Jump to content

Bruker dere båten utover høsten?

Anjuma

Recommended Posts

Sitter å funderer på hvordan man skal takle hverdagene etter at båten tas på land... en gang seeeent i høst.

Nå har det vært et par uker hvor jeg har fått benyttet båten kun 1 eneste gang, og det føles ille.

Flere ganger tar meg selv i å stå å se utover sjøen mens jeg liksom kan kjenne følelsen av å sitte i båtsetet. Og jeg kan faktisk høre motorlyden og kjenne båtlukta... Da river det i en stakkar når man ikke har mulighet for å kaste seg ombord å tøffe i vei!

Hvordan i alle dager skal man "overleve" de dagene hvor solen skinner og sjøen ligger blank og stille.... og båten står i hagan med 1m snø rundt seg?

Det er fullt mulig jeg kan komme til å få noen gretne dager i vinter!

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Sitter å funderer på hvordan man skal takle hverdagene etter at båten tas på land...

Ja ! WTF gjør man da ? Er skilt, men har store planer om båtbruk i oktober/november! Eldstemann på 10 har blitt frelst ift det der. Og fra kul havn og krabbefiske som var bra nok og avslappende for pappa(kapteinen), så er det nå bare ut på havet og fiske på dypt vann som gjelder... Lillebror og kapteinen er ikke så gira.... Men ikke så verst likevel, ref forrige helg ved Færder fyr. Flatt vann, vindstille. Drev ila 2 timer kanskje 50 meter....

Så - nå er vi på tur igjen. Og vinteropplag blir med båten på vannet.... Da kan dra på båten i vinter og:-)

For: Vi har jo vannbåren varme i båten ! Idag: 16 gr i vannet, 15.7 gr da vi kom.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Og vinteropplag blir med båten på vannet.... Da kan dra på båten i vinter og:-)

Ja, du må tro jeg også har lyst til å bare la båten flyte på vannet gjennom hele vinteren... det er bare det at jeg skulle så gjerne gjort litt forefallende vedlikehold og noen forbedringer (eks. byttet til elektrisk toalett). Skulle også ha laget ny dørk og slipt og lakket resten av interiøret.

Og så drømmer jeg om å få råd til å sette på en ankervinsj på plattformen...

Slikt bør gjøres mens båten er på land! :)

Bare unnskyldninger! Alt dette kan gjøres mens båten ligger ute, ikke noe problem! :wink:

Hehe... tror ikke jeg vil prøve å montere nye inntak og kvern under vannlinjen en vinterdag på sjøen gitt!

Sjøtempen holder som regel noen få varmegrader hele vinteren, og denne "varmen" tar skroget inn i båten og gjør

inneklimaet tørrere enn om den står på land. Særlig om du kompletterer med litt varme.

Ja, sjøen i seg selv holder vel ca. 4'C. Så sant ikke havnen fryser så ser jeg nok at båten har det bedre på vann enn i hage.

Hehe... tror ikke jeg vil prøve å montere nye inntak og kvern under vannlinjen en vinterdag på sjøen gitt!

En ettermiddag på land for å montere gjennomføringer og ventiler til disse, samt for å sjekke at anoder etc er OK. Så er det bare å sette ut igjen, og gjøre resten mens båten ligger på sjøen. Og innimellom slagene kan du bruke båten. Få ting er så unyttig som en båt som ligger på land...

Jeg hadde båten på land i tre uker i vinter for å bygge badeplattform m.m., og det føltes alt for lenge! I tillegg var det grisekaldt, så jeg måtte vinterkonservere, sette inn varme m.m. Bunnsmurte i 14 minus og fikk båten ut igjen, det føltes bare helt feil å ha båten stående på land selv om den sikkert kunne stått der resten av vinteren.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

En ettermiddag på land for å montere gjennomføringer og ventiler til disse, samt for å sjekke at anoder etc er OK. Så er det bare å sette ut igjen, og gjøre resten mens båten ligger på sjøen.

Sant nok. Men jeg skal gjøre såpass mye (har i alle fall planer om å gjøre mye... hehe) at når jeg først har den plassert i hagen så er det så mye enklere å få gjort alt det andre også. Det å fly opp og ned til båthavna for å måle og prøve og tilpasse er for mye stress i forhold til å ha båten 5m unna verkstedsbenken :)

Høsten er varm ennå på østlandet.

Solen er lavere og lyset gir mer kontraster til landskapet og nydelige lange gule solnedganger.

Nesten som å komme til nytt landskap.

Vesentlig mindre trafikk i indre Oslofjord og færre hekksjø-kreatører og færre som snitter noen meter unna på maksfart!

Alt er roligere og aftenene fremdeles lange.

Derfor : Bruker båten nesten hver dag!

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...