kaptein jack sparrow Startet 11.September.2010 Link til dette innlegget Startet 11.September.2010 har en sabb ford 2728t 180hk turbodisel. motoren står i en 28" stålbåt som veier ca 5tonn. i fjord høst når æ la båten inn til brygga for vintern så var det ikke noen problemer med båten. sommern kom og jeg sku starte den da kom probleman. problemet er at den koker over og det blir trykk inn i fersvannsbehåldern slik at det spruter ut. tok lokket av ferskvanstanken og ga full fart framover. etter kun kort tid sto vannspruten opp av tanken ca 30-40cm og ca 5liter spruta ut. noen jeg har pratet med mener at det er topp pakningen som er gåen. men æ e veldig usikker på det. for vann nivået i tanken synker ikke, og båten starter lett, så det tyder på at det ikke siger vann i sylyndrene. man kan kjøre med båten på lavt turtall ca 6-7 knop korte strekninger uten at den koker og vann nivået holder seg, men motorn får høy tempratur og da når jeg senker farta til ca3 knop så kan tempraturen synke, men det hender at jeg må stoppe motoren for og la den kjøle sæ ned. har sjekket termostaten og den er i orden. men kan det være varmevekslern som er gått i stykker? har noen vert bortig lignede problem. og kor får man tak i deler til en slik motor. beklager at jeg har lite info om motoren. plata som identifiserer motoren er borte. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 11.September.2010 Link til dette innlegget Svart 11.September.2010 Hmmmmm, tyder på at toppakning er gåen ja. Skal ikke fyke over slik i ekspansjonstanken. Er ikke så mye trykk i sjøvannspumpa at det skal skape slike trykk i ekspansjoinstanken hvis det er lekkasjen mellom sjøvann og ferskvannskretsen i varmeveksleren. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Hei kaptein jack sparrow!!! Jeg tror problemet er varmeveskleren. Sjekk alle koblinger til kjølinga. Se etter lekasjer. Sitér dette innlegget Link to post
kaptein jack sparrow Svart 12.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 vist varmevekslern blir ødlagt ville æ da fått saltvann inn i fersvannskjølinga? Sitér dette innlegget Link to post
softice Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Kommer der vand ud af udstødningen? Kan være søvandspumpe impelleren der er gået i stykker. Søvandsfilteret der er stoppet. Søvands indtaget der er stoppet med en plastpose ude fra . Dette var nogle forslag. Hilsen Jan Sitér dette innlegget Link to post
kaptein jack sparrow Svart 12.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 sjøvandspumpe impelleren bytta æ i fjord. og har spylt båten under. rista til sjøvannet va helt fin så det e nok ikke tett dær. Sitér dette innlegget Link to post
Ktveiten Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Høres ut som toppakningen er gåen. Du vil som regel få overtrykk på ferskvannsiden når toppakningen ryker. Hadde tatt av toppen, skifta pakningen og plant toppen. Vil tro at det er den som er problemet. Sitér dette innlegget MVH Ktveiten Link to post
kaptein jack sparrow Svart 12.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 takk for tipsene dere har gitt meg. det bartesam og ktveiten skriver høres for mæ fornuftig og logisk ut, så har bestemt meg for pakknings sjifte. Sitér dette innlegget Link to post
nroo7 Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 men hvis det ikke minsker med veske i tanken samtidig som det spruter ut så må du jo få sjøvann inn i ferskvannsiden, ergo varmeveksler el lign Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 (redigert) kaptein jack sparrow : så har bestemt meg for pakknings sjifte.Kan godt hende at det er feilen, men jeg synes det var en vel kjapp analyse. Jeg hadde lignende oppførsel på min motor. Det var ferskvannkretsen som var tett. Rust i kjølekanal hadde samlet seg opp der hvor vannet fra varmveksler skulle inn i blokka. Ingen sirkulasjon, og tempen steg så snart den fikk litt belastning. Tappet ut noe som lignet brukt filterkaffe, og etter det var den helt ok.Nå var dette en mye mindre motor, men det kan vel skje med større motorer også. Forsikre deg ihvertfall om at det virkelig er toppakning, for det og skifte den er ganske omfattende. nroo7 : samtidig som det spruter ut så må du jo få sjøvann inn i ferskvannsiden, ergo varmeveksler el lign Han skriver jo at den koker,(høy tempratur) så det kan vel skyldes det også. Kan gjerne være veksleren også ja. Redigert 12.September.2010 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kaptein jack sparrow Svart 12.