Oistein81 Startet 14.September.2010 Del på Facebook Startet 14.September.2010 Hei, Har et lite dilemma som jeg håper noen kanskje kunne hjulpet meg med. Har nemlig en 21 fots DC som er 248cm bred, som jeg gjerne ha inn en port med 244cm åpning. Hvis jeg finner en måte å ordne det på, har jeg nemlig gratis vinterlagring i hall.(sparer fort 7000 i året på det)Har egentlig bare en løsning på problemet, men vet ikke om praktisk lar seg gjøre. 248 er bredden ved fenderlisten, så tenker at det går ann å tippe båten litt over på siden, for å spare noen centimeter? Har ikke tatt noen mål enda, eller gjort noen utregninger, men går ut i fra at jeg kan tjene nok på det. Problemet er bare hvordan man kan tippe en båt over på siden når den står på en henger? Båten veier 1400kg, så ser for meg at man isåfall trenger en eller flere lange jekker, for å få dette til. Noen som har noen erfaringer/synspunkter på dette? Mvh. Øistein Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Har du en kraftig fenderlist? Kan den fjernes? ...har du flaks så bygger den minimum 3cm på hver side :) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Gurba Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Veldig enkelt : SLipp ut litt luft av henger hjulene på den ene siden. Legg ut 2" 6" noen antakelig 2-3-4 stk oppå verandre på motsatt side og rygg det ene hjulet med luft oppå planken og kjør inn. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Du kan selvfølgelig fjerne fenderlisten, men det er lite sannsynlig at du får den på igjen, ihvertfall ikke riktig. Skal ikke tippe båten så mye før det går, mange hengere har muligheter til å skru rullene opp/ned, ellers må du få løftet den litt og lagt noe under ???? Hvis du skal rygge den inn på hengeren kan du prøve å legge noe under det ene hjulet. Sitér dette innlegget Link to post
Oistein81 Svart 14.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2010 Veldig enkelt : SLipp ut litt luft av henger hjulene på den ene siden. Legg ut 2" 6" noen antakelig 2-3-4 stk oppå verandre på motsatt side og rygg det ene hjulet med luft oppå planken og kjør inn. Har faktisk tenkt litt på det der, men vet ikke om jeg får tippet den nok. Vet heller ikke om hengeren tåler det, for blir jo endel mer vekt på den ene siden. Men det er helt klart den enkleste løsningen :) Sitér dette innlegget Link to post
FrodeS Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Så lenge det er en henger som er laget for å trekke etter en bil langs landeveien så ser jeg ikke at forslaget til Anders skal legge noe mer vekt/stress på hengeren enn det den blir utsatt for ved landeveiskjøring i 80km med svinger, nedbremsing etc underveis. FrodeS Sitér dette innlegget Link to post
Halcyon Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Er båten din målte til å være 248cm bred eller står det i tekniskedata? Og om du målte hvor nøyaktig ble det målt? Siden båten din både kan være bredere, eller smalere enn 248cm ville jeg startet med å prøve, har du litt flaks så går båten igjennom døra med litt snill bruk av makt... Sitér dette innlegget Link to post
ronncatj Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 (redigert) ta en kraftig jekkestropp på det breieste stedet på båten så henter du fort inn di få centimetrene ;-) Redigert 14.September.2010 av ronncatj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Kan åbningen udvides en smule der hvor båden er bredest? "Brug ikke vold; tag en større hammer!" Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Anders sitt forslag er bra og meget prakrisk orientert. Tipper han har løst slike nøtter før :) Det som er kjekt med slik idemyldring er at "jeg" kan bygge videre på andres ideer, selv om "jeg" var fastlåst i dårlige løsninger. Men, seg er redd Anders sin løsning blir problematisk. Dette fordi et hjul med vesentlig mindre luft får dårlige styreegenskaper, ser jeg for meg, særlig ved rygging. Men nå er det ikke mange meterene, 5-6 meter, det skal rygges med lite luft... men det er ihvertfall en tanke.. Skal man bygge opp med 2x6 eller annet, så må en huske å ha dette oppbygde partiet minst like langt som båtens lengde og holde hengeren oppe all den tid båten befinner seg i portåpningen. Og det må under ingen omstendigheter skje at hengerhjulet faller ned fra stabelen. JUsterbare støtter var det en her som nevnte. Har du dette på hengeren? -hva med å senke støttene helt på den ene siden og jekke opp båten med 2 biljekker som enten er bygget opp eller med solid bjelke i overkant, deretter plassere store isoporklosser langsskips under båten, men oppå hengeren, slik at båten hviler på disse på den ene siden, og tilstrekkelig kantret for å smyge seg inn. Eller kombinasjon av både lite luft/oppbygge under hjul OG kantre selve båten. hehe, kan du sage bort karmen på garasjen i høyde med fenderlista? -eller fjerne deler av karmen og sette på etterpå? :) Kan det være en ide å vinsje hengeren inn i garasjen/ hallen, i stede for å rygge inn? dette betinger at man kan snu hengeren etterpå.. Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 (redigert) Skal man bygge opp med 2x6 eller annet, så må en huske å ha dette oppbygde partiet minst like langt som båtens lengde og holde hengeren oppe all den tid båten befinner seg i portåpningen. Og det må under ingen omstendigheter skje at hengerhjulet faller ned fra stabelen. Båten er ikke like bred hele veien... er kun et lite parti som er utfordringen. Om båten er akkurat det som er oppgitt, kan vel ikke 6 cm være store utfordringen om man får hengeren litt opp på den ene siden... Redigert: Oppgitt 242 som overskrift og 244 i tekst. Så da er det 4 til 6 cm da ettersom hva som er riktig Redigert 14.September.2010 av VO`n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
landkrabbe Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Hvis formen på båten er optimal, må du løfte den opp minst 55cm på den ene siden (plus litt til for klaring) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 det vil jo si oppimot 30 cm ned på en side og 30 cm opp på andre siden. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Og da må båten være betydelig smalere i vannlinjen for å likevel komme inn! Jeg ville ha droppet hele prosjektet, med mindre det lar seg gjøre å demontere karmen på porten og på den måten få nok plass til å få båten inn rett vei... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Polarn Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Jeg greide å få dette til en gang. Renna fart, nei da. Båten var et par cm for bred, men kjørte den skrått inn så gikk det faktisk. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Eureka Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Index, det der har du jaggumeg rett i..hehe.. Karmene er nok like greit å gå løs på...såfremt det ikke er skinner til porten som er i veien da.. Forøvrig, angående fenderlist og ta den av, så er det vel noe som bygger ut inni fenderlista også, skjøten mellom overbygg og skrog.. så da er det ikke hele fenderlistas bredde du trekker av om du tar den av... kanskje bare en cm eller 2.. Sitér dette innlegget Link to post
Steffen Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 God fart, og sikte godt :) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 For mange år siden var det en skjult kamera hvor de ikke fikk ut en kasse fra et lager. I og med at kassen hadde gått inn døren så lurte de et øyeblikk på om kassen var litt konisk slik at de måtte snu kassen når den skulle ut. Er båten din spiss foran kan det derfor svare seg å snu båten på tilhengeren hvis du skal bakke den inn på lageret og snu den når du skal ut igjen til våren. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Her gjorde jeg det samme for noen år siden, med justerbare støtter! MVH Tom-ass! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
VO`n Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Husker du hvor mange cm for bred båten var Tom-ass? Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Nei, det husker jeg ikke, men var nok ikke så mye tipper jeg, ettersom jeg prøvde. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Oistein81 Svart 15.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2010 Takk for alle innlegg! Mange kreative forslag her! Har ikke lyst til å prøve på dette før jeg er sikker på at det går greit. Tok derfor en tur innom en teknisk tegner på jobben, å fikk han til å simulere problemstillingen. Resultatet var ikke som jeg hadde håpet. Båten må nemlig løftes opp hele 63cm på den ene siden, for at jeg skal få 2 cm klaring på hver side.. :( synes dette blir for mye. Vet ikke helt om jeg synes 2 cm er nok heller. Bredden på 248 er noe leverandøren har oppgitt, men går ut i fra at det er riktig. Noen som helt sjans for at det er veldig feil? Tenkte uansett at jeg skulle måle den en dag. Hvor er den sansyligvis bredest? Her er forresten et bilde av simuleringen som er gjort: Øistein Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.September.2010 Del på Facebook Svart 15.September.2010 om jeg forstår tegningen riktig, så er ikke tegningen korrekt. Båten er neppe 248 nederst på skrogsiden, der er den nok sikkert ikke mere enn 240 på det meste.. -dette er åpenbart en situasjon hvor en skulle ønske at båtbygger har juksa og laga båten smalere enn oppgitt. :) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.September.2010 Del på Facebook Svart 15.September.2010 gikk inn på finn og så tilsvarende båt. Den ser jo ganske bred ut hele veien ned lang siden.. Så du får ta frem målebåndet :) Jækla fin båt, forøvrig. -MEN, hvilken årsmodell har du? ifølge finnannonser er 2009 modellen 244 cm bred, mens 2010 er 247 cm bred? Du må jo ha fått en årsmodell hvor de var ekstra rause under støping :) Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 15.September.2010 Del på Facebook Svart 15.September.2010 Få tak i en 10cyl DodgeRam. Den har nok krefter til å gjøre et mirakel... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.