Polarn Svart 5.November.2010 Link til dette innlegget Svart 5.November.2010 http://www.youtube.com/watch?v=HT0YrvJoCmc Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Polarn Svart 5.November.2010 Link til dette innlegget Svart 5.November.2010 Hvordan de reparerer propeller. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
M/S AIOLOS Svart 6.November.2010 Link til dette innlegget Svart 6.November.2010 Jeg brukte Aceton på min. Tok båten opp i går og det var ikke rur i det hele tatt på propellen, og da har båten vært på sjøen siden juni i fjor. Eneste stedet det var litt rur var i forkant, mellom propell og hylse Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 6.November.2010 Link til dette innlegget Svart 6.November.2010 Aceton var tipset jeg fikk i vår. Kan ikke si det har virket noe dårligere enn alt annet jeg har prøvd ... grease, bunnstoff, propellstoff etc. Sitér dette innlegget Link to post
Golden Gate 37 Svart 6.November.2010 Link til dette innlegget Svart 6.November.2010 Open gear lubricant virker, men smitter av på alle som kommer inntil propell. Dette er samme grease som benyttes i teleskopdelen av teleskopkraner, og er i praksis uslitelig. Smør på et så tynt lag som du kan, og ingenting klarer å feste seg... Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Arvid_A Svart 6.November.2010 Link til dette innlegget Svart 6.November.2010 Interessant Ma Rex 1! Vet du hvor man får kjøpt noe slikt? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 6.November.2010 Link til dette innlegget Svart 6.November.2010 En gjenganger. Generet er det bortkastet å smøre noe på propellen ..har selv prøvd spritusj i et svakt øyebblikk.. og det var en god vits. Saken er at det meste en smører på er borte etter relativt kort tid, dette gjelder selv metallprimer og hardt bunnstoff, noe som kan ha noe for seg på en langsomtgående propell f.eks på en skøyte m. langsomgående semidiesel. Det som egentlig hjelper er å polerer propellen så blank som mulig. Men så er det noe som er heldige å ha propell med en legering som inneholder så mye kobber at det ikke gror. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 6.November.2010 Link til dette innlegget Svart 6.November.2010 Tenkte å bruke kompressord og muttertrekker for å få banket propellen innover samtidig som jeg varmer opp. Høres dette greit ut? Nei, propellen varmes jevnt rundt senteret og settes så raskt på akslig og man gir den ett par tre raske slag med en litt tung hammer (bruk mellomlegg i fks. treverk) Så setter man på mutter og strammer til. Det tar bare få sekunder før varmen fra propellnav overføres til aksling så det er viktig at ting går fort. Ang. behandling av propell er eg mye enig med Pettersand. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.November.2010 Link til dette innlegget Svart 6.November.2010 (redigert) Hei. Jeg har vel forsøkt det meste for å hindre rur, blank propell, tusj, TCnano, diverse fettstoffer osv. osv. . . Men alt har vært like dårlig, enten har det etter 7 måneder med jevnlig bruk vært mye eller veldig mye rur. De årene jeg har hatt minst rur, var en periode jeg ikke hadde sink-anode på propell/aksling. Jeg har en Saga 27 med toppfart 8knop og bronsepropell Men det var et år jeg klarte å ha helt rurfri propell. Jeg hadde da tatt den med hjem og gjort følgende før sjøsetting: 1. Rengjorde propellen med saltsyre for å fjerne alt gammel rur. 2. Pusset den helt ren med vannslipepapir. 3 Grunnet den med etch-primer. 4. La på flere lag med vanlig 2-komponent Epoxy for å isolere mellom bronsepropell og bunnstoff 4. Stoffet så et par lag med Hempel 'Hard Racing' bunnstoff 5. Polerte dette med vannslipepapir til propellen ble "glatt som en barnerumpe" Før siste sesong ville jeg bruke samme metode. Men i butikken hadde de ikke etch-primer, så de ringte leverandøren av det bunnstoffet de solgte (SeaJet) mens jeg ventet i butikken. Dette leverte ikke SeaJet, men jeg fikk beskjed om at dersom jeg brukte SeaJet 017 Epoxy Bonding primer, kunne jeg droppe etch-primer. Så dermed ble dette og en boks SeaJet 035 Hard Racing bunnstoff innkjøpt, og propellen behandlet på samme måte som ovenfor. Resultat: Mislykket! Allerede i slutten av juni måtte jeg bade og skrape av STORE mengder rur. Men propellen var fremdeles dekket av bunnstoff. Men da jeg tok opp båten for en drøy uke siden, var alt borte, bunnstoff og epoxy! Det satt bare et par kvadratcentimeter igjen som jeg kunne plukke av med fingrene. Men da var det ikke så mye rur, men det har jo vært noe kjøligere i vannet de siste månedene osgå da. Lars H. Redigert 6.November.2010 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Golden Gate 37 Svart 6.November.2010 Link til dette innlegget Svart 6.November.2010 Interessant Ma Rex 1! Vet du hvor man får kjøpt noe slikt? Snakk med nærmeste kranbilsjåfør :-) Selv tar jeg med det lille jeg trenger fra jobb... Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
