Anjuma Startet 14.September.2010 Del på Facebook Startet 14.September.2010 Hva inngår i sjekklisten deres for Vinterkonservering av båt og motor? Det er helt sikkert en del punkter som ny-ferske båteiere (som meg f.eks) ikke tenker på i farta, men som kunne vært kjekt å få satt på en sjekkliste. Det er nok endel forskjell ift båttype (innebords motor, Hekkagregat, utenbords, snekke, Day Cruiser osv osv) Men det er nok også mange punkter som går igjen. -Sidepropeller, gjennomganger, toalett, vanntank, motor (olje, filter, spray o.l), ankervinsj, hvilke slangeklemmer, impeller osv osv osv osv. Gjerne med en liten "how-to-do-tips"- kommentar for hvert punkt Kunne egentlig tenkt meg å opprette en dBase og et brukergrensesnitt hvor man velger "type båt" og om det er vinterkonservering eller vårpuss man er ute etter, for så å få servert en sjekkliste man f.eks kan printe ut. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Distre som jeg er, har jeg min egen lille huskeliste Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anjuma Svart 14.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2010 Ja se det... det var jo en viderløftig liste :) Skinnvedlikehold har jeg ikke tenkt på :) Hva setter du inn båtens skinn med? Jeg har noen lister som er trukket med dette og de får jeg ikke så lett demontert i en fei. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Fredrik Svart 15.September.2010 Del på Facebook Svart 15.September.2010 Det alltid har gjort med mine påheneger er at jeg har kledd motoren med avispapirer fordi de suger til seg fuktighet. Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post Share on other sites More sharing options...
Anjuma Svart 15.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2010 ... jeg har kledd motoren med avispapirer fordi de suger til seg fuktighet. Vil ikke de også holde på fuktigheten da... Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Fredrik Svart 15.September.2010 Del på Facebook Svart 15.September.2010 Jo, men det er bare og bytte de da... Har funker i alle år. Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post Share on other sites More sharing options...
Anjuma Svart 15.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2010 (redigert) ...det er bare og bytte de da... Motoren får alltid siste dagens etter at den er lest? Spøk til sides... ville det ikke være bedre å spraye motoren med en konserveringsspray og sluppet å tenke på avisbytte? Jeg vil tippe motoren har det mye bedre når den ikke er pakket inn i papir. Det får meg til å tenke på den Plymouth'en de konserverte etter alle kunstens regler i USA for 50 år siden... som ble pakket opp igjen i 2007. De hadde pakket den inn og gjort det så flott atte... de glemte bare å lufte og drenere bunkersen de satte den i. De fant også ut at det å pakke inn bilen kanskje ikke var så lurt :o) Redigert 15.September.2010 av Anjuma (see edit history) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post Share on other sites More sharing options...
FM 8-12 Svart 15.September.2010 Del på Facebook Svart 15.September.2010 rusta hull i kontaineren da så fukt osv fikk kommet inn Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anjuma Svart 15.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2010 rusta hull i kontaineren da så fukt osv fikk kommet inn Hehe, nei... den var tett i bunn gitt... men det kom vann inn ovenifra, så bilen sto i vann når de åpnet kontaineren. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post Share on other sites More sharing options...
FM 8-12 Svart 15.September.2010 Del på Facebook Svart 15.September.2010 tett...hvordan kom det da inn vann? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anjuma Svart 15.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2010 tett...hvordan kom det da inn vann? Som jeg skrev så var den tett i bunnen.... overvann kom inn, men ikke ut :) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post Share on other sites More sharing options...
FM 8-12 Svart 15.September.2010 Del på Facebook Svart 15.September.2010 så de begravde bilen i en container med hull i toppen?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anjuma Svart 15.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2010 Her er en artikkel som forteller om rustvraket :) Med på bilturen var også en kasse Schlitz øl, sigaretter og smertestillende piller, en bibel, noen hårnåler og en ubetalt parkeringsbot - dette skulle representere innholdet i en typisk dameveske anno 1957. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post Share on other sites More sharing options...
Anjuma Svart 15.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2010 Er det noen som kan si noe om hvordan man vinter-konserverer en innenbords- Bensin contra en Diesel motor? Bensinmotorer fogges vel ved å ta ut plugg og spraye foggspray inn i sylinder... og så la svinghjulet gå et par runder. Hvordan fogges evt. en Dieselmotor? Tar man ut glødeplugger og fogger via der, eller kutter man dieseltilgangen og sprayer inn i luftinntaket i det den stopper? Eller....!? Er det andre ting som skiller seg fra bensin til diesel motor vedr vinteropplaget? Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post Share on other sites More sharing options...
Una Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 Når motoren skal kjøres med ferskvann og frostvæske tar jeg av dieselslanger tur- retur og kobler inn en kanne med diesel med 3% oljeinnblanding og kjører med den. Dermed beskyttes de indre deler. Sitér dette innlegget "Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide." Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 Det var da veldig svak innblanding av olje? For min Yanmar 4JHE er det anbefalt 40% - 50% innblanding. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 (redigert) Eller en kan kjøpe Shell sin Kalibrering Fluid S 9365 http://www3.shell.no...bok/calibra.htm Anvendelse Ved kalibrering bør temperaturen holdes på 40 +/-2°C. Når væskens viskositet ved 40°C er høyere enn 3 cSt bør den skiftes. Væsken gir meget god beskyttelse mot korrosjon og rust og er derfor godt egnet som konserveringsolje for de kalibrerte delene, uten videre rengjøring eller behandling. Calibration Fluid S 9365 er også velegnet som "run out" fuel for dieselmotorer, dvs. at oljen anvendes som drivstoff i systemet før lagring. Videre tiltak for korrosjons-beskyttelse er deretter ikke nødvendig. Redigert 2.Oktober.2011 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Una Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 Når motoren skal kjøres med ferskvann og frostvæske tar jeg av dieselslanger tur- retur og kobler inn en kanne med diesel med 3% oljeinnblanding og kjører med den. Dermed beskyttes de indre deler. Ble borte en null der. Sitér dette innlegget "Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide." Link to post Share on other sites More sharing options...
wabby Svart 15.September.2014 Del på Facebook Svart 15.September.2014 Løfter opp denne fine tråden nå som høsten nærmer seg. Etter en del uheldige scenarioer og med en driftstid på sjøen på drøye 20 timer, må alle punkter gjennomgåes? Bør all olje byttes uansett? Før sjøsetting i år så fikk båten:Nye reimerNy gimbellager, bolt og belgerNye filter, olje og frostvæskeNy kilerem Ny dieselfilter Ny impeller Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.