VHF antenne

REM

Recommended Posts

En repeater er greit nok, men vet du om det virkelig brukes i denne sammenheng? Har selv aldri hørt at så skal være tilfelle, og betviler det på det sterkeste. Men har da hørt mange båter mens jeg lytter på f.eks Tjøme radio (duplekskanaler). Forklaringen er enkel, operatøren på Tjøme har åpen mikrofon, og lytter på båtene via høytaler. Dermed går det operatøren på båten inn på mikrofonen til Tjøme, og jeg kan høre begge to. Dette kan selvfølgelig også skje ved kontrollstasjonen. Men repeater? - Nei. Hva skulle den være godt for? Er det noe som er generelt viktig for alle, kan kontrollstasjonen gå på enfrekvenskanalen kanal 16.

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Som sagt, -eg -veit- ikkje at det er ein repeater på kanal 19, men eg antar det er det. Det er i alle fall ikkje overhøyring verken på trafikksentralen eller i noko duplexfilter. Viss det var tilfelle så ville du ikkje kunne ha samband skip-til-skip på kanal 19, og det har eg høyrt mange gonger. Ein annar ting som styrker teorien om repeater er at den har "hengtid" etter skipsstasjonen slipper sendeknappen.

Kall det repeater eller basestasjon med gjennomsnakk.... samme ulla...

Men det er kanskje noko som veit dette her på båtplassen som kan fortelle korleis systemet fungerer?

mvh

Rossicus

Siden det er snakk om en full-duplex stasjon og ikke semi-duplex vil derfor senderen være aktiv hele veien og modulere ut igjenn deler av det mottatte signalet umiddelbart og dermed fungere som en delvis repeater.

<{POST_SNAPBACK}>

Skal du få tilbakeført den mottatte talen ut på senderen, må den først demoduleres og så koples til senderens modulator.

Dette betegnes som "gjennomsnakk". Gjennomsnakk kan slås av/på eller nivået justeres opp/ned.

Den vanligste typen av gjennomsnakk på maritim VHF er slik:

Man har ikke gjennomsnakk når operatøren på en kystradiostasjon betjener en duplex kanal, dvs. du hører ikke båten han prater med.

Men så snart operatøren setter gjennom en telefon samtale får man gjennomsnakk via i telefonappartet/linjen og du hører personen ombord i båten samtidig med abonnenten i land.

Det er umulig å få til slik gjennomsnakk i duplex-filteret !

Et dårlig justert duplex filter vil kun medføre en døvhørt mottaker, eller en svakere sender.

Geir

:headbang: U C !?

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Det jeg mente var at om du har et dårlig duplex filter vil deler av mottatt signal ta veien til senderen i steden for mottageren. Selv om dette går den "galne" veien, vil det kunne nå inn i sendertrinnet og der moduleres ut på bærebølgen forutsatt at senderen er nøklet - og det er den jo kontinuerlig på en duplex-stasjon når der går trafikk. Signalet kan moduleres i sendertrinnet enten ved å gå til utgangstrinnets inngang vha tilbakekoblingen i transistortrinnet, eller ved at spenningsforsyningen (eller jord-forbindelsen) til utgangstrinnet moduleres av signalet. Dette kan skje avhengig av hvordan den tekniske implementasjonen av utgangstrinn - duplexfilter er.

Imidlertid er dette etterhvert litt på siden av diskusjonen rundt kanal 19, som etter all sanslynlighet ser ut til å ha en åpen repeater slik den blir beskrevet.

Oso

Jeg hører Horten traffic på 161,5MHz (kanal 18) , og det bekreftes at begge parter høres veldig godt, i motstening til på kystradioenes duplexkanaler hvor den ene parten vanligvis er knapt hørbar eller ikke i det ehele tatt.

Så jeg støtter teorien om at det er en slags repeater inne i bildet, men jeg vet heller ingen ting sikkert.

Geir

Det jeg mente var at om du har et dårlig duplex filter vil deler av mottatt signal ta veien til senderen i steden for mottageren. Selv om dette går den "galne" veien, vil det kunne nå inn i sendertrinnet og der moduleres ut på bærebølgen forutsatt at senderen er nøklet - og det er den jo kontinuerlig på en duplex-stasjon når der går trafikk. Signalet kan moduleres i sendertrinnet enten ved å gå til utgangstrinnets inngang vha tilbakekoblingen i transistortrinnet, eller ved at spenningsforsyningen (eller jord-forbindelsen) til utgangstrinnet moduleres av signalet. Dette kan skje avhengig av hvordan den tekniske implementasjonen av utgangstrinn - duplexfilter er.

Imidlertid er dette etterhvert litt på siden av diskusjonen rundt kanal 19, som etter all sanslynlighet ser ut til å ha en åpen repeater slik den blir beskrevet.

