Jump to content

Hva bruker dere på propellen?


Arild81

Recommended Posts

Det spørs vel hva slags propell ?

 

Men på min bronsepropell har jeg følgende rutine:

Pusser først med fint sandpapir (fjærner eventuelle groer)

Rubber med vanelig båt rubbing for blank overflate, så groer ikke fester seg så lett.

Avslutter med å gni inn hele propellen med maritim grease.

 

Har fungert supert i mange år !

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

[sitatslettet]

Det spørs vel hva slags propell ?

 

Men på min bronsepropell har jeg følgende rutine:

Pusser først med fint sandpapir (fjærner eventuelle groer)

Rubber med vanelig båt rubbing for blank overflate, så groer ikke fester seg så lett.

Avslutter med å gni inn hele propellen med maritim grease.

 

Har fungert supert i mange år !

 

Å gjøre propellen så ren og glatt som mulig er hele poenget. I stedet for fett avslutter jeg med en klar groehindrende spray (Maritim) Ser ut og lukter som klarlakk ? (kan vel prøves) Du vil nok fortsatt få noen rur, men som nevnt, glatt og polert er saken, etter å ha har prøvd de fleste råd..[/sitatslettet]

Link to post
Share on other sites

Først tar man på litt ambolt-sverte og så legger man på et tynt lag med sleggefett !

 

Har helt ærlig aldri hatt særlig problemer med groe på propellen, men det er nok et individuelt problem avhengig av hvor mye lys som slipper til der den sitter.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

[sitatslettet]

[sitatslettet]

 

Å gjøre propellen så ren og glatt som mulig er hele poenget. I stedet for fett avslutter jeg med en klar groehindrende spray (Maritim) Ser ut og lukter som klarlakk ? (kan vel prøves) Du vil nok fortsatt få noen rur, men som nevnt, glatt og polert er saken, etter å ha har prøvd de fleste råd..[/sitatslettet]

 

Har selv tenkt på spray til undervannshus. Slik som blir brukt til drev og påhengsmotorer.

Men blir propellen glatt av det?`

Kan se føre meg at propellen kanskje kan bli litt ru evnt flasse etterhvert.... [/sitatslettet]

Link to post
Share on other sites

[sitatslettet]

Det viktigste er å sette den inn med noe slik at det ikke gror. Mange bruker rett og slett samme bunnstoffet som på skroget for øvrig. Men dette er ikke nødvendigvis optimalt hvis du skal tyne maks antall knop ut av den.

 

Vanlig bunnstoff vil jeg ikke bruke.

Blir vel å gjøre den gullende ren og bruke det som bruker på drev....

Om ingen andre har noe superstoff? [/sitatslettet]

Link to post
Share on other sites

Hvis du har drevmotor er jeg enig i det. Jeg bruker ikke bunnstoff på mitt eget drev og propell for å si det sånn. Men hvis det f.eks. er snakk om en propell til snekke o.l., kan man strengt tatt kline inn propellen med det samme som bunnstoffet som man bruker for øvrig. Det viktigste er å unngå groing.

Link to post
Share on other sites

Fargen betyr intet, har brukt sort, blå og rød på samme propell samtidig. Ingen forskjell.

Derimot virket dette ikke på akslingen, her grodde det uansett.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Sist jeg hadde båten oppe smurte jeg propellen med tran, etter et tips funnet ett eller annet sted. Om det virker aner jeg ikke, men om ikke annet vil jeg sikkert få veldig sunne rur på den....

Snakket nettopp med en som hadde fått samme tipset. Han smurte drev og propeller med Møllers tran med Omega 3. Etter 14 dager så det ut som han hadde en høysåte bak båten.

 

Nå ville han bruke resten i håret :lol: :lol: :eek:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Forsøkte å få av propellen på Polarn i fjor uten hell. Prøvde nå med en annen teknikk. Spente fast avdrager meget hardt, varmet opp innerdelen på propellen med propanbrenner mens jeg hadde rennende kaldt vann på aksel bak. PANG sa det så var den av. Skvatt så jævlig at jeg skalla i båten :headbang: Endelig, da blir det ny propell i vinter :thumbsup:

 

Så til spørsmål, skal aksel smøres inn med noe før ny propell skal på? Fordel i å varme opp propellen igjen før den skal på igjen?

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Så til spørsmål, skal aksel smøres inn med noe før ny propell skal på? Fordel i å varme opp propellen igjen før den skal på igjen?

 

Jeg fikk hjelp av en ekspert (driver verksted for småbåter i Tromsø) til å bytte propell for noen år siden. Den gamle ble fjernet på samme vis som du sier. Så ble den nye varmet opp før den ble satt på akslingen. Han var nøye med å få til en jevn oppvarming ved å bevege gassflammen rundt hele propellkjernen hele tiden (heter det propellkjerne?. Så ble den nye satt på med håndmakt, ingen smørning ble brukt.

 

Rag

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk hjelp av en ekspert (driver verksted for småbåter i Tromsø) til å bytte propell for noen år siden. Den gamle ble fjernet på samme vis som du sier. Så ble den nye varmet opp før den ble satt på akslingen. Han var nøye med å få til en jevn oppvarming ved å bevege gassflammen rundt hele propellkjernen hele tiden (heter det propellkjerne?. Så ble den nye satt på med håndmakt, ingen smørning ble brukt.

 

Rag

 

Kan ikke ovnen på komfyren være veldig fint til å varme opp propellen ved montering?

Om propellen ikke er altfor stor da ;)250 grader må være fine greier.

Har gjort det på lager osv før, funker veldig fint.

Link to post
Share on other sites

Sprit tusj.

Sprit tusj fungerte fint før de fjernet giften i den. Dagens tusj er bortkastet.

Naboen min (båtmekaniker) er frelst på tusj, men jeg viste ham at dette er bare tull med dagens "snille" tusj.

Jeg polerte mine propellere, mens han tusjet sine....han hadde mer groe enn mine, enda jeg hadde kun 5 turer hele sesongen april til oktober. Glem pysetusj.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Så ble den nye varmet opp før den ble satt på akslingen. Han var nøye med å få til en jevn oppvarming ved å bevege gassflammen rundt hele propellkjernen hele tiden (heter det propellkjerne?. Så ble den nye satt på med håndmakt, ingen smørning ble brukt.

 

Da tror jeg at jeg bruker samme metode for montering. Men jeg varmer opp propellkjernen og setter den på. Tenkte å bruke kompressord og muttertrekker for å få banket propellen innover samtidig som jeg varmer opp. Høres dette greit ut?

 

Så trodde jeg at jeg hadde 17 toms propell, men jeg måler 9 tommer fra senter og ut og da har jeg vel 18 tommer da eller?

Hvordan kan jeg finne ut stigningen på den jeg har?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Tok opp båten i dag, liggi ute siden i våres, 17 rur helt innerst på propellen ellers blank og fin!! Brakkvann i hjemmehavn er kjekt! Kun litt slim på skroget som forsvant ved en kjapp høytrykksspyling! Så da kan man vel si at jeg bruker brakkvann på propellen!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt Propel shield (heter noe sånt). Har aldri sett resultatet (solgte båten), men han som kjøpte båten jeg sa at det hadde fungert utrolig bra (jeg brukte det etter et forsøk med blank polering som ga mye rue).

 

Skal bli spennede å se resultatet på båten jeg nå har når jeg snart tar opp båten hvor jeg har prøvd samme behandling. Bli også spenende å sammenligne med kameraten min som blankpolerte propellen

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...