Jump to content

Finner vann og olje i bunn av båten. Draco 2000 aq151 og vp290

Eivind Breen

Recommended Posts

Det skal normalt ikke lekke vann inn i en plastbåt, ialfall ikke mer enn noen få drypp i minuttet dersom du har pakkboks rundt akselen. Sjekk også om det kommer vann når båten har ligget stille i havna en stund. Sjekk (smak) om det er saltvann.

Jeg har akkurat samme problemet med vann og litt olje i Saowanee. Hos meg var det både saltvann og ferskvann. Det siste kom fra litt lekkasje i hånddusjslangen. Det oppdaget jeg ved at trykkvannspumpa startet for ofte. Saltvannet har jeg ikke fått sjekket enda. Skal se om jeg får tatt en tur i løpet av uken. Jeg mistenker at det kan komme inn litt vann gjennom avløpene fra lensepumpene når det slår bølger mot båtsiden. Jeg har også hatt en liten lekkasje gjennom pakningen på lokket til vannfiltert.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Har vært og tømt båten og det var i overkant av 2 liter olje-vann der.

Som sagt er jeg helt ny med Draco og innebords (kjøpte båten på lørdag) angrer veldig på at jeg ikke hadde med Meg en ordentelig lykt da jeg så på den. Forrige eier kan ikke ha vasket motoren en eneste gang. Kan godt hende at oljen jeg så kom ifra gjørmehaugen jeg har skrapt ut av motorrommet. Tok Meg 3 timer men, nã er det ordentelig rent der. Skal ut med bãten onsdag, kommer tilbake med rapport da. Til da, takk for hjelpen

Det skal normalt ikke lekke vann inn i en plastbåt, ialfall ikke mer enn noen få drypp i minuttet dersom du har pakkboks rundt akselen. Sjekk også om det kommer vann når båten har ligget stille i havna en stund. Sjekk (smak) om det er saltvann.

Noen få drypp i minuttet blir fort litervis over tid. Dette har vært helt normalt i alle mine plastbåter i hvert fall, og hvis det er dette Eivind står overfor, er det i så fall uproblematisk. Noe helt annet er det hvis han må lense litervis etter hver eneste tur.

Forrige eier kan ikke ha vasket motoren en eneste gang. Kan godt hende at oljen jeg så kom ifra gjørmehaugen jeg har skrapt ut av motorrommet. Tok Meg 3 timer men, nã er det ordentelig rent der. Skal ut med bãten onsdag, kommer tilbake med rapport da. Til da, takk for hjelpen

Det er ikke mye oljeskitt/søl som skal til før vannet ser svært oljebestandig ut. Så sant du ikke må lense litervis etter hver eneste tur, eller at du ser at det virkelig lekker olje, er det ingen dramatikk i dette. Men ikke dermed sagt at det ikke kan være fornuftig å sjekke litt ekstra.

Har tatt en tur med båten. Etter en halvtimes tid var det kommer inn ca 1 liter vann. Heldigvis ikke noe olje.. Ser ut som at det lekket kjølevann. Har som sagt ikke så mye greie på innenbords motorer. Det kommer ett tykt rør opp ifra drevet og går inn i en "blokk" som sitter under tennpluggene. Er det kjølevannet som pumpes inn utenfra?. Båten ligger i ferskvann men, det smakte ikke frostveske av det. Er det bare en pakning som må byttes?

Da kan vi nok si at det samler seg noe mer vann enn normalt, men ikke mer enn at det er relativt udramatisk foreløpig. Det kan derimot utvikle seg ytterligere. Jeg ville begynt med å sjekke drevåpningen. Er forseglingen dårlig der vil det fort trenge inn vann. Gå evt. over med silikon. Se etter synlige lekasjer fra det du tror er sjøvannsledningen mens motoren går. Drypper det fra denne er det ingen tvil. Ny slange med pakninger vil da være aktuelt. Sjekk også eksosledningen for synlige lekasjer. Det er via denne kjølevannet finner veien ut igjen.

Det kan også være andre mulig årsaker. På en båt jeg hadde kunne det eksempelvis komme vann inn under kjøring fra dreneringshullet i baugrommet. Dette fant veien videre bakover i båten via div. kanaler, og samlet seg i ett av rommene under dekk. I løpet av en halv sesong med en del gange kunne dette fort bli 30-40 liter, som jeg nå og da måtte pumpe ut. Men dette var heller ikke å regne som noe stort problem, bare jeg holdt øye med det. Jeg kunne løst problemet ved å tette bedre der vannet fant veien fra baugrommet, men fant ikke problemet stort nok til å gjøre dette.

Jeg bekymret meg mye over vann som kom inn baaten jeg kjoepte i sommer. Ved naermere undersoekelser, saa viste det seg at det er en overtrykksventil paa varmtvannstanken som aapner og slipper inn litt vann dersom vannet varmes mens det er trykk i systemet. Dette kommer ut av en nippel, og jeg kommer vel til aa installere en slange som leder det til ett eller annet sted, men jeg slapper helt av naa naar jeg vet hva det er.

Det er da ingen som snakker om kjølevann her! Det er varmtvannet på forbrukssiden i tanken vi snakker om, og her er det helt normalt at det lekker ut noen få centiliter under oppvarming. Dette er grunnen til at tanken har overtrykksventil! På kjølevannet derimot så har du ekspansjonsrom i beholder eller separat ekspansjonstank for å unngå søl når kjølevannet utvider seg. Så der vil du ikke få noe søl..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

skjønner fremdeles ikke hva du mener - forbruksvann :confused:

tenker du på kjølevannet som skal ut har jeg heller aldri fått noe ut i kjølen - det skal ut i eksosen

hvis en båt er tett og det ikke kommer inn sjøvann eller regnvann evnt kondens så skal det være tørt

men di fleste båter kommer det jo litt men ikke litervis

så det nå - varmtvannstanken ...........

men alikevel ikke hatt noe søl fra varmtvannstankene mine

Redigert av Jarle B (see edit history)

Hmmm. Før tråden sporer helt av, har jeg ett par spørsmål..

Disse motorene har jo lukket kjølesystem. Hvor i svarte er da ekspansjonstanken?

Det går ett tykt metallrør fra motoren med til drevet, er det utblåsing av eksos og kjølevann som går der.

Takker for alle råd og hjelpen .

Ps veg noen hvor kan kan skaffe seg en servicemanual til denne bãten .

skjønner fremdeles ikke hva du mener - forbruksvann :confused:

:rolleyes:

så det nå - varmtvannstanken ...........

men alikevel ikke hatt noe søl fra varmtvannstankene mine

Nei, det er vel egentlig like vanlig å ha dette som å ikke ha det: kommer an på tanken, størrelse osv. Men nå har vi vel rotet oss litt bort fra det trådstarter spurte om da... :saint:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...