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm... Dette høyrest kun ut som ein teoretisk muligheit.... Hugs på kor svakt det mottatte signalet er, det skal svært mykje til at dette skal klare å modulere noko som helst. Då er det mykje større sjangse for at spurius/sidebåndstøy frå senderen går inn i mottakeren og setter ned følsomheita på denne (kalles "desensing"). Eit anna problem som kan oppstå er at andre sendere som er lokalisert på samme sted går inn i sender og skaper intermodulasjon. Dette kan gi mange artige effekter, som for eksempel at NRK plutseleg kjem klart og tydeleg ut saman med eigen sender, eller at du høyrer andre radionett som du definitivt ikkje burde høyre (politi etc). Men nå trur eg me har spora fullstendig av frå det som denne strengen handla om, og bør vel snart merke den OT:, men det er jo artig det og....

Når det gjeld kanal 19 er me etter kvar mange som "ikkje veit sikkert" men eg trur eg veit om ein som veit....

Jo_Eirik, viss du er på nett kan du kanskje oppklare korleis kanal 19 er organisert i Oslofjorden?

mvh

Rossicus

Kvitsøy VTS bruker kanalene 18 og 19 for de to områdene som betjenes. Men også her høres både skip og VTS omtrent like bra så lenge skipet er innen fornuftig avstand.

Det spørs rett og slett om man har "tilsiktet gjennomslag" for at man virkelig skal høre begge parter?

Men som du sier: Jo Eirik - dette er noe som du kan hjelpe oss med !

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Kvitsøy VTS bruker kanalene 18 og 19 for de to områdene som betjenes. Men også her høres både skip og VTS omtrent like bra så lenge skipet er innen fornuftig avstand.

Det spørs rett og slett om man har "tilsiktet gjennomslag" for at man virkelig skal høre begge parter?

Men som du sier: Jo Eirik  -  dette er noe som du kan hjelpe oss med !

mvh

Poseidon

<{POST_SNAPBACK}>

Hei

Vet ikke hvordan trafikksentralene opererer sine duplex-kanaler men i utgangspunktet skal det være slik at ombord i fartøyene skal en bare høre den ene parten, dvs. i dette tilfelle trafikksentralen. Imidlertid er det fullt mulig også på kystradiostasjonene å sette opp en skip-skip samtale over samme duplex-kanal,(en arbeidskanal) dette krever imidlertid en litt spesiell fremgangmåte i operatørutstyret på kystradioen, men det er nok fullt mulig at trafikksentralene kan ha en slik gjennomkoblingsfunksjon inne i sitt utstyr dersom de har funnet dette hensiktsmessig av en eller annen årsak.

En kan jo ta en henvedelse til en trafikksentral å spørre om dette.

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Hei

Vet ikke hvordan trafikksentralene opererer sine duplex-kanaler men i utgangspunktet skal det være slik at ombord i fartøyene skal en bare høre den ene parten, dvs. i dette tilfelle trafikksentralen. Imidlertid er det fullt mulig også på kystradiostasjonene å sette opp en skip-skip samtale over samme duplex-kanal,(en arbeidskanal) dette krever imidlertid en litt spesiell fremgangmåte i operatørutstyret på kystradioen, men det er nok fullt mulig at trafikksentralene kan ha en slik gjennomkoblingsfunksjon inne i sitt utstyr dersom de har funnet dette hensiktsmessig av en eller annen årsak.

En kan jo ta en henvedelse til en trafikksentral å spørre om dette.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei igjen,

nettopp hjemkommet fra en herlig dag på sjøen . . . .

Idag merket jeg meg spesielt med hvordan det foregår over Kvitsøy VTS. Det må være en tilsiktet gjennomkobling. Jeg var ganske i nærheten av Stavanger og en båt som "kom inn i sonen i nord", altså oppe ved Håskru lykt, mer enn 40 nm nord av meg kom inn sterkt og klart - like sterkt som Kvitsøy.

Ved nærmere ettertanke har jeg hørt det samme flere ganger tidligere, uten å reflektere over det, men hvis det gikk direktet så skulle ikke en båt der oppe komme tilnærmelsvis så sterkt inn.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

• 2 uker senere...

Hei.

Henter denne tråden opp igjen. Jeg ble etter hvert så nyskjerrig på dette med at andre båter kunne høres på kanal-18, -19 og -80, at jeg nå har kontaktet kystverket. Der fikk jeg snakke med en tekniker som hadde hele det tekniske opplegget klart i hodet.

Og ja, - DET BRUKES REPEATERE

Jeg og andre skeptikere tok feil! :headbang: Alle trafikksentralene har dette med spesialtillatelse fra Post og Telesystemet, eller hva det nå heter. Dette skal være gjort for å bedre sikkerheten.

