Jump to content

Gåen manifold på Mercruiser 120 (videosnutt). Tips til utbedring?

tomzern

Recommended Posts

Hei!

Fikk igang den gamle travern i Draco'n min i helgen, men lyden tilsier at jeg har eksoslekkasje fra kun en sylinder. Regner med at det er manifolden som er gåen. Tenker på å bytte den, men blir helt oppgitt når jeg ser på muttrene som fester den til toppen, for de ser ikke ut som muttere lenger for å si det sånn :rolleyes: Fins det andre løsninger, som f.eks sveising? Ny manifold koster jo en formue i tillegg=/

Har tenkt på å muligens løfte motoren ut av båten i vinter for å få en bedre tilstandsrapport og vaske i motorrom. Er dette en vanskelig affære i en Draco 1700 TL?

Her er en liten videosnutt av motorens gange. Er dere enige med meg i at det høres ut som eksoslekkasje fra kun en sylinder?

Mvh Tomzern

Etter at motoren har gått litt, og du har stoppet den, kan du ta ut pluggene for å se om de er våte fra vann. Vann på pluggene er som regel første tegn på lekkasje innvendig i eksosmanifolden.

Å ta ut motoren er forsåvidt en grei sak, men du trenger selvfølgelig noe å løfte med. Dersom det er kun eksospakning som skal byttes lønner det seg ikke å ta ut motoren, med mindre det er så vanskelig å få av manifolden at det er helt nødvendig å ta ut motoren, noe det sjeldent er.

Spray noe lurium på mutterene, og varm de godt. Bruk eventuelt en wisegrip hvis de er vanskelige å få tak på. Med forsiktig lirking frem og tilbake og nok varme løsner de nesten alltid.

Elsker svarene dine adeneo! :clap:

Skal titte nærmere på det i morgen. Har bare sett at de mutterne som er synlige er ihjelrusta og fæle, men kan jo hende det funker med varme og wisegrip som du sier.

Løfteanordning skal jeg nok klare å få til, står inne i et verksted nå, så. Tenkte det var greit å få tatt ut motoren og gjort ordentlig reint baki der med det samme, har tross alt hele vintern på meg nå så:)

Motoren er forresten VELDIG tungstarta også. Er det noen form for automatisk choke på den? Har måttet gi mye gass og gå på med en god del startgass for at den skal starte..Blir slitsomt hvis den skal være sånn hver gang neste sesong :crazy:

Hva kan være årsaken til det?

Mvh Tomzern

.................

Spray noe lurium på mutterene, og varm de godt. Bruk eventuelt en wisegrip hvis de er vanskelige å få tak på. Med forsiktig lirking frem og tilbake og nok varme løsner de nesten alltid.

Eller du kan jo forsøke noen av disse...:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Avtrekker-for-skadede-bolthoder-9-stk/

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Mutteravtrekkere-10-stk/

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)

Varme er konge når det kommer til å løsne fastrustede ting. Varm godt, og la det kjøle seg ned, varm igjen og prøv å løsne. Funker som regel. Turbopropan eller acetylen er det beste, på eksosbolter kan du varme til de gløder, men luft godt ut slik at det ikke er bensindamp nedi der, og prøv å ikke sett fyr på glassfiberen da gamle Dracoer brenner spesielt godt. Har ikke prøvd sånne spesialpiper, enda jeg har ett stort sett av de fra Teng Tools liggende, blir som regel til at wisegrip eller rørtang brukes, og boltene/muttrene skiftes ut uansett.

Alle MCM120 kom med choke, de første med manuell, og de senere modellene med automatisk choke. De ble levert med litt forskjellige forgassere, og det er vanskelig å se på videoen akkurat hvilken forgasser du har. Det kan se litt ut som en Holley, men samtidig ikke. Mulig det er en 4CG. Det burde være greit å se om det står noen nummer på den og om det står Holley eller Rochester.

