TORG Startet 13.September.2010 Link til dette innlegget Startet 13.September.2010 Hei har en mariner 8 hk med tenigs feil starter når den er kald går ca et minutt så er all gnist på begge plugan borte.Har prøvd å justere stiftene 025/030 er ikke sikker om det er rett åpnig, men det rare er at den starter vær gang æ har justert stiftene og går i et min. Når den har gå det ene minutte å æ stiker følebladet i mellom stiftene som da er veldig mangnetisk synes det er veldig rart har ikke opplevd det før på andre motorer. Er det noen som har gode råd? Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 13.September.2010 Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 Sjekk coilen - antagelig denne som har tatt kvelden Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Kasper22 Svart 13.September.2010 Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 (redigert) Har du forsøkt å slipe kontaktflatene på stiftene ? Prøv med et 800 papir el. Ellers kan det jo vere kondensatoren din også.. Både stifter og kondensator er slitedeler, så du kan jo vurdere å skifte dem hvis det ikke har vert gjort tidligere. Den motoren er vel ingen ungdom lenger.. Er vel ca 30 år siden de sluttet med stifter på påhenger ..eller ? Redigert 13.September.2010 av Kasper22 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 13.September.2010 Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 Demonter stiftene og ta en titt på hvordan flatene ser ut, er det små kratre bør stiftene OG kondensatorene byttes ( kan til nød pusses med fint smergel papir ). Under montering må du passe på å ikke få noen fettpartikler på kontaktflatene ( tørk godt av flatene før montering ), juster stiftene til .020" eller 0,5mm ( tørk ren bladsøkeren før du bruker den også ), ha også litt fett på knasten til stiften .. Er dog litt merkelig at motoren kun går 1 min... finnes det ikke antydning til gnist da ??, høres egentlig mere ut som feil på bensinpumpe eller tett lufting på tank, men .... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
dieselfan Svart 13.September.2010 Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 TORG- i hvilken posisjon stiller du stiftåpningen? For kort oppladingsperiode kan "tømme" kondensatoren etter en stund. Si litt om hvordan du utfører stiftåpning justeringen så kanskje vi kan finne årsaken..... Dersom du starter med en plugg i det fri og gnisten blir gradvis svakere for så å forsvinne så tror jeg du bør bytte kondensator. Sitér dette innlegget Link to post
TORG Svart 13.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 Når æ justerer æ etter merkene som er på toppen av svinghjulet når merke står mot stift åpniga har den max åpnig og stemplet er på topp. Har slipt stiftene med platina fil.har en sånn gnist tester som æ kan starte motoren med og ser at gnisten dør ut etter kort tid på begge plugan. Synes det er rart at den kutter på begge samtidig,har sjekka stop bryteren,pluggan e ny,har rensa hele anlegget. Kondesatorene og coilen har tenkt litt på dem,men synes det e rart at begge kondesatoren og coilen skal svikte samtidig. Men æ gjer ikke opp motoren har vært go i alle år. Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 Denne motoren har jo separat tenningsanlegg for hver sylinder. Dersom gnisten på begge plugger blir svakere og svakere samtidig, er det lite sannsynlig at begge tenningsanlegg har samme feil. Jeg har opplevd tilsvarende syptomer på en ensylindret motor en gang. Da berørte svinghjulsmagneten så vidt kontaktflatene i tenningsspolen. Det var nok til varmgang og manglende gnist. Pusset over kontaktflatene og svinghjulet med fint smergelpapir, og problemet var løst. Men det kan vel i ditt tilfelle også hende at en kortslutningsbryter har hengt seg litt, eller at en eller annen ledning jorder feil osv. Du kan jo også sjekke hvor gode magnetfeltene i svinghjulet er. Sitér dette innlegget Link to post
TORG Svart 15.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Takk for alle svar! No går motoren som ei klokke. Gon du hva inne på no med spolenne, æ skrudde løs begge to og pressa dem inn og skrudde til gikk på første draget han har godt i en time i prøvekaret,skulle ikke klare å stoppe han,hadde demotert stopp bryteren,men no går han bare litt fin justering girolje skift så e han klar for å henge på båten.Det er mere sei å få; Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Godt at det ordnet seg, men dersom du måtte flytte på spolene, spør jeg meg om rammelagrene (eller svinghjulslagret, om du vil)er helt gode. Det behøver ikke nødvendigvis bety så mye, men du kan jo kjenne på svinghjulet om det er slark i lagrene. Jeg har en gammel sliter av en påhenger fra 60-tallet en gang. På den er rammelagrene nokså nedslitt, men med litt fet oljeblanding går den helt greit. Sitér dette innlegget Link to post
TORG Svart 15.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Ja lagran kan nok være litt slitt,men det e jo en motor fra slutten av 70 tallet har ikke tenkt å bruke mye penger på å skifte dem. han bakker fint og starter lett. har ikke tenkt å dra jorden rundt med den kun små turer nert land, har årer i båten så det går nok bra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.