Otto R Svart 14.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2010 Det ble mye teknisk her :) Forstår jeg dere riktig så har sola tatt knekken på gummien på kabel, så da er det bare å planlegge innkjøp av ny kabel. Jeg har jo en skjøtekabel, men denne ligger ikke ute for vær og vind, så der er gummien fortsatt oik etter flere år. Det blir vel en "båt lapp" eller tre det også Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Tror ikke du skal bruke mye tid på å planlegge det innkjøpet. Aldri bruk den kabelen din mere og snakk ikke høyt om at du har gjort det. Som flere her har nevnt, dårlige el-opplegg og uegnede kabler er farlig. Forleden helg lå jeg i Ålesund sentrums gjestehavn. På den innerste delen, hvor det lå flest båter i rekkene utover, lå det kableklyser på kryss og tvers av brygga ut i båter og NED I VANN, over rekker og badeplattformer. Alt i fargespekteret sort, RØDT og enkelte gule. Og dette til båter på over 1 mill. Neste gang kommer jeg til å utfordre havnevakta på å be folk enten gå sporenstraks å kjøpe ny godkjent kabel eller plugge ut... Ser for meg at han får en tøff oppgave... Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmøringen Svart 15.September.2010 Del på Facebook Svart 15.September.2010 Det ble mye teknisk her :) Forstår jeg dere riktig så har sola tatt knekken på gummien på kabel, så da er det bare å planlegge innkjøp av ny kabel. Jeg har jo en skjøtekabel, men denne ligger ikke ute for vær og vind, så der er gummien fortsatt oik etter flere år. Det blir vel en "båt lapp" eller tre det også Dette skal ikke bli mange båtlapper. Ettersom du sier at kabelen din er en gummikabel på 10mm, så regner jeg med at det er en 2x2,5 mm2 +jord (Holder til 16A utendørs). Du kan umulig ha behov for en 10 mm2 kabel til landstrøm? :o Denne kabelen, H07BQ-F (PUR) 2x2,5 +j, selger jeg med grei fortjeneste til industrikunder, for godt under 50 kr/m. Da gjør helt sikkert andre det også ...det er slutt på å bruke 10-gangen i elektrobransjen ...bare rørleggere og enkelte forhandlere av båtutstyr som kommer unna med slikt nå om dagen ;) Og skjøtekontaktene kan du jo bruke om igjen? Om du tar hardt i, og sier at du trenger 20m, så kommer du trolig fortsatt unna med 1000-1500 kr. Da har du en god kabel som holder i årevis. I tillegg til at den er vanntett og UV-bestandig, så er den bortimot umulig å skjære i (og utilsiktet skade). Kanskje derfor den ikke likes av montørene, siden den er et makkverk å avmantle i forhold til for eksempel vanlig gummikabel :p Men det er heller ingen problem å finne PUR-kabel til 150 kr/m ...så det trenger absolutt ikke være "svindel" om noen skal ha en svimlende pris ...det er bare ulike produsenters prising, og ikke minst et spørsmål om å finne riktig (god nok) kabel til riktig pris. Men merk at du ikke får kjøpt denne kabelen direkte fra Primatec (kabelgrossist), men sjekk med en lokal installatør. Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Otto R Svart 15.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2010 Er denne kabelen ok ? Skjøtekabel 1-fase, CEE. 3 x 2,5 mm² RDOE-kabel (H07RN-F). Godkjent for bruk utendørs. IP44. Maks. belastning: 3600 W. 250 V/16 A. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 15.September.2010 Del på Facebook Svart 15.September.2010 ...mindre farlig blir det ikke av at mange ikke drar med seg jordleder ombord i båten. Da kan heller ikke noe jordfeilvern løse ut... Om du mener jordfeilvern kan løses ut på grunn av feil i dobbeltisolert utstyr, hvorfor skulle den ikke kunne løses ut om båteier kapper jordlederen? Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
