Strannagutt Startet 15.September.2010 Link til dette innlegget Startet 15.September.2010 Spm står i topic! Vil dynamo levere max og thats it, og det går bra. Eller kneler dynamoen ved overlast. Altså ved for mye AH batteri på hengt dynamoen. Søker etter tommelfinger regler, men finner ikke noen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Du kan henge på så mye du bare ønsker, dynamoen tåler det. Men om du har stor batteribank og mye korte turer så vil aldri dynamoen klare å topplade banken, så da er landstrøm med tilhørende lader et must. Og det er det egentlig også for de fleste som bruker båten til overnatting, selv en maksimalt dimensjonert dynamo og regulator klarer skjelden å lade opp batteribanken 100% etter et par-tre netter i uthavn. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SeaRaymond Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 (redigert) Tommelfingerregelen er vel at en bør ha minst 10% Ampere på dynamo i forhold til antall Amperetimer på batteribanken. En annen ting er at dynamoene sjelden klarer å levere 100% det de er påstemplet, regn med ca 80% av de de er oppgitt å være. Edit; Velkommen til forumet forresten Redigert 15.September.2010 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Hvis du har den originale 2-polede Hitachidynamoen på 55A så er det en type mitt lokale bilelektriske firma ikke hadde mye pent å si om.. Min dynamo av denne typen ga vel omtrent det den skulle av strøm, men jeg fikk aldri ladespenningen noe særlig over 14.0v. Jeg fikk derfor hjelp til å montere en ekstern regulator for å kunne topplade batteriene. Det fungerte noen uker, - og så var dynamoen defekt.. Det var visst ikke første gangen det skjedde med denne typen... Ny av samme type er dyr, men den er også unødvendig avansert siden du neppe har 2-polt system på resten av motoren. I stedet fikk jeg en annen type Hitachidynamo som er identisk i fysiske mål,- enpolt riktignok, men mye billigere.... Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Hvis du har den originale 2-polede Hitachidynamoen på 55A så er det en type mitt lokale bilelektriske firma ikke hadde mye pent å si om.. Min dynamo av denne typen ga vel omtrent det den skulle av strøm, men jeg fikk aldri ladespenningen noe særlig over 14.0v. Jeg fikk derfor hjelp til å montere en ekstern regulator for å kunne topplade batteriene. Det fungerte noen uker, - og så var dynamoen defekt.. Det var visst ikke første gangen det skjedde med denne typen... Jeg har samme type dynamo og kjøpte Sterling ekstern regulator av Jörg Becker, og det har fungert problemfritt for meg. Har nå 14,4 V i ladespenning. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Strannagutt Svart 15.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Takk for velkommen, og raske svar. :) Da har jeg tommelfinger-regelen i bakhodet. Og er flink til å toppe batteriene i hjemmehavn. Vil legge til at jeg har brukt mange timer til å lese diverse forum. Utrolig mye bra, så dette er skryt til alle her inne :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.