Jump to content

Hvordan få en 248cm bred båt inn i en 242 cm åpning?

Oistein81

Recommended Posts

Hei,

Har et lite dilemma som jeg håper noen kanskje kunne hjulpet meg med.

Har nemlig en 21 fots DC som er 248cm bred, som jeg gjerne ha inn en port med 244cm åpning. Hvis jeg finner en måte å ordne det på, har jeg nemlig gratis vinterlagring i hall.(sparer fort 7000 i året på det)Har egentlig bare en løsning på problemet, men vet ikke om praktisk lar seg gjøre. 248 er bredden ved fenderlisten, så tenker at det går ann å tippe båten litt over på siden, for å spare noen centimeter? Har ikke tatt noen mål enda, eller gjort noen utregninger, men går ut i fra at jeg kan tjene nok på det. Problemet er bare hvordan man kan tippe en båt over på siden når den står på en henger? Båten veier 1400kg, så ser for meg at man isåfall trenger en eller flere lange jekker, for å få dette til. Noen som har noen erfaringer/synspunkter på dette?

Mvh.

Øistein

Du kan selvfølgelig fjerne fenderlisten, men det er lite sannsynlig at du får den på igjen, ihvertfall ikke riktig.

Skal ikke tippe båten så mye før det går, mange hengere har muligheter til å skru rullene opp/ned, ellers må du få løftet den litt og lagt noe under ????

Hvis du skal rygge den inn på hengeren kan du prøve å legge noe under det ene hjulet.

boatcliff2.jpg

Veldig enkelt :

SLipp ut litt luft av henger hjulene på den ene siden.

Legg ut 2" 6" noen antakelig 2-3-4 stk oppå verandre på motsatt side og rygg det ene hjulet med luft oppå planken og kjør inn.

Har faktisk tenkt litt på det der, men vet ikke om jeg får tippet den nok. Vet heller ikke om hengeren tåler det, for blir jo endel mer vekt på den ene siden. Men det er helt klart den enkleste løsningen :)

Anders sitt forslag er bra og meget prakrisk orientert. Tipper han har løst slike nøtter før :) Det som er kjekt med slik idemyldring er at "jeg" kan bygge videre på andres ideer, selv om "jeg" var fastlåst i dårlige løsninger.

Men, seg er redd Anders sin løsning blir problematisk. Dette fordi et hjul med vesentlig mindre luft får dårlige styreegenskaper, ser jeg for meg, særlig ved rygging. Men nå er det ikke mange meterene, 5-6 meter, det skal rygges med lite luft... men det er ihvertfall en tanke..

Skal man bygge opp med 2x6 eller annet, så må en huske å ha dette oppbygde partiet minst like langt som båtens lengde og holde hengeren oppe all den tid båten befinner seg i portåpningen. Og det må under ingen omstendigheter skje at hengerhjulet faller ned fra stabelen.

JUsterbare støtter var det en her som nevnte. Har du dette på hengeren? -hva med å senke støttene helt på den ene siden og jekke opp båten med 2 biljekker som enten er bygget opp eller med solid bjelke i overkant, deretter plassere store isoporklosser langsskips under båten, men oppå hengeren, slik at båten hviler på disse på den ene siden, og tilstrekkelig kantret for å smyge seg inn.

Eller kombinasjon av både lite luft/oppbygge under hjul OG kantre selve båten.

hehe, kan du sage bort karmen på garasjen i høyde med fenderlista? -eller fjerne deler av karmen og sette på etterpå? :)

Kan det være en ide å vinsje hengeren inn i garasjen/ hallen, i stede for å rygge inn? dette betinger at man kan snu hengeren etterpå..

Skal man bygge opp med 2x6 eller annet, så må en huske å ha dette oppbygde partiet minst like langt som båtens lengde og holde hengeren oppe all den tid båten befinner seg i portåpningen. Og det må under ingen omstendigheter skje at hengerhjulet faller ned fra stabelen.

Båten er ikke like bred hele veien... er kun et lite parti som er utfordringen.

Om båten er akkurat det som er oppgitt, kan vel ikke 6 cm være store utfordringen om man får hengeren litt opp på den ene siden...

Redigert: Oppgitt 242 som overskrift og 244 i tekst. Så da er det 4 til 6 cm da ettersom hva som er riktig

Redigert av VO`n (see edit history)

Index, det der har du jaggumeg rett i..hehe..

Karmene er nok like greit å gå løs på...såfremt det ikke er skinner til porten som er i veien da..

Forøvrig, angående fenderlist og ta den av, så er det vel noe som bygger ut inni fenderlista også, skjøten mellom overbygg og skrog.. så da er det ikke hele fenderlistas bredde du trekker av om du tar den av... kanskje bare en cm eller 2..

For mange år siden var det en skjult kamera hvor de ikke fikk ut en kasse fra et lager. I og med at kassen hadde gått inn døren så lurte de et øyeblikk på om kassen var litt konisk slik at de måtte snu kassen når den skulle ut.

Er båten din spiss foran kan det derfor svare seg å snu båten på tilhengeren hvis du skal bakke den inn på lageret og snu den når du skal ut igjen til våren. :giggle:

Takk for alle innlegg! Mange kreative forslag her! :smiley:

Har ikke lyst til å prøve på dette før jeg er sikker på at det går greit. Tok derfor en tur innom en teknisk tegner på jobben, å fikk han til å simulere problemstillingen.

Resultatet var ikke som jeg hadde håpet. Båten må nemlig løftes opp hele 63cm på den ene siden, for at jeg skal få 2 cm klaring på hver side.. :( synes dette blir for mye. Vet ikke helt om jeg synes 2 cm er nok heller.

Bredden på 248 er noe leverandøren har oppgitt, men går ut i fra at det er riktig. Noen som helt sjans for at det er veldig feil? Tenkte uansett at jeg skulle måle den en dag. Hvor er den sansyligvis bredest?

Her er forresten et bilde av simuleringen som er gjort:

portaapning.jpg

Øistein

gikk inn på finn og så tilsvarende båt. Den ser jo ganske bred ut hele veien ned lang siden.. Så du får ta frem målebåndet :) Jækla fin båt, forøvrig.

-MEN, hvilken årsmodell har du? ifølge finnannonser er 2009 modellen 244 cm bred, mens 2010 er 247 cm bred?

Du må jo ha fått en årsmodell hvor de var ekstra rause under støping :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...