Jump to content

Seilterminologi, kryss, slør, lens etc..

Ingar

Recommended Posts

Svarte på en quiz på nettet der det ble spurt om hva det vil si å seile på slør, med valgmulighet fra siden og akterifra.

Jeg svarte akter, min forståelse av slør er at man har vinden på skrått med seg, mens kryss er på skrått imot.

Fikk feil, at riktig svar er fra siden.

Hva er egentlig forskjellen på slør og lens? Jeg oppfatter lens som at vinden bare 'dytter' på seilet, at det ikke trekker lenger.

Hva heter det når man har vinden rett fra siden? (I praksis vil man jo alltid enten krysse eller sløre)

Å sløre vil si at vinden kommer inn aktenfor tvers. Lens betyr at vinden kommer inn akter, platt lens betyr at vinden kommer inn dønn akter. Bidevind, vinden kommer inn fra siden. Kryss, vinden kommer inn forenom tvers.

Dette er gamle uttrykk fra den gangen kompasset hadde streker, før radiofyr, GPS og alt det er. Det var mer romslig det hele. Den gangen kunne man også seile for 'rom vind'.

Kryss er max mot vinden. Så høyt mot vinden båten kan gå.

Når man faller litt av fra dette, så er det slør. Skarp slør, slør, rom slør sånn som wave skriver.

Jeg vil kalle det lens når man har falt av så mye at forseilet ikke lengre vil stå, dvs at man må spri eller sette spinnaker.

S/Y Surprise

Det ser ut som vi er enige i at når man seiler "max høyde" mot vinden så er det kryss.

Hos meg blir det etterhvert slik:

Jeg faller litt av fra kryss og da seiler jeg romt (rommere og rommere) og så slører jeg, men jeg har fortsatt vinden forrenom tvers. Så blir sløren romere og rommere inntil jeg lenser. Da blir det lens inntil ca1650 relativ vind, (som da er sånn ca. det samme som sann). Da jibber jeg. (seiler ikke frivillig platt).

Upresis forklaring - ja.

Overgangen mellom rom kryss og slør, og mellom rom slør og lens - er det bare jeg som vet - men det blir aldri noe bråk av det.

Sjølivets første og andre bud gjelderparagraf2.gif.

Det kan alltids diskuteres hvor det ene begrepet slutter og det neste tar over. Båtene er forskjellige og der en hot regattabåt klarer å seile 30° på vinden, klarer den noe mer sedate nabobåten kanskje bare å seile 60° på vinden. Derfor kan en ikke sette klare skiller på når kryssen blir slør og sløren blir lens. Rekkefølgen er dog den samme: Kryss, skarp slør, slør, rom slør, lens og plattlens. Noen bruker også "kryss med et stikk i skjøte" før det går over til skarp slør.

retningsbetegnelser.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...