Jump to content

Bruker dere båten utover høsten?

Anjuma

Recommended Posts

Nå når høsten står ugjennkallelig for døren så gleder meg faktisk litt til det blir høst og klarvær.

Båtlivet blir jo ikke det samme... man drar jo liksom ikke på sole/badeturer lenger. Men jeg som har en båt som også egner seg til fisking ser frem til mange koselige fisketurer (selv om dagene blir kortere og nettene mørkere).

Ser for meg det å ligge nesten alene i fjorden med snøret ute, nykokt varmende kaffe i koppen, dieselvarmeren brummende varm og fornøyd.... og bare la høstroen senke seg seg over kallesje og skipper.

Jeg håper på en lang høst så jeg kan drøye opplaget i det lengste.

Hvor mange av dere har båten ute nå utover høsten? (Tenker ikke da på de som har den ute året rundt, men de som faktisk tar den på land til slutt)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Lurer på om det kan bli problematisk å få tak i kranbil senhøstes!? Flere biler setter jo på lasteplanet når båtopplags sesongen er over.

For jeg har lyst til å ha den ute helt til det blir utrivelig å ta seg en tur utpå.... og det kan jo fort bli november før det blir såpass surt i været.

Lurer på om det kan bli problematisk å få tak i kranbil senhøstes!?

Dette er heldigvis ikke noe problem i havnen vår, Sonskilen. Her er havnen bemannet året rundt, og det er bare å si ifra noen dager før en ønsker opptak, så kommer Sverre med en av de tre truckene og løfter oss på land og plasserer oss på bukker holdt av havnen. Og går det som det pleier, blir det ikke før i slutten av oktober, begynnelsen av november da isen lager problemer for oss. Selv med en Saga 27 som er en kalesjebåt, er det herlig å være utpå noen helger fremover med godt Eber varmeapparat.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hvordan gjør du det da med vedlikeholdet? Tenker på groe, bunnstoff, foringer osv... tar du den opp på slipp utpå våren en gang for en mer eller mindre rask overhaling da eller?

Tar vedlikehold og slik som det kommer, har akkurat vert på service med motor, fikk også spylt båten for groe.

Har lett tilgang på slip, så og sett opp båten er igjen problem.

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Selv med en Saga 27 som er en kalesjebåt, er det herlig å være utpå noen helger fremover med godt Eber varmeapparat.

Lars H.

Ja, det er nettopp varmeapparatet som er årsaken til at jeg ønsker beholde båten på vannet i det lengste :)

Med kalesjen påtrukket og både akter og forkabin på vidt gap så varmer det noe helt infernalskt :) Så er det bare å lure kroksettet ut gjennom sideluken i kalesjen :o)

Men når opptaket havner i november, er gjerne vannet slått av og det er iskalt, så da blir det så som så med vedlikehold bortsett fra preservering av motor og slik at ikke noe fryser i stykker. Kanskje blir det en runde med vaselinolje utenpå skitten på skroget. Så blir det i hvert fall lettere å få av skitten til våren. Og da blir det gjerne å ha med 25liters dunker med vann hjemmefra da vannet i kranene gjerne er frosset rundt påsketider.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

...preservering av motor og slik at ikke noe fryser i stykker.

...en runde med vaselinolje utenpå skitten på skroget.

Lars H.

Hvordan preserverer du motoren da? Spruter Olje inn i luftinntaket til motoren stopper?

Jeg har min første innenbordsmotor av type Diesel i år... kun snekkemotor og påhenger tidligere.

Så jeg bør vel snart tenke på å fange opp endel tips og knep på hvordan best klargjøre vinteropplaget for Anjuma :)

Benytter du syrefast vaselin eller kliner du bare på vanlig vaselin?

Jeg synes det er veldig OK å gjennomføre hele motorservicen nå i september/oktober når den mest aktive sesongen er over. Har lurt litt på om det er noen vits å ta båten opp bare for å spyle den ren, eller om det er "waste of time and money" med tanke på at det allikevel gjøres på våren...når vårpussen gjennomføres. Ligger i en kommersiell marina, så opptak/utsetting inkl høytrykkspyling kommer fort på nærmere kr 2000. :nonod: Kan jo hende en med å sjekke litt rundt kunne fått gjort det noe rimeligere, men i det store og hele koster slike tjenester en hel del i Bergen, utenom de som er heldig å ha plass i en båtforening. Der er det ofte noe rimeligere, har jeg hørt.

Er det forresten noe poeng i å kjøre ferskvann gjennom motoren (saltvannsdelen) når den brukes hele sesongen? Fikk forresten kjørt den både i elv og i en innsjø flere timer i juli. Litt OT, men kanskje i nærheten av tema allikevel. :smiley:

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Etter 20 år med kalesjebåt har vi endelig fått oss en lukket båt som brukes året rundt. Men det blir vel helst havner med landstrøm og ikke uthavner på den kalde årstiden.

Når det gjelder slipping så har vi en 10 tonns kran i båtforeningen som jeg kan bruke når jeg vil. Kranen står klar med påmontert skrev så det tar 4-5 minutter å ta opp båten. Så det gjør jeg 3-4 ganger pr år. Kjekt å sjekke samt vaske og polere skroget i alle fall 2 ganger pr. år.

Vann har vi også tilgjengelig for fylling samme hvor kaldt det er. :yesnod:http://www.bergensmotorbaat.org/BM_foto.html

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Jeg har alltid ment at en båt hører til i sjøen og ikke på land. Den jeg har nå har bare vært oppe en vinter på 17 år, og

da fikk den lakkskader grunnet rim fra vinduene som tinte og vann som rant ned på teaklistene under. Hele båten virket også nokså klam etter denne vinteren på land. Båten er lukket.

Om vinteren har jeg stående en 500 w oljeovn i styrehuset og en 8o W frostvakt i motorrommet. Dette sikrer et tørt inneklima. Jeg skifter olje etc i oktober og setter

frostvæske i ferskvannsdelen via en treveisventil montert på sjøvannsinntaket. På den måten kan man ha motoren frostsikret hele tiden samtidig som

det er en rask jobb og få motoren bruksklar igjen.

Er det en kuldeperiode, slik det var på Østalandet i fjor, fyller jeg i frostvæske i alle sjøventiler også. Skal en båt ligge i sjøen så lenge forutsetter det at man har et skikkelig primet

skrog. Min ble påført 5 lag tjæreepoxi da den var ny, og dette sitter like godt på ennå.

Sommersesongen er alt for kort til å ta opp båten. Synes det er trist å se båter stå på land mesteparten av året, og som sagt, den har det stort sett bedre i sitt rette element.

Jeg er ingen storbruker av båten om vinteren, men det å ha muligheten til en tur betyr mye. Og det er også koselig å bare ta seg en tur ned i havna og sette seg inn i båten og drikke kaffe.

Og når det blir tidlig vår er det også kjempefint med en tur eller to på fjorden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...