hansvikfisker Startet 11.September.2010 Link til dette innlegget Startet 11.September.2010 Hei! Jeg har kjøpt en yanmar-motor som har stått i lastebil som motor til et kjøle aggregat.Den har betgnelsen TK 353.Er det noen som vet hvor mange hester det er i denne motorn?Hva må til for å sette den i sjarken?Hansvik 19 fot fisker. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Tror ikke TK 353 er betegnelsen på motoren. Det er nok heller betegnelsen på kjøleaggregatet. Du må finne motorbetegnelsen for at vi skal kunne hjelpe deg mer. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Hei Eg vil tru at denne motoren er på 5-6 hk. Dersom den er for liten til båten din så har du ein mogeleg kjøpar her. Kor stor er motoren og veit du om selgar har fleire? Ask Sitér dette innlegget Link to post
hansvikfisker Svart 12.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Jeg har ikke hentet motoren ennå,så jeg har ikke fått kikka så nøye på den.Det er en 3-sylindret motor.Går det an å bruke kjølesløyfe,eller må man anskaffe varmeveksler? Ser for meg at det er enklere/billigere med sløyfe kontra veksler. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Kan denne være bygget på noe tilsvarende som det 3GM eller 3YM er bygget på? Sitér dette innlegget Link to post
hansvikfisker Svart 12.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Ja,jeg tror det. Ifølge selger skulle den være på 30-33 hk.Han hadde tatt den ut fra lastebilen selv,for å sette den i nordlandsbåten sin.Han har seildrev til den,men fant ut at klarte seg med påhengsmotor i brønn.Jeg mangler jo gir og propellanlegg osv. Har vært artig om noen har erfaring med en sånn ombygging. Hallvard. Sitér dette innlegget Link to post
runsun Svart 13.September.2010 Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 Det går fint an å bygge om denne til marinemotor, men du trenger en del deler ( jeg har bygget om en samme type bare med sylindre, kjøpte en havarert 2GM ) Du trenger : Gearkasse m/gearkasse skjold mot motor, eksos maifoil, sjøvannspumpe, dobbelt reimhjul, salt/ferskvannskjøler, ny flat bunnpanne, ekspansjonstank. Det er også fordel om du får tak i dynamo, innsug maifoil og motorfester for Yanmar. mvh Rune Sitér dette innlegget Link to post
hansvikfisker Svart 13.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 Takk for tips! Satser på å kjøpe motor med gir,propell etc. hvor motor er gåen da disse er ganske billige. Det ligger flere på Finn.Mener en slik motor bør være et ok utgangspunkt,spesielt da den koster meg bare 1000 kr:). Hallvard. Sitér dette innlegget Link to post
Geirol Svart 12.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2010 Heisann. TK 353 er en riktig bet. på denne motoren, den kommer fra et Thermo King kjøleaggregat som heter LND 1 og er produsert slutten av 80-begynneslen av 90 tallet, disse motorene var på 12 HK ved 2300 omd. Sitér dette innlegget Link to post
hansvikfisker Svart 13.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2010 Takk for interessant info om motoren. Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 13.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2010 http://www.marineengine.com/boat-forum/showthread.php?53-Yanmar-industrial-to-marine-model-TK353 Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
hansvikfisker Svart 14.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2010 Hei! Takk for linken! Jeg har ikke tenkt å gitt opp så lett.Jeg mener at hvis blokka på TK353 er samme som 3GM30,så bør jo delene fra denne passe? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.