glastron1 Startet 12.September.2010 Link til dette innlegget Startet 12.September.2010 Hei. Tatt opp båten nå, og har noen spørsmål hva som bør gjøres. Har grodd usansynelig mye på motoren. Mye på båten å, men meste gikk av med høytrykkspyker? Hva er trikset for å få av alle skjell, blåskjell,tang og tare osv? Mye går ok av, men alle de hvite/grå skjellene sitter jo sinnsykt hardt fast. Skaraper jeg de av lager jeg stygge riper i drevet. Noen som har tips til hvordan få av disse uten å gjøre drevet for stygt? Har en 3L mercruiser med alpha gen2 drev. Noen som vet hvordan jeg vinterkonserverer dette? Altså få på kjøleveske så ingeting fryser i vinter? Mvh Inge Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 skrap med noe av hardplast, spyle i vinkel er også triks, med spyler med litt futt, min på 190 bar tar det meste. man kan også bruke sterke kjemikalier, men endel kan ta lakken på drevet. beste tips mot groe er å bruke båten oftere :) Sitér dette innlegget Link to post
glastron1 Svart 12.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Har skrapt MYE med hardplast, men blir desverre stygge riper i drevet da.. Så nytt ut før denne sesongen og nå ser det ut som det er 30 år gammel for det har så mye riper, pluss litt av lakken har blirr skrapet av osv. Og jeg har ikke fått av halvparten av det som har grodd en gang.. Noen fler som har tips? Hva slags kjeikalier tar skjellene? Noen som har tips til hvordan vinterkonservere motoren? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Syre tar skjellene. Prøv saltsyre eller rensemidler med saltsyre eller annen syre i. Kjøp en sprayboks og lakk over drevet. Bruk bunnstoff til neste år, også på drevet(Pass på at bunnstoffet er beregnet for drev). Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Jeg kjøper 30% saltsyre hos Jærnvare forhandleren, spruter på med en gang jeg tar opp båten, kjører hjem (15 min fra havna og hjem) så går jeg til med høyrtykkspyleren, går greit av, sitter det noe igjen er det bare å gjenta operasjonen Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Mouche Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Bruker også 30% saltsyre, men tør ikke spraye denne på så bruker pensel og pensler på. Bruk stygge arbeidsklær, hansker og briller for det er tøffe saker, men kan trygt brukes på både metal og gelcoat. Skyll med mye vann etterpå og bruk en god høytrykksspyler! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Buffalo Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 saltsyre, hanske, maske, briller og masse vann. Så er du klart og motor blir fin og blank Sitér dette innlegget <iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe> Link to post
NilsPils Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Jeg har rur på hele båten under vannlinjen. Kan jeg bruke saltsyre på skroget også? Det er plastbåt som skal opp til sommeren. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
index Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Kan jeg bruke saltsyre på skroget også? Ikke noe problem, skroget tåler det helt fint! Men pass på deg selv, kroppen tåler det ikke like fint som båten! Så skikkelig verneutstyr og en god del forsiktighet er lurt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
s/y UT-sia Svart 13.September.2010 Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 Heisan 20-30% saltsyreoppløsning er som de sier, problemløseren for alt organisk. Bare to MEN: MEN, husk å steame først slik at du knuser groene. Så kan du bruke saltsyreoppløsning. MEN, vær klar over at galvanisering på hengre og krybber liker IKKE saltsyren, så ihverfall "vann" galvanisering godt både før og etter du har brukt saltsyreoppløsningen. Saltsyren renser også vanlinjen veldig godt, selv om det ikke er ren groe der. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.September.2010 Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 Forsiktig med høytrykkspyling direkte mot slanger, belger etc Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.