rettepsnah Svart 20.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2010 Har kommet over en Yanmar 290 også :-) Hva ville almennheten montert tør jeg spørre. to vidt forskjellige motorer når det gjelder vekt og størrelse, hva har man mest igjen for å montere? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 20.September.2010 Link til dette innlegget Svart 20.September.2010 YANMAR 290 uten tvil.. den motoren veier vesentlig mindre enn Volvoen.. Batlicer har godt av og gå litt lettere Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
rettepsnah Svart 20.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2010 vet du hva en veier inkl girkasse ? Sitér dette innlegget Link to post
rettepsnah Svart 20.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2010 Fant ut at Yanmar 290hk med girkasse har en tørrvekt på 449 kg og da er jo ikke valget veldig vanskelig bare prisen er rett da hehe ;-) Time will show :-) Sitér dette innlegget Link to post
rettepsnah Svart 20.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2010 Noen som har den fjerneste anelse om hva en Yanmar 290HK (tror det er 6LPA-STP2) koster ?? Jeg leter og leter, men ingen pris å finne noe sted...... Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 20.September.2010 Link til dette innlegget Svart 20.September.2010 Hei der. Jeg monterte en Yanmar 6LP-STE (290hk) i min Scand Baltic for et og et halvt år siden. (eg. akkurat samme motor som 6LPA-STP) Ref. denne tråden: Montering av Yanmar 6LP-STE 290hk i 1984 Scand Baltic Sist vinter hadde jeg en runde med å finne og montere eksostemperaturmåler og turbotrykksmåler, i tilfelle det er av interesse: Eksostemperaturmåler fra The Sensor Connection til Yanmar 290hk Montasje av turbotrykk sensor for Yanmar 290hk Andre tråder av interesse: Spesifikasjon luftinntak til Yanmar 6LP-STZE Montering av lydpotte på Scand baltic Dessuten ligger det en tråd på forumet om en som installerte tilsvarende motor med drev i en litt spesiell Viking 28. Rekker ikke å finne den nå. Mvh arnearmoa Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 20.September.2010 Link til dette innlegget Svart 20.September.2010 Her var den: Prosjekt: Motor bytte, støydemping, og mye mye mer.... Sitér dette innlegget Link to post
rettepsnah Svart 20.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2010 Hei Arne :-) huff, blir helt svett av alt det jeg har lest til nå :-) Det er jo en hel masse jeg ikke har tenkt på, som til-luft, braketter til gir /gasswire +++ Propell opplegg med opplagringer i hytt og gevær, en ting er jo å bytte propell men... Tipper du har en hel masse tips og råd det går an å høste etterhvert hvis jeg skulle få et infall av å starte på et slikt prosjekt. Høres nesten ut som om det er lettere å bytte båt ja ;-) Hvordan går båten din nå ? hva ble resultatet av propellstøy, hastighet, dieselforbruk, evt totalpris på prosjektet med utgangspunt i en motor til 150' ? Tidsbruk ? Er veldig spent, skjønner jo nå at en Volvo Penta TAMD 61 A er uaktuell pga vekt og størrelse i forhold til Yanmaren :-) mange hilsner fra en som er gnske klar for et motorprosjekt :-) Takker for alle tips og hint hittil folkens :-) HansPetter Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 Litt propellstøy er det jo. Litt usikker på om det er mer enn før eller ikke. Gikk fra Radice 19x16 B7 til 20x20 S8 Skewback, og har ca 5.5cm klaring. Kan nok redusere den lyden mye ved å fikse litt på dørkplata utenfor do. Den ligger og vipper litt over en stiver midt på, og har ingen demping heller. Enda bedre ville det blitt om jeg hadde gjort som roaldbj, men det ville blitt for omfattende. Fikk ny toppfart på 24-25 knop, og har vel vært oppi 4000 rpm, på våren, uten at båten var helt nedlesset. Men jeg har delvis testet turtelleren med en optisk sak fra ebay, og ser at den viser for mye. Tror jeg skal ta av litt på stigningen på propellen så jeg er sikker på å klare 4000 ekte rpm. Da vil motoren trives bedre når vi stapper sju mann, et tonn med drikke og masse pikkpakk i båten. Har holdt marsjfarten på rundt 18 knop for å være snill med den (ca 3000 ekte rpm). Mulig jeg blir litt tøffere neste år hvis propellen blir snillere. Det virker egentlig som det er propell og vekt som bestemmer eksostemperaturen i marsjfartområdet, sammen med evt. groe eller slim. Temperaturen ser ut til å være nokså konstant over et visst turtallsområde. Før den stiger igjen når jeg nærmer meg full gass. Det ble en helt ny verden med motor som starter på første stempel med 99% mindre røyk. Dieselforbruk har jeg ikke målt særlig nøye, så der må jeg melde pass. Det er en tråd eller to om dette på forumet. Tror det lå på 1.8 til 2.0 liter på "mila" i 20knop med nyere Baltic med denne motoren. Prisen for å sette inn motoren ble høy, men det inkluderte veldig mye annet som jeg ville ta samtidig, var ikke priset på forhånd, og firma ble valgt hovedsaklig ut fra lokasjon, fordi jeg skulle gjøre andre ting samtidig osv. Anbefaler å velge firma med omhu, og avtale pris på forhånd. Stiv aksling er det logiske valget hvis ikke annet fins fra før, som hos meg. Og 40mm er nok, som nevnt. Sitér dette innlegget Link to post
