Jump to content

Vinterkonservering av båt og motor


Anjuma

Recommended Posts

Hva inngår i sjekklisten deres for Vinterkonservering av båt og motor?

 

Det er helt sikkert en del punkter som ny-ferske båteiere (som meg f.eks) ikke tenker på i farta, men som kunne vært kjekt å få satt på en sjekkliste.

Det er nok endel forskjell ift båttype (innebords motor, Hekkagregat, utenbords, snekke, Day Cruiser osv osv) Men det er nok også mange punkter som går igjen.

-Sidepropeller, gjennomganger, toalett, vanntank, motor (olje, filter, spray o.l), ankervinsj, hvilke slangeklemmer, impeller osv osv osv osv. Gjerne med en liten "how-to-do-tips"- kommentar for hvert punkt

Kunne egentlig tenkt meg å opprette en dBase og et brukergrensesnitt hvor man velger "type båt" og om det er vinterkonservering eller vårpuss man er ute etter, for så å få servert en sjekkliste man f.eks kan printe ut.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

...det er bare og bytte de da...

 

Motoren får alltid siste dagens etter at den er lest? :wink:

 

Spøk til sides... ville det ikke være bedre å spraye motoren med en konserveringsspray og sluppet å tenke på avisbytte? Jeg vil tippe motoren har det mye bedre når den ikke er pakket inn i papir.

 

Det får meg til å tenke på den Plymouth'en de konserverte etter alle kunstens regler i USA for 50 år siden... som ble pakket opp igjen i 2007.

De hadde pakket den inn og gjort det så flott atte... de glemte bare å lufte og drenere bunkersen de satte den i.

De fant også ut at det å pakke inn bilen kanskje ikke var så lurt :o)

buried_belvedere_00_591977g.jpg

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Her er en artikkel som forteller om rustvraket :)

Med på bilturen var også en kasse Schlitz øl, sigaretter og smertestillende piller, en bibel, noen hårnåler og en ubetalt parkeringsbot - dette skulle representere innholdet i en typisk dameveske anno 1957.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kan si noe om hvordan man vinter-konserverer en innenbords- Bensin contra en Diesel motor?

Bensinmotorer fogges vel ved å ta ut plugg og spraye foggspray inn i sylinder... og så la svinghjulet gå et par runder. Hvordan fogges evt. en Dieselmotor? Tar man ut glødeplugger og fogger via der, eller kutter man dieseltilgangen og sprayer inn i luftinntaket i det den stopper? Eller....!?

 

Er det andre ting som skiller seg fra bensin til diesel motor vedr vinteropplaget?

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Det var da veldig svak innblanding av olje? For min Yanmar 4JHE er det anbefalt 40% - 50% innblanding.

 

konservering_a.pngkonservering_b.png

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Eller en kan kjøpe Shell sin Kalibrering Fluid S 9365

http://www3.shell.no...bok/calibra.htm

 

Anvendelse

Ved kalibrering bør temperaturen holdes på 40 +/-2°C. Når væskens viskositet ved 40°C er høyere enn 3 cSt bør den skiftes.

 

Væsken gir meget god beskyttelse mot korrosjon og rust og er derfor godt egnet som konserveringsolje for de kalibrerte delene, uten videre rengjøring eller behandling.

 

Calibration Fluid S 9365 er også velegnet som "run out" fuel for dieselmotorer, dvs. at oljen anvendes som drivstoff i systemet før lagring. Videre tiltak for korrosjons-beskyttelse er deretter ikke nødvendig.

 

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Når motoren skal kjøres med ferskvann og frostvæske tar jeg av dieselslanger tur- retur og kobler inn en kanne med diesel med 3% oljeinnblanding og kjører med den. Dermed beskyttes de indre deler.

Ble borte en null der.

"Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide."

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Løfter opp denne fine tråden nå som høsten nærmer seg.

Etter en del uheldige scenarioer og med en driftstid på sjøen på drøye 20 timer, må alle punkter gjennomgåes? Bør all olje byttes uansett?

 

Før sjøsetting i år så fikk båten:
Nye reimer
Ny gimbellager, bolt og belger
Nye filter, olje og frostvæske
Ny kilerem

Ny dieselfilter

Ny impeller

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...