Jump to content

hvem selger anoder til Yanmar 184 Dtp billig? Enkle å skifte?

sleipnern

Recommended Posts

Regner med at det er snakk om Yanmar 4LHA-DTP på 184 HK.

Sink anodene skifter du enkelt selv, jeg har kjøpt anodene mine til yanmar 6LPA og til min brors Yanmar 4LHA-STZP (207 HK) fra www.boatzincs.com. Prisene på verkstedene er latterlig høye, selv kjøpte jeg sink anoder for 3 år til to motorer pluss nye anoder til 2 stk bravo 2X drev for under samme prisen som de skulle ha for 1 sett med anoder til min motor i Norge.

Ikke noe å lure på da.

Du får kjøpt anodene med og uten messing mutter, kjøper du uten så bruker du den gamle. Sitter anoden fast, så borrer du ett lite hull i den, pass på å ikke ta gjengene. Høres vanskelig ut, men er utrolig lett å gjøre.

Nå har riktig nok prisene på sink anoder halvert seg siden jeg kjøpte dem, ser at Maritim selger komplett sett med anoder for 739,- kr, på boatzincs.com så vil dette komme på 4 stk a $6,45 + 1 stk a $5,95 = $31,75 som blir ca 192 Kr pluss frakt og moms. Frakten koster jo litt, men bestiller du for ett par år så sparer du dette inn fort.

Du kan som jeg sa også bestille bare sink anodene, uten messing mutteren, da blir summen enda lavere, 4x$2,75 + 1x$2,55 = $13,55 som da blir ca 82 Kr pluss moms og frakt.

Tok ca 2 uker før jeg fikk varene.

Redigert av Manzon (see edit history)

På min gamle Yanmar 3GM var de i hvert fall svært enkle å skifte. Kun et par lett tilgjengelige muttere som måtte skrus ut. Spesielt dyre var de heller ikke. Lignet på disse: http://www.biltema.no/no/Bat/Sinkanoder/Innenbordsmotor/Sinkstav/

Sikkert noe mer omfattende og dyrere på en større Yanmar-motor. Det er for øvrig strengt tatt ikke nødvendig å skifte før ca. halvparten av elementet er tæret bort.

Redigert av Cruiseliner (see edit history)

Når det kommer til utstyr og deler til båt er det utrolig mye å spare på å kjøpe dette i utlandet, selv etter moms og toll. Finnes jo unntak.

Vi finner flere eksempler på dette

Nevnte sink anoder koster som sagt som ca 1/3 av norsk pris med moms(da med mutter), kutter du ut mutteren så er besparelsen enda lavere, frakt kommer i tillegg. Da denne er dyr så lønner det seg alltid og kjøpe mye pr gang.

Ett annet eksempel; jeg skulle ha tak i en gasswire, pakkning til vannpumpen og ny impeller til en 1993 modell 9.9HK Johnson utenbords motor. Av forhandler så fikk jeg en pris på 2180 Kr, bestillte dette fra USA og betalte 880 kr med frakt og moms, med andre ord så sparte jeg 1300 kr på den handelen. Varene kom etter 8 dager.

Har ikke sjekket prisen på frostveske, men ser nok ikke vekk fra muligheten på at det er penger å spare der også. Frostvesken bør byttes hvert år, den mister etter en tid evnen til å motstå både frost og hindre korrosjon.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...