I Oslofjord-området står det en repeater, eller transponder som er det rette navnet, på Kjøkøy for kanal-18, høyt oppe på Hurumlandet er det en transponder for kanal-19 og på taket til havnekontoret i Oslo står det en for kanal-80. Tilsvarende systemer er det også for Brevik, Kvitsøy og Fedje.

For kart, prosedurer osv. kan du gå hit.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 5 måneder senere...

Lengere antennen er bedre forsterkning vil du få.

<{POST_SNAPBACK}>

Litt OT men: Det var denne televerkteknikeren som var på befaring i Troms for mange år siden. Sent på dagen ble han bedt på kaffe til en kar inne i en fjord; Gubben satte på radioen for å høre nyhetene på radioen. Teknikeren fikk hakeslepp da han hørte nyhetene fra senderen på Kløfta på langbølge :eek: "Dette er umulig" , sa han. "Hva slags antenne har DU??" "Å, det er den gamle nedlagte telefonlinja som går over fjellet her", var svaret. :lol:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Hei.

Henter denne tråden opp igjen. Jeg ble etter hvert så nyskjerrig på dette med at andre båter kunne høres på kanal-18, -19 og -80, at jeg nå har kontaktet kystverket. Der fikk jeg snakke med en tekniker som hadde hele det tekniske opplegget klart i hodet.

Og ja, - DET BRUKES REPEATERE

Jeg og andre skeptikere tok feil!  :headbang: Alle trafikksentralene har dette med spesialtillatelse fra Post og Telesystemet, eller hva det nå heter. Dette skal være gjort for å bedre sikkerheten.

I Oslofjord-området står det en repeater, eller transponder som er det rette navnet, på Kjøkøy for kanal-18, høyt oppe på Hurumlandet er det en transponder for kanal-19 og på taket til havnekontoret i Oslo står det en for kanal-80. Tilsvarende systemer er det også for Brevik, Kvitsøy og Fedje.

For kart, prosedurer osv. kan du gå hit.

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Lars H.

Mange takk for oppklaringa, kjempefint at du vil drive litt "undersøkande journalistikk" for Båtplassen.

Må sei at eg stussa litt sjølv også da eg høyrte på kanal 19 første gang, for eg hadde aldri hørt om at det skulle vera satt opp repeatere på Mar-VHF kanaler i tillegg til Kystradio sine eigne installasjoner. Men både rekkevidde og korleis systemet hørtes ut hadde mange kjennetegn på at det måtte vera ein eller annan form for repeater (enten som separat repeater eller som linjestyrt base med gjennomsnakk) på ein eller annan fjelltopp. Og for samband i Oslofjorden så peikar jo Stikkvasskollen seg ut som eit klart førstevalg viss du vil ha samband på begge sider av Drøbaksundet og inn til Drammen. I tillegg så når vel kanal 19 omtrent heilt til Skagen.... :rolleyes: så det er jo litt tidleg å slutte å bruke den ved Hollenderbåen. Men uansett, systemet ser ut til å fungere veldig bra. :yesnod:

mvh

Rossicus

• 2 år senere...
vhfant.gif

Denne skal jeg lage og teste ut til helgen, snakk om enkel konstruksjon! Har vel ingen god plass å henge den opp i Saga27'en, men jeg har da en fiskestang som kan brukes til formålet. Kommer tilbake med rapport.

Lars H.

Løfter denne tråden etter noen erfaringer sist helg med den provisoriske antennen som Lars beskriver over.

I beit for en tilgjengelig vhf-antenne for å prøve en gammel vhf, laget jeg denne for å ha noe tilnærmet avstemt i antenneuttaket, men uten de store forventningene.

Jeg forsøkte meg litt fram mot Tjøme Radio samt testet rekkevidden mot et par kjente båter.

Resultatet var utrolig nok overraskende bra både på sender og mottagersiden.

Jeg testet også antennen med en bærbar vhf hvor jeg erstattet originalantennen med en overgang som passer på antenneuttaket. Her var både sender- og mottager merkbart bedre med trådantennen enn den originale pisken.

Eneste hjelpemidler for å lage denne er noen meter RG58 koaksialkabel med påloddet plugg i den ene enden, kniv, en taperull samt 3-4 minutter til selve arbeidet.

Antennen ble hengt opp vertikalt med den flettede skjermkabelen opp og den indre senterlederen ned (viktig!).

Takker for nok et nyttig tips, Lars + Gunga!

Edit: Se forøvrig innlegg 3 fra GungaDin hvor det ligger en link til en nøyaktig beskrivelse!