Tommy_H. Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 Dieselforbruk har jeg ikke målt særlig nøye, så der må jeg melde pass. Det er en tråd eller to om dette på forumet. Tror det lå på 1.8 til 2.0 liter på "mila" i 20knop med nyere Baltic med denne motoren. 2,0 l/nm med Yanmar 290 hk i Baltic, 1,8 l/nm med Iveco 270 hk. Har målt begge over tid. Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Fredrik 90 Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 Helt korrekt.. en bekjent av meg hadde en baltic 29 UTEN aktercabin (kun 1 bygd vistnok) med denne motoren.. båten var levert slik av Scand.. Båten hadde flott marsjfart med lavt turtall. Baltic uten aktercabin! åssen så den ut? Den må i allfall være sjelden ja, ville nok heller tro at Adriaticen dekket markedet for disse uten aktercabin! Hm, ja hva skal man si ? Er det kontordama hos Scand som har svart deg ? TAMD 61 er ingen 7 liter, da snakker vi TAMD 70 serien. Flere SB ble på denne tiden levert med TAMD 60 motorer 255HK, samme stamme som TAMD 61. Svaret bærer vel mer preg av mersalg enn hjelp til deg. Jeg hadde ikke hatt noen som helst betenkeligheter med å satt inn en 61 motor. De folka som roter rundt på Nye Scand Boats for tiden har ikke peiling på noen ting virker det som! Flere har reagert på hva slags kompetanseløs gjeng dette er! Jeg var bortenom å kikka på en ny 9200 Dynamic som jeg vurderete og det værste var at det virka som om jeg viste mer om båten enn hva han som solgte den gjorde! Forøvrig så var det en her i området for noen år siden som hadde en Detroit Diesel(Tror jeg) på 380 hk i en Baltic, sikkert ikke orginalt men! Sitér dette innlegget (x)Whit 10 9,9 hk (x)Askeladden 565 Wasper (x)Uttern D68 (x) Scand 7600 Dynamic Har nå Askeladden Z7 Link to post
rettepsnah Svart 1.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2010 fikk pris på Yanmaren uten kasse på 215 000,- (står i deler, gått 1 time) Litt i meste laget for min del, ramler garantert utfor mye mer utgifter kjenner jeg meg rett ;-) Er jo rimelig på vei til annen båt med den prisen ! Har også kommet over en Iveco 330hk med ei ZF HS 80 kasse. Hadde ikke du Tommy en SB med Iveco 270HK ? passet den greit i Balticen ? Gjorde du mye annet enn å tilpasse motorlabber, bytte aksling og propell evt noe annet ? Prisen på Iveco maskinen er veldig overkommelig ifht effekten :-) Noen som vet vekt på en Iveco Marine Diesel 8060 SRM 33 ? Sitér dette innlegget Link to post
rettepsnah Svart 3.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2010 Det er forresten ei girkasse ZF HS 80 med 2:1 utv som sitter på Ivecoen. Leste noe i forumet om at det ikke ville bli suksess i Balticen pga maks akselturtall, str og stign på propell. Hva slags birkasse brukte du Tommy_H på din Iveco 270HK ? Noen med erfaring rundt dette med utveksling +++ Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 3.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2010 Fra den tråden min: PRM 750 gir, 1,5-1. Mener det var en 20x20 skewback propell. Litt usikker på størrelsen da den ikke var merket. Marsjet på 2300 rpm, fart 20-21 knop. Maks 2700 rpm, fart 25-26 knop. Forbruk 1,8 l/nm i snitt. Tror nok det er litt vel mye med 2:1, ja. Blir behov for ganske mye stigning på den propellen. Jeg er ikke noe ekspert på dette, men jeg fikk diverse råd om å unngå for mye stigning ifht. diameter iallfall. Sitér dette innlegget Link to post
Tommy_H. Svart 3.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2010 Har også kommet over en Iveco 330hk med ei ZF HS 80 kasse. Hadde ikke du Tommy en SB med Iveco 270HK ? passet den greit i Balticen ? Gjorde du mye annet enn å tilpasse motorlabber, bytte aksling og propell evt noe annet ? Prisen på Iveco maskinen er veldig overkommelig ifht effekten :-) Noen som vet vekt på en Iveco Marine Diesel 8060 SRM 33 ? Det er den samme motoren jeg hadde i min båt, men min var nedjustert fra 330 hk til 270 hk. (Light duty)Dette fordi den hadde stått i en arbeidsbåt. Motoren veide 590 kg + giret (PRM 750) som veide 100 kg. Brukte samme aksling, 40 mm oljesmurt Sleipner og samme propell. Måtte lage nye fester til labber bak og støpte nye fundamenter fremme. Giret var "in line", dvs ikke nedvinklet. Denne motoren har et dreiemoment på 1000 nm og 815 nm når den er nedjustert til 270 hk. Motoren min hadde stått i en arbeidsbåt på et fiskeoppdrett. De kjørte den i stykker, så blokk, innmat og alt utenom det som ligger utpå var skiftet 4 mnd før jeg kjøpte den. 160 000 i reperasjoner, jeg fikk motoren for 80 000. Giret var flett nytt, betalte 18 000 for det. For bilder se på http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=10715790 Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