Regner med at du mener tungstartet når den er kald??? Er den grei når den er varm :confused: . Stiften er ett vanlig problem, ellers kan det være mange årsaker, må nesten vite litt mer. Prøv å slip stiften med litt fint pussepapir eller en fil som er til sliping av stifter, og sett åpningen til .559mm.

Du kan også pusse litt på pluggene og sette åpningen der til .89mm. Sjekk fordelerlokket, rotor osv.

Kan også være fjæra i choken som er ødelagt eller trenger justering. Må nesten vite hva slags forgasser det er for å forklare hvordan choken justeres.

Edit: Hvis båten har stått lenge kan det være så enkelt som gammel bensin :confused:

Redigert av adeneo (see edit history)

Skal prøve varme. Tenkte å kjøpe en sånn liten gassbrenner fra biltema, så får vi se:)

Har kun prøvd denne motoren 2 ganger, med 1 dags mellomrom, så man kan vel si at det er kaldstart vi snakker om her. Har nettopp kjøpt båten, kun vitende om at motoren var testet av forrige eier med bensin direkte på forgasseren. Ble glad for at jeg i det hele tatt fikk liv i den. Da fantes det håp liksom :lol: Men brukte omtrent like lang tid på å få den igang dagen etter første gangen jeg prøvde. Og første gang jeg prøvde, var etter at båten hadde stått en hel vinter og en hel sommer ute uten å bli startet.

Her er det beste bildet jeg har av forgasseren, kanskje du greier å se hvilken det er. Mener å ha lest Rochester på den. Båt er ihvertfall fra 1981

forgasser.jpg

Skal sjekke gap, plugger og stifter ja, det har jeg ikke gjort enda. Kan godt hende at de delene er skikkelig råtne. Ser ikke ut som det har blitt byttet noe i det siste for å si det sånn :rolleyes:

MEN, en annen ting er jo at jeg har startet den ved å kortslutte innslaget direkte på startern med en skrutrekker. Det fungerer ikke å starte den via tenningsnøkkelen som nevnt i en annen post tidligere. Har dette noen innvirkning på om choken aktiveres?

Mvh Tomzern

Edit: Gammel bensin er det nok ikke..Tanken var tom, så¨jeg måtte fylle på litt ny bensin for å få testet. Fylte dog 95 blyfri. Skal den ha blyet bensin?

Redigert av tomzern (see edit history)
Her er det beste bildet jeg har av forgasseren, kanskje du greier å se hvilken det er. Mener å ha lest Rochester på den. Båt er ihvertfall fra 1981

Det er nok en 2 ports Mercarb, som i utgangspunktet er en Rochester 2GV(med el. choke) eller en 2GC(med varmestyrt choke). Ser ut som det er den med manuell choke Mercarb(Rochester 2GC). Ledningen på den utgaven med el. choke pleier å festes på det runde lokket.

carb.jpg

Kjøp nytt bensinfilter, skift olje og filter, juster tenning osv. så kommer den seg nok.

Kan være greit å bytte følgende tenningsdeler, da de ofte er en svakhet på GM's firesylindrede motorer. Legger ved delenummer. Kjøp orginaldeler fra en mercury forhandler. Pass på at du ikke får Sierra, da de har hatt en del problemer med tune-up kit'ene de leverer til Mercruiser, kjøp orginale Mercury deler akkurat til dette. Olje og oljefilter kan kjøpes på nærmeste Mekonomen e.l. mye billigere enn hos Mercury.

Stift : 34235

kondensator: 33662

Rotor : 58217

MEN, en annen ting er jo at jeg har startet den ved å kortslutte innslaget direkte på startern med en skrutrekker. Det fungerer ikke å starte den via tenningsnøkkelen som nevnt i en annen post tidligere. Har dette noen innvirkning på om choken aktiveres?

Elektrisk choke får strøm, og fungerer, når tenningen slåes på. Så lenge tenningen står på, og kablene er i orden, har det ingen betydning om starteren kortsluttes.

Fylte dog 95 blyfri. Skal den ha blyet bensin?

95 Blyfri

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...