Anjuma Startet 11.September.2010 Link til dette innlegget Startet 11.September.2010 Nå når høsten står ugjennkallelig for døren så gleder meg faktisk litt til det blir høst og klarvær. Båtlivet blir jo ikke det samme... man drar jo liksom ikke på sole/badeturer lenger. Men jeg som har en båt som også egner seg til fisking ser frem til mange koselige fisketurer (selv om dagene blir kortere og nettene mørkere). Ser for meg det å ligge nesten alene i fjorden med snøret ute, nykokt varmende kaffe i koppen, dieselvarmeren brummende varm og fornøyd.... og bare la høstroen senke seg seg over kallesje og skipper. Jeg håper på en lang høst så jeg kan drøye opplaget i det lengste. Hvor mange av dere har båten ute nå utover høsten? (Tenker ikke da på de som har den ute året rundt, men de som faktisk tar den på land til slutt) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Tom Rør Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 jeg skal lagre båten inne i vinter, så jeg tar den opp i begynnelsen av desember. skal bruke den så mye som mulig fram til opptak. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Tresnekka Tora skal på land snart. Saowanee skla ligge ut i vinter og brukes så lenge det er isfritt. Jeg ser også frem til fine fisketurer. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Bergen dørk Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Båten vår ligger ute hele året (isfri havn - i den grad det i det hele tatt er is/snø her på Vestlandet...og hvis fjoråret var et unntak). Så jeg håper jo på aktivt båtliv gjennom hele vinteren. Erfaringsvis blir det allikevel ikke så mange turene fra desember til februar, men det vil værforholdene (kulde/snø) vise. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Fantino Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Krabbepitling i Ryfylkefjordene neste helg hvis noenlunde vindstille om kvelden! Sitér dette innlegget Link to post
ags88 Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Båten er ute hele året, på høsten/vintern er d jo ruse og teine fiske:) Sitér dette innlegget Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel Kval kjøtt e mat, og gått e d å. Link to post
Sjørøveren Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Satser på å bruke båten noen uker til. Får den på land i oktober tenker jeg.. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Bruker båten hele året ,så sant ikke isen blir for ille . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Anjuma Svart 12.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Lurer på om det kan bli problematisk å få tak i kranbil senhøstes!? Flere biler setter jo på lasteplanet når båtopplags sesongen er over. For jeg har lyst til å ha den ute helt til det blir utrivelig å ta seg en tur utpå.... og det kan jo fort bli november før det blir såpass surt i været. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Anjuma Svart 12.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Båten er ute hele året, på høsten/vintern er d jo ruse og teine fiske:) Hvordan gjør du det da med vedlikeholdet? Tenker på groe, bunnstoff, foringer osv... tar du den opp på slipp utpå våren en gang for en mer eller mindre rask overhaling da eller? Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
jumbo Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 jeg har hatt båten ute hele vinteren de siste 5 årene, og bare hatt den på land et par uker om våren. Bortsett fra i fjor da den var på land nesten hele sommeren til overhaling. Høsten og vinteren er nesten den fineste tiden å ha båt på. I år vurderer jeg å ta den opp noen måneder. Det gjenstår å se om jeg gjør alvor av det. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 (redigert) Lurer på om det kan bli problematisk å få tak i kranbil senhøstes!? Dette er heldigvis ikke noe problem i havnen vår, Sonskilen. Her er havnen bemannet året rundt, og det er bare å si ifra noen dager før en ønsker opptak, så kommer Sverre med en av de tre truckene og løfter oss på land og plasserer oss på bukker holdt av havnen. Og går det som det pleier, blir det ikke før i slutten av oktober, begynnelsen av november da isen lager problemer for oss. Selv med en Saga 27 som er en kalesjebåt, er det herlig å være utpå noen helger fremover med godt Eber varmeapparat. Lars H. Redigert 12.September.2010 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ags88 Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Hvordan gjør du det da med vedlikeholdet? Tenker på groe, bunnstoff, foringer osv... tar du den opp på slipp utpå våren en gang for en mer eller mindre rask overhaling da eller? Tar vedlikehold og slik som det kommer, har akkurat vert på service med motor, fikk også spylt båten for groe. Har lett tilgang på slip, så og sett opp båten er igjen problem. Sitér dette innlegget Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel Kval kjøtt e mat, og gått e d å. Link to post