rettepsnah Svart 4.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2010 Takker for fine svar :-) Tror det heller mot Ivecoen når jeg ser vekten og effekten ja! Motor og gir pr dd (Ford 2704ET) veier 700kg så med nesten dobbel effekt er det håp. Blir da nødt til å se meg rundt etter et PRM 750 gir med 1,5:1 utv da, men det bør det vel gå an å få tak i. Får man PRM750 giret med 8gr nedvinkling mon tro ? Hva tror dere om akslingen min, en fettsmurt 40mm Sleipner sak fra -82. Er det noen tiltak det er greit og gjøre, evt pakke om pakkboksen og bytte stevnlageret (vannsmurt tror jeg). Sitér dette innlegget Link to post
rettepsnah Svart 4.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2010 har sjekket og prm giret får man med 8gr "down angle" og 1,459:1 utv. Hvem forhandler disse ? På motoren din Tommy ser jeg et eksosbend mellom turboen og eksos slangen. Dette sitter ikke på den motoren jeg har kommet over så hvem er evt forhandler av deler til disse motorene ? Noen som har User Manual / boka på denne Iveco Aifo 8060 SRM 33 motoren ? Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 4.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2010 Det er Frydenbø i Bergen som har ansvaret for Iveco. Jeg har en 8061 SRM 33 i min Viksund. Vet ikke hva som skiller den fra 8060. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Tommy_H. Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Takker for fine svar :-) Blir da nødt til å se meg rundt etter et PRM 750 gir med 1,5:1 utv da, men det bør det vel gå an å få tak i. Får man PRM750 giret med 8gr nedvinkling mon tro ? Haalaas og Mohn i Kristiansund er forhandler for PRM gir. http://www.halaas.no/ Men du bør være klar over at dette giret var akkurat innenfor grensen ved 270 hk på Ivecoen! Jeg ville gått for et kraftigere gir. PRM 750 står for max 750 nm, du har 1000 nm på 330 hk. Gå heller for et PRM 1000. http://www.prm-marine.com/prm1000.php Etter 30 timer så røk giret mitt, totalt knust. Fikk nytt på garantien fra England,og fant ut i ettertid at motoren var på 815 nm ved 270 hk. Ved sjekk hos Sabb motor som forhandlet Iveco (nå Frydenbø) før montering så sa de at motoren var på litt over 700 nm. De hadde da gitt meg feile data, dreiemoment på max turtall i stedet for max dreiemoment! Turde ikke gi beskjed om dette da jeg skulle ha nytt gir for da ville jeg ikke fått noe dekket. Fikk et nytt PRM 750 som har fungert utmerket siden. Etter en stund tok jeg kontakt med Haalaas og fremla denne saken. De sa at PRM girene er så overdimensjonert at dette ikke hadde noe å bety. Det var nok bare en produksjonsfeil på det første giret. Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Tommy_H. Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Bare en liten ting til. Giret mitt var "in-line. Har du et som er nedvinklet så tåler det enda mindre hk. Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
rettepsnah Svart 5.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 da har jeg både sjekket hva slags gir ZF og Halaas har til Ivecoen. ZF 80 A og ZF 85 A er de som tåler effekten, men til en sum mellom 50' og 60'. Halaas og Mohn skulle ha 56' for i PRM 1000. Demperplate ++ kommer selvsagt da i tillegg. Noen som vet om et ålreit brukt gir er det bare å si fra :-) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Hva tror dere om akslingen min, en fettsmurt 40mm Sleipner sak fra -82. Hvis det er en standard 316 aksling høres det veldig svakt ut! Jeg har samme aksling originalmontert i min snekke med 54hk da den var ny (nå 70hk), og her snakker du om 330hk på samme aksel! Jeg ville i det minste ha sjekket med Sleipner hva de anbefaler for denne motoriseringen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
rettepsnah Svart 7.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 KGK Norge har visst ei brukt girkasse, nytt kjølerkit, demperplate og SAE flens jeg får pris på til uka så det er håp hehe ;-) Mangler da svar fra Sleipner ang propell aksling. Paal Hansen hos Sleipner mente det sto på utvekslingen, ikke akslingen. KGK Norge snakket om en SAE plate. Hvor sitter SAE platen ? begynner egentlig å ligne et prosjekt snart :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.