Jump to content

Overpris for reparasjon av snekkemotor?

Muggebigge

Recommended Posts

Har akkurat fått regning for reparasjon av min gamle Albin O21 fra 1965. Ventilene hadde hengt seg opp (?) og girkassen måtte byttes. Vedkommende som har utført arbeidet mener han har brukt 17 timer, og forlanger 7140 kroner for jobben + 4000 kroner for en girkasse som er hentet fra en gammel delemotor han hadde liggende. Det betyr at det tilsammen vil koste meg 11140 kroner. Jeg synes dette høres utrolig dyrt ut, og lurer på hva om noen kan mene noe kvalifisert om dette. For den prisen kan man jo egentlig kjøpe en helt ny brukt motor... Hva tenker folket?

M

Redigert av Muggebigge (see edit history)

Hvitt eller svart arbeid? 420kr timen høres ut som i overkant for svart arbeid.

17 timer kan høres mye ut men ting tar ofte tid med gamle motorer, alltid noe som sitter eller er vanskelig å komme til. Her måtte vel kanskje hele motoren ut også for å komme til. 4000kr for en girkasse er vel ingen upris dersom den er i bra stand.

Husk at dersom du skal kjøpe ny brukt motor vet du ikke nødvendigvis stand på den, samt må muligens ut med frakt og betale noen for montering og alt som følger med det.

For å være helt ærlig så synes jeg ikke dette hørtes så dyrt ut, kanskje prisen på kassa var litt i overkant hvis den er steingammel.

Mulig du kunne klart å skaffe en brukt motorpakke til denne prisen, men det tar fortsatt tid å skru ut den gamle motoren og sette inn den nye.

Nå skal det sies at jeg er vant med volvo priser, får jo såvidt ett sett med dp propeller til den prisen. :confused:

Hmmm... Takk for tilbakemeldinger. Ja, det koster å ha båt! Særlig når den har noen år på baken/under kjølen. Fikk uansett prutet litt på girkassa, så jeg skal forsøke å betale med et smil. Og så skal jeg prøve å lage en fastprisavtale neste gang. Godt opplag alle mann :-)

M

Redigert av Muggebigge (see edit history)

Det kan fort lønne seg å gjøre ting selv...

Men siden du/dere syntes han tar for høy timespris, regner jeg deg du/dere har gjort deg/dere opp en mening om hva det koster å drifte en mobilt-verksted, regner med det kom en dude til der du har båten din.

Kan jo begynne med dere selv å tenke på hvor mye dere måtte fakturert i timen for å gjøre den jobben dere selv gjør for og dekke opp lønn, verktøy, pc, bil, osv osv.

Skal ikke si så mye om prisen på denne reparasjonen da jeg ikke har hatt denne maskinen i mine hender, men av egen erfaring kan selv ting som ser ut som en bagatell kreve mye tid. Det er ikke alltid bare bare....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

... men til slike priser skal jeg begynne som proff impeller skifter :lol:

Husk at 25% av det du tar går til futen i form av moms. Selskapet ditt (hvis du ikke har ANS) skal betale 14% arbeidsgiveravgift. OTP skal betales. Du må stille med 110.000 i kapital FØR du har skrudd en skrue hvis du vil ha AS. Forsikringer (tabbe/reise/ulykke) skal også betales. Så skal du betale 32% skatt på det du tjener.

Synes ikke 7000,- var mye i det hele tatt. Det er jo 1500 spenn i bare MVA som Staten skal ha!

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...