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 når den koker over så kommer det ikke vann inn i tanken igjenn det må æ fylle på sjøl. men det er vel ikke så mye arb og ta varmevekslern ut, så jeg blir og sjekke det først. det ser ut som at det er god gjennomstrømning i saltvannet den spøtter vertfall godt med vann ut. og når jeg har hadd lokket opent mens motoren går så ser jeg at vannet i fersvannsbeholderen sirkulerer bra, men den danner en vitaktig skum i tanken. bytta frostveske på motoren i fjor og da spylte jeg godt med vann gjennom systemet for og få vekk eventuell smuss dritt som kunne ha samla seg. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Hei Det går jo å tappe av litt kjølevann å ta med til ett bilverksted å få testet om det er eksos (CO2) i vannet. Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 13.September.2010 Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 Her er hva Lancing Marine (UK)svarer: Hi, Testing for blown head gasket. Remove the headertank and thermostat Remove the fan belts. Plug bottom hose. Fill with water to top of thermostat aperture Fire the engine up and blip the throttle. There should not be any significant movement of the water or excessive bubbling. If there is, suspect head gasket or cracked head or block. Regards, Mike Bellamy, Lancing Marine, 51 Victoria Road, Portslade, BN41 1XY, Sussex, England. Phone (+44) 1273 411765 Fax (+44) 1273 430290 Web site www.lancingmarine.com Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 13.September.2010 Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 ....etter kun kort tid sto vannspruten opp av tanken ca 30-40cm og ca 5liter spruta ut... Høres ut for meg som det spruter altfor mye til å være lekk toppakning. Holder en knapp på feil i kjølekretsen. Har du sjekket om det kommer saltvann inn i ferskvannsdelen? I tilfelle er det varmeveksleren som er gåen. Ellers tror jeg mest på hegra sin teori om tett kjølevannsirkulasjon på ferskvannsiden. Da kan sirkulasjonspumpa lage overflom i ekspansjonstanken. Kan sikkert bli ganske heftig sprut av det. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Bartesam Svart 13.September.2010 Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 Ville skrudd ut dysene og tatt en komptest. Den forteller alt Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Bernt Svart 13.September.2010 Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 Jeg tror det er def toppakning, Har vært borti biler som spruter ut av radiatorn ved gass pådrag. Det har sprutet opp til 10-15 cm over på fyllinga. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 13.September.2010 Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 Det har sprutet opp til 10-15 cm over på fyllinga. Vel, mulig du har rett, men det er vel ikke høyden på spruten som avgjør om topp pakningen er røket eller ikke. Hvorfor ikke begynne i den enkleste enden først og ta det der i fra. Å skifte topp pakning på en Ford 2728 er ingen liten jobb. Så med mindre det er nødvendig eller ikke hadde jeg nok undersøkt alle andre muligheter og feilkilder først. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.September.2010 Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 Enig med NilsPils eg.... var det toppakning så skulle det ikkje kommet en "flomm" slik vi forstår det. Sjekk varmeveksler. Hvilken type har du? Har du feks Bowman sin rørkjøler så kan det være de store gummiendene på kjøleren som det lekker forbi med nok turtal/trykk i sjøvann. Kanskje det kommer trykk "i mot" ferskvannspumpa, om du skjønner. Bare ein tanke. Ja det burde kommet sjøvann synlig i påfyllingslokket....men... Uansett så er kompressjonstest som Bartesam sier, det første en begynner med, evt sylinderlekkasjetest. Har ikkje prøvd Gudrun sin test, men den skal eg huske til ein gang seinere. Smart, og krever ikkje spesialverktøy ! Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kasper22 Svart 13.September.2010 Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 Jeg kjenner ikke denne motoren, men er det ikke en sirkuleringspumpe i ferskvannet ? Hvis dette står stille vil vel motoren koke rimeligt fort ? Just my 2 cents.. Sitér dette innlegget Link to post
Pronto Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 Du sier alt var o.k. i fjorhøst, det jeg lurer på er om du fylte på mere vann før du startet opp til våren. Om du fyller på iflg. instruksjonbok på disse motorene med slangetermostat så vil de blåse av seg en del vann. Det kan ikke være mere vann enn så vidt over kjøleren i exp.tanken, men om kjv.tempraturen kommer over ca. 85 grader så må det nok være en annen årsak. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.