Anjuma Svart 12.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Selv med en Saga 27 som er en kalesjebåt, er det herlig å være utpå noen helger fremover med godt Eber varmeapparat. Lars H. Ja, det er nettopp varmeapparatet som er årsaken til at jeg ønsker beholde båten på vannet i det lengste :) Med kalesjen påtrukket og både akter og forkabin på vidt gap så varmer det noe helt infernalskt :) Så er det bare å lure kroksettet ut gjennom sideluken i kalesjen :o) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Anjuma Svart 12.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Har lett tilgang på slip, så og sett opp båten er igjen problem. Er ikke misunnelig.. ikke i det hele tatt... neida... finnes ikke misunnelig... ikke litt engang! En privst slipp hadde bare vært så digg! Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Lars H. Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Men når opptaket havner i november, er gjerne vannet slått av og det er iskalt, så da blir det så som så med vedlikehold bortsett fra preservering av motor og slik at ikke noe fryser i stykker. Kanskje blir det en runde med vaselinolje utenpå skitten på skroget. Så blir det i hvert fall lettere å få av skitten til våren. Og da blir det gjerne å ha med 25liters dunker med vann hjemmefra da vannet i kranene gjerne er frosset rundt påsketider. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Anjuma Svart 12.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 ...preservering av motor og slik at ikke noe fryser i stykker. ...en runde med vaselinolje utenpå skitten på skroget. Lars H. Hvordan preserverer du motoren da? Spruter Olje inn i luftinntaket til motoren stopper? Jeg har min første innenbordsmotor av type Diesel i år... kun snekkemotor og påhenger tidligere. Så jeg bør vel snart tenke på å fange opp endel tips og knep på hvordan best klargjøre vinteropplaget for Anjuma :) Benytter du syrefast vaselin eller kliner du bare på vanlig vaselin? Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Bergen dørk Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 (redigert) Jeg synes det er veldig OK å gjennomføre hele motorservicen nå i september/oktober når den mest aktive sesongen er over. Har lurt litt på om det er noen vits å ta båten opp bare for å spyle den ren, eller om det er "waste of time and money" med tanke på at det allikevel gjøres på våren...når vårpussen gjennomføres. Ligger i en kommersiell marina, så opptak/utsetting inkl høytrykkspyling kommer fort på nærmere kr 2000. Kan jo hende en med å sjekke litt rundt kunne fått gjort det noe rimeligere, men i det store og hele koster slike tjenester en hel del i Bergen, utenom de som er heldig å ha plass i en båtforening. Der er det ofte noe rimeligere, har jeg hørt. Er det forresten noe poeng i å kjøre ferskvann gjennom motoren (saltvannsdelen) når den brukes hele sesongen? Fikk forresten kjørt den både i elv og i en innsjø flere timer i juli. Litt OT, men kanskje i nærheten av tema allikevel. Redigert 12.September.2010 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Erling P Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Båten ligger ute hele året.Den brukes vær dag vist det er vær til det. Slipping tar man i Februar,det er ca 100 m til en privat slipp ( Koster en fl Fransk fløte) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Høres jo ikke verst ut! Hva med noe finere fransk rødvin el.l? Tar han det også? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Tommy_H. Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Etter 20 år med kalesjebåt har vi endelig fått oss en lukket båt som brukes året rundt. Men det blir vel helst havner med landstrøm og ikke uthavner på den kalde årstiden. Når det gjelder slipping så har vi en 10 tonns kran i båtforeningen som jeg kan bruke når jeg vil. Kranen står klar med påmontert skrev så det tar 4-5 minutter å ta opp båten. Så det gjør jeg 3-4 ganger pr år. Kjekt å sjekke samt vaske og polere skroget i alle fall 2 ganger pr. år. Vann har vi også tilgjengelig for fylling samme hvor kaldt det er. http://www.bergensmotorbaat.org/BM_foto.html Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Erling P Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Høres jo ikke verst ut! Hva med noe finere fransk rødvin el.l? Tar han det også? Kan jo høre med han,så gir jeg beskjed.Er han ikke tørst tar han ca 7-900 for 3-4 dager.Men jeg gir en lyd. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 i solvik må vi ikke ta opp før 15 okt, så da ligger den ute til det :) Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 13.September.2010 Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 Jeg bestilte opptrekk til 18. oktober. De så rart på konemor da hun kom for å ordne det praktiske. VIL han virkelig det...? Det er jo på vinteren...? Det er første sesong med (seil-)båt, så det er jo mulig at jeg kommer til å få en kjip erfaring. Men poenget var altså å bruke båten liiiiitt til... Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Brumm Svart 13.September.2010 Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 Jeg har alltid ment at en båt hører til i sjøen og ikke på land. Den jeg har nå har bare vært oppe en vinter på 17 år, og da fikk den lakkskader grunnet rim fra vinduene som tinte og vann som rant ned på teaklistene under. Hele båten virket også nokså klam etter denne vinteren på land. Båten er lukket. Om vinteren har jeg stående en 500 w oljeovn i styrehuset og en 8o W frostvakt i motorrommet. Dette sikrer et tørt inneklima. Jeg skifter olje etc i oktober og setter frostvæske i ferskvannsdelen via en treveisventil montert på sjøvannsinntaket. På den måten kan man ha motoren frostsikret hele tiden samtidig som det er en rask jobb og få motoren bruksklar igjen. Er det en kuldeperiode, slik det var på Østalandet i fjor, fyller jeg i frostvæske i alle sjøventiler også. Skal en båt ligge i sjøen så lenge forutsetter det at man har et skikkelig primet skrog. Min ble påført 5 lag tjæreepoxi da den var ny, og dette sitter like godt på ennå. Sommersesongen er alt for kort til å ta opp båten. Synes det er trist å se båter stå på land mesteparten av året, og som sagt, den har det stort sett bedre i sitt rette element. Jeg er ingen storbruker av båten om vinteren, men det å ha muligheten til en tur betyr mye. Og det er også koselig å bare ta seg en tur ned i havna og sette seg inn i båten og drikke kaffe. Og når det blir tidlig vår er det også kjempefint med en tur eller to på fjorden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.