Redigert av Phoebe (see edit history)

Kort spørsmål til dere som har greie på detta , for det har ikke jeg . Har 90 cm antenne idag , hjelper det å bytte til 1.5 meter lang antenne ? Vil jo tru det da , men derfor spør jeg da jeg ikke veit . Lars. H har vel svaret her kansje ?

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Som Marwin sier, - ja. Men for all del, det må være en entenne som er beregnet for VHF. Å lage en antenne med en tilfeldig lengde på 3 - 4m vil IKKE funke i det hele tatt. Og det som menes med "flatere strålingskarakterestikk", er at effekten konsentreres utover fra båten og det går mindre av effekten oppover til englene og nedover til fiskene, for å si det med et bilde.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Er det noen som kan garantere at antenna til Lars H ikke gir tilbakeført effekt større enn akseptabelt nivå?? Veldig smart innretning. "Rekker nesten å snekre denne mens båten er på tur ned".

Jeg har skumlest igjennom innleggene under tema VHF antenne, men det er en ting jeg ikke har funnet noe om enda. Det er et fenomen som sikkert andre også har oppdaget. Når en bruker RG-213 kabel og PL-259 kontakter. Under antenna så oppstår et fenomen som gjør at vann trenger inn i pluggen og innimellom skjermen i kabelen. Vannet følger kabelen helt ned til neste plugg som oftest er VHFen og kan også finne veien inn i aparatet.

For å løse dette problemet så bruker jeg å smøre litt Sikaflex e.l. på gjengene i kontakthylsa og deretter godt med vulkteip utenpå hele kontakten. Holdt på å skade min SAILOR RT-2047 på grunn av slik vanninntrenging, men det er lett å unngå dette med følgende holdt nesten på å si reparasjon.

Per

Redigert av Per Kålin (see edit history)

Bruker mye krympestrømpe med lim, men ikke på dette problemet. Vulkteipen er fin å fjerne på det viset at en lager bare et langsgående snitt og "flekker " bare hele greia av. Krympestrømpe med lim er jeg ikke sikker på er like grei. Men en demonterer vel ikke disse koblingene så ofte heller da.

Heilt einig med Zach her.

Viss du har fått vatn i kabelen så må heile coaxen skiftast. Grunnen til dette er at du klarer aldri å tørke ut kabelen, og vatnet vil føre til at dei tynne trådane i skjermen og senterleder oksyderer. Dette oksydbelegget vil etter kvart fungere som et veldig effektivt dempeledd for VHF signalet.

Ein kan kanskje lure på kvifor eit slikt tynt oksydbelegg har så stor inverknad på dempninga? Det kjem av eit fenomen som kalles strømfortrengning. Kort fortalt går det ut på at når frekvensen på signalet aukar, så vil meir og meir av signalet forplanta seg i ytterkanten/overflata av ledaren. Dette har større verknad på VHF enn for eksempel HF, og er grunnen til at ein ofte vil finne at komponenter som skal lede signal i VHF/UHF og oppover er sølvbelagt.

Feil på grunn av vatn i kablen kan vera "ekle" å finne. Viss du måler eit slikt antenneanlegg med eit VSWR-meter for å sjekke tilstanden så vil det ofte sjå heilt fint ut... Ingenting reflektert, fordi det er lite signal som kommer gjennom kabelen til antenna, og blir noko reflektert ved antenna så kommer det i alle fall ikkje tilbake til instrumentet ditt så du kan måle det.... :nonod: Einaste du merkar er at radioen vert meir og meir tunghørt, og andre ikkje høyrer deg så godt. Etter kvart vil du også merke at VHF-en kan vera "værsjuk", viss det er fuktig i været så funkar den dårlig, men kjem seg viss det er tørt i været. Det er på grunn av at fuktigheita i oksydbelegget varierer og då vil dempninga også variere ....

Så viss du opplever at det kjem vatn utav kabelen inne hjå radioen => Skift kabelen så sparer du deg mykje problemer seinare.

(Og hugs å få god tetting ved antennepluggen, vulk-tape eller liknande)

mvh

Rossicus

Til ekspertisen:

Er det noe i veien for å skjøte to lengder koaksialkabel med loddebolt?

F.eks. følgende fremgangsmåte:

Lodde senterlederne sammen og isolere med tape.

Dekke tape og avisolert område med sølvpapir e.l. (for å ha "jordskjerm" rundt senterleder på det avisolerte loddepunktet - eller; er dette nødvendig? )

Lodde sammen skjerm med god kontakt til skjermmaterialet som er lagt rundt loddepunktet.

Skjøtepunktet vil ligge tørt innvendig, uten påvirkning av vann og vær.

Eller må det settes på 2 stk PL259 med skjøtestykke mellom disse?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...