Muggebigge Startet 14.September.2010 Link til dette innlegget Startet 14.September.2010 (redigert) Har akkurat fått regning for reparasjon av min gamle Albin O21 fra 1965. Ventilene hadde hengt seg opp (?) og girkassen måtte byttes. Vedkommende som har utført arbeidet mener han har brukt 17 timer, og forlanger 7140 kroner for jobben + 4000 kroner for en girkasse som er hentet fra en gammel delemotor han hadde liggende. Det betyr at det tilsammen vil koste meg 11140 kroner. Jeg synes dette høres utrolig dyrt ut, og lurer på hva om noen kan mene noe kvalifisert om dette. For den prisen kan man jo egentlig kjøpe en helt ny brukt motor... Hva tenker folket? M Redigert 14.September.2010 av Muggebigge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lumi1 Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 Hvitt eller svart arbeid? 420kr timen høres ut som i overkant for svart arbeid. 17 timer kan høres mye ut men ting tar ofte tid med gamle motorer, alltid noe som sitter eller er vanskelig å komme til. Her måtte vel kanskje hele motoren ut også for å komme til. 4000kr for en girkasse er vel ingen upris dersom den er i bra stand. Husk at dersom du skal kjøpe ny brukt motor vet du ikke nødvendigvis stand på den, samt må muligens ut med frakt og betale noen for montering og alt som følger med det. Sitér dette innlegget Link to post
Explorer Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 For å være helt ærlig så synes jeg ikke dette hørtes så dyrt ut, kanskje prisen på kassa var litt i overkant hvis den er steingammel. Mulig du kunne klart å skaffe en brukt motorpakke til denne prisen, men det tar fortsatt tid å skru ut den gamle motoren og sette inn den nye. Nå skal det sies at jeg er vant med volvo priser, får jo såvidt ett sett med dp propeller til den prisen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Hvis dette er utført på verksted har du fått en skjeldent lav timepris! Og et gear til 4000,- er billig, ingen tvil om det. Så betal og vær glad, regningen kunne ha vært mye verre enn dette... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
esp Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Dette er jo ikke mer enn 11 båtpenger Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Syns dette var greie priser og timer.. Pris på kassa er også grei. Skal du ha brukt kasse til Volvo Penta nitten pil og bue er det 5-9 tusen. Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Synes i utgangspungtet dette ikke hørtes ut som noe upris. Spørs litt hva som er gjort, du sier ventilene hadde hengt seg opp, har toppen vært av, demontert og renset, (event noen nye motordeler, pakkninger etc) er dette en jobb som tar en god stund. Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Når en ser på prisene på gamle snekkemotorer på Finn kan en jo bli noe skremt. Sikkert med prutemuligheter, men har motoren din blitt bra og girkassa fungerer som den skal vet du hva du har. Det kunne ha blitt dyrere om du hadde byttet den ut med en helt ukjent motor og girkasse kjøpt brukt uten å vite historikk om den. Sitér dette innlegget Link to post
Muggebigge Svart 15.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 (redigert) Hmmm... Takk for tilbakemeldinger. Ja, det koster å ha båt! Særlig når den har noen år på baken/under kjølen. Fikk uansett prutet litt på girkassa, så jeg skal forsøke å betale med et smil. Og så skal jeg prøve å lage en fastprisavtale neste gang. Godt opplag alle mann :-) M Redigert 15.September.2010 av Muggebigge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Quaoar Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Syntes ikke det var spesielt dyrt. 17 timer hos frisøren ville raskt ha kostet deg 25.000+ kroner, regnet ut etter timeprisen jeg fikk høre av ei venninne. Sitér dette innlegget Link to post
KnutIvar@home Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 traff et ektepar ved gjestehavna i hommelvika.. de hadde nylig betalt 5 høvdinger for skift av en impeller.. riktig nok var den vanskelig og komme til... men til slike priser skal jeg begynne som proff impeller skifter Sitér dette innlegget Link to post
Halcyon Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Det kan fort lønne seg å gjøre ting selv... Men siden du/dere syntes han tar for høy timespris, regner jeg deg du/dere har gjort deg/dere opp en mening om hva det koster å drifte en mobilt-verksted, regner med det kom en dude til der du har båten din. Kan jo begynne med dere selv å tenke på hvor mye dere måtte fakturert i timen for å gjøre den jobben dere selv gjør for og dekke opp lønn, verktøy, pc, bil, osv osv. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Skal ikke si så mye om prisen på denne reparasjonen da jeg ikke har hatt denne maskinen i mine hender, men av egen erfaring kan selv ting som ser ut som en bagatell kreve mye tid. Det er ikke alltid bare bare.... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
2nd Trikker'n Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Gammel båtmotor blir som gammel Harley. Egner seg best for folk som har god tid, masse tålmodighet, er glade i naturen og har egen verktøykasse. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 ... men til slike priser skal jeg begynne som proff impeller skifter Husk at 25% av det du tar går til futen i form av moms. Selskapet ditt (hvis du ikke har ANS) skal betale 14% arbeidsgiveravgift. OTP skal betales. Du må stille med 110.000 i kapital FØR du har skrudd en skrue hvis du vil ha AS. Forsikringer (tabbe/reise/ulykke) skal også betales. Så skal du betale 32% skatt på det du tjener. Synes ikke 7000,- var mye i det hele tatt. Det er jo 1500 spenn i bare MVA som Staten skal ha! mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.