Jump to content

Orginal dynamo Yanmar 3GM30-90. Hvor mange AH kan lades!?

Strannagutt

Recommended Posts

Du kan henge på så mye du bare ønsker, dynamoen tåler det. Men om du har stor batteribank og mye korte turer så vil aldri dynamoen klare å topplade banken, så da er landstrøm med tilhørende lader et must. Og det er det egentlig også for de fleste som bruker båten til overnatting, selv en maksimalt dimensjonert dynamo og regulator klarer skjelden å lade opp batteribanken 100% etter et par-tre netter i uthavn.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hvis du har den originale 2-polede Hitachidynamoen på 55A så er det en type mitt lokale bilelektriske firma ikke hadde mye pent å si om..

Min dynamo av denne typen ga vel omtrent det den skulle av strøm, men jeg fikk aldri ladespenningen noe særlig over 14.0v.

Jeg fikk derfor hjelp til å montere en ekstern regulator for å kunne topplade batteriene. Det fungerte noen uker, - og så var dynamoen defekt..

Det var visst ikke første gangen det skjedde med denne typen...

Ny av samme type er dyr, men den er også unødvendig avansert siden du neppe har 2-polt system på resten av motoren. I stedet fikk jeg en annen type Hitachidynamo som er identisk i fysiske mål,- enpolt riktignok, men mye billigere....

Hvis du har den originale 2-polede Hitachidynamoen på 55A så er det en type mitt lokale bilelektriske firma ikke hadde mye pent å si om..

Min dynamo av denne typen ga vel omtrent det den skulle av strøm, men jeg fikk aldri ladespenningen noe særlig over 14.0v.

Jeg fikk derfor hjelp til å montere en ekstern regulator for å kunne topplade batteriene. Det fungerte noen uker, - og så var dynamoen defekt..

Det var visst ikke første gangen det skjedde med denne typen...

Jeg har samme type dynamo og kjøpte Sterling ekstern regulator av Jörg Becker, og det har fungert problemfritt for meg. Har nå 14,4 V i ladespenning.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...