logget av Svart 15.September.2010 Del på Facebook Svart 15.September.2010 hvor finner du dette kravet? Jeg har på indirekte oppfordring fra enkelte Båtplassen medlemmer sluttet å redegjøre for innholdet i forskrifter og retningsgivende normer. Vi får vel bare innse at det ikke gis rom for å ta i bruk dokumentert kompetanse i fritidsbåt. Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 15.September.2010 Del på Facebook Svart 15.September.2010 Jeg har sort gummi?ledning på landstrømkabel, kabel ligger ute nesten hele året. Nå er problemet at den "svetter" , blir helt sort i hendene når jeg tar i den. Den er en grov kabel,ca 10mm , så den gjør en god jobb, men det er ikke kjekt med sorte hender osv. Jeg har prøvd å smøre den inn med vaselinolje, uten at jeg er overbevist at det er løsningen. Noen tips eller er den moden for utskifting ? Hvilken kabel anbefales hvis jeg skal skifte, ser jo at noen har noen gule kabler på brygga...... Jeg tror rett og slett at du har brukt gummikabel som ikke er oljebestandig. Kommer den i kontakt med diesel, bensin oljesøl etc så går kabel som ikke er oljebestandig rett og slett i oppløsning. Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
Sunnmøringen Svart 15.September.2010 Del på Facebook Svart 15.September.2010 Om du mener jordfeilvern kan løses ut på grunn av feil i dobbeltisolert utstyr, hvorfor skulle den ikke kunne løses ut om båteier kapper jordlederen? Spørsmål til meg? 1. Klasse II utstyr er dobbeltisolert for å unngå jordfeil. Man fører ikke frem jording til slikt utstyr. Hvis man utelukkende benytter klasse II utstyr, så er det mulig at man har lov å unnlate tilkopling av jordleder ombord. Dette vet sikkert Ole Petter. 2. For å være presis: Jordfeilvern kan løses ut om man har kappet jordlederen, forutsatt at jordfeilstrømmen finner en annen strømvei. (Fasestrømmen må gå via jordfeilstedet og til jord, dvs landjorden eller til sjøvannet, istedenfor å returnere tilbake til sikringsautomaten) Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Sunnmøringen Svart 15.September.2010 Del på Facebook Svart 15.September.2010 Er denne kabelen ok ? Skjøtekabel 1-fase, CEE. 3 x 2,5 mm² RDOE-kabel (H07RN-F). Godkjent for bruk utendørs. IP44. Maks. belastning: 3600 W. 250 V/16 A. Ja, H07RN-F er ok å bruke. Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
SandAnker Svart 15.September.2010 Del på Facebook Svart 15.September.2010 Jeg har på indirekte oppfordring fra enkelte Båtplassen medlemmer sluttet å redegjøre for innholdet i forskrifter og retningsgivende normer. Jeg lurer av egen nysgjerighet hvor i nek`n eller FEL du7 finner dette, det er jo kunn en henvisning til en forskrift jeg trenger... Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 16.September.2010 Del på Facebook Svart 16.September.2010 DSB har ikke vært tilsynsmyndighet for elektriske installasjoner i fritidsbåt på veldig mange år for den oppgaven har sjo hatt. FEL gjelder vel uansett ikke for det måtte vel heller være FME som gjelder (se oppdatering feb. 2010), og NEK blir defaultet av IEC. Innholdet i ISO byggestandardene er blant annet hentet fra både ABYC og IEC, og det er vel nærliggende å tro at DSB i fremtiden vil ha litt fokus på å harmonisere mot resten av verden etter hvert hvis de gjør noe i forhold til nasjonale forskrifter. DSB prioriterer ikke fritidsbåt høyt men de vil nok få noen henvendelser vedrørende feil som går igjen og som de kan arbeide med i ledige stunder. Jeg har rapportert to feil hvor DSB er enige med min tolkning av regelverket, og nevnte jordvern er en av mine rapporterte feil. Lotus mente jeg var en tulling som kunne tolke regelverket slik siden ingen båtbyggere bygde båtene slik, men det er en lang historie. Jeg foreslår at du begynner å lese det som ligger nærmest fritidsbåt og som skal være ufravikelig i alle fall når båter for Europamarked produseres. Da kan du i alle fall ikke henges for å gjøre feil. Hvis du er i tvil om hvordan ISO byggestandardene skal tolkes kan du ta en titt i NEK 410 og ABYC for å få litt retningsgivende hint om hvordan ønsket sikkerhetsnivå kan oppnås. Komplisert? Nei i grunnen ikke med mindre man ønsker å krerulere i stedet for å bare gjøre det riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.