skilsø Svart 6.November.2010 Link til dette innlegget Svart 6.November.2010 Bruk båten mere , da har du garantert ikke noe groe Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 11.November.2010 Link til dette innlegget Svart 11.November.2010 Lars, du beskriver din erfaringer detaljert i det som sikkert er faktum ang. propellergroe. At en smører på ting og tang på propellen og etterpå mener at lite gro skyldes smørjen har nok liten beviskraft. En svært kompetent ingeniør på feltet fortalte meg faktisk her om dagen at sink-anode på akslingen forsterket groe. Han forklarte de kjemiske reaksjonene, som jeg ikke lenger husker ( jeg er en gammel mann ;)) men jeg er ikke i tvil om at det stemmer. Så derfor blir vel konklusjonen mot groe..ikke sink på akslingen og propell "glatt som en barnerumpe". Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.November.2010 Link til dette innlegget Svart 11.November.2010 Jeg fikk også forklart hvilke av de kjemiske/elektriske reaksjonene som helt klart påskynder groe på propellen ved bruk av sinkanode på aksling/mutter av en meget kompetent kjemiker/fysiker på jobben (FFI) for en del år siden. Men som deg, begynner jeg å dra på årene og er nå pensjonist, så forklaringen husker jeg ikke lenger. Men jeg forsto hva hun forklarte den gang for 5 - 10 år siden. Skulle vært artig å sett forklaringen igjen. Men likevel, jeg foretrekker rur fremfor oppspist propell. Så det blir nok anode på akselmutteren i årene fremover også. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
NilsPils Svart 11.November.2010 Link til dette innlegget Svart 11.November.2010 Tora hadde før bronsepropell på bronseaksel uten sink. Nå har jeg bronspropell på rustfri aksel med sink. Omtrent like mye rur nå som før. På Saowanee har jeg syrefast hæljern uten sink. Plenty med rur (og blåskjell). Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lars H. Svart 11.November.2010 Link til dette innlegget Svart 11.November.2010 Bare en liten oppklaring på det jeg skrev. Jeg sa ikke at jeg ikke hadde rur på bronsepropellen med rustfri stål aksling, men at det ble betydelig mer rur etter at jeg begynte å bruke sink på akslingen og nå sink på propellakslingen. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
nordan family 27 Svart 11.November.2010 Link til dette innlegget Svart 11.November.2010 Det med sink eller ikke: min far har aldri hatt sink på aksling eller propell før i år. Han har heller aldri har rur på propellen. I år satt han på sink for første gang. Og hadde rur for første gang. Jeg har selv sink. Mne jeg hadde nye propeller i år - og ingen rur (et par tre stykk innerst på den ene propellen). Har tenkt til å finne ut hvordan den var behandlet før jeg fikk den. Det virket i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post
Sayana Svart 11.November.2010 Link til dette innlegget Svart 11.November.2010 Jeg har brukt FERROMAX på propellen å har ikke rur. Sitér dette innlegget Link to post
Halcyon Svart 11.November.2010 Link til dette innlegget Svart 11.November.2010 Jeg bruker en blanding av tørket Revebjelle, Misteltein, Liljekonvall, Kvann og Barlind som blandes med hardt bunnstoff og påføres etter alle kunstens regler. Og kan garantere at det funker bedre enn både spirt-tusj og aceton.... Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 11.November.2010 Link til dette innlegget Svart 11.November.2010 håper det der var kødd Sitér dette innlegget Link to post
SIR DAY Svart 12.November.2010 Link til dette innlegget Svart 12.November.2010 (redigert) Bruk SKIKLISTER! Det er som regel ganske så tilgjengelig før påske... :-D ( ) Dette er ikke tull! Gni godt med klister på propellen, varm det så med varmepistol (...eller skiprimus..) og jobb det godt inn. Det er klissete som f.. i håndtemperatur, men under 20 grader er det akkurat så pass hardt at det sitter, og overflaten er ganske så lite fristende for "Balanus crenatus". Og alle vet hvor godt det sitter, selv etter 20 km på hard isskare er det fortsatt noe igjen. Den kraft som vannstrøm utsetter den for, vil ikke slite nevneverdig på den, og ikke bli streket av det. (Hørest sykt ut, men fikk høre det av en båtmann jeg satt sammen med på Bergensbanen ifjor høst, og etter å ha tenkt på klisterets egenskaper er det ideelt for dette bruket ) Redigert 12.November.2010 av bombom (see edit history) Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
Tine IV Svart 12.November.2010 Link til dette innlegget Svart 12.November.2010 Hvordan kan jeg finne ut stigningen på den jeg har? Pleier jo å stå stempla på propellen ,men det kan jo være så utydlig at du ikke ser det ? Over til hva som brukes på propellen ,ser dem selger en liten box med propell fett til en sinnsyk pris .Dette ligner på en snusbox og mener den lå på disken i båtsjappa i Strømstad og folk handla ,om det hjelper aner jeg ikke .Jeg pusser propellane mine blanke ,så er det rett ut.Har ikke zink på aksel/propeller,har heller aldrig noe groe.Bortsett fra noen få ruer på propellmutteren,men båten blir brukt minst vær helg og marsjer i 18-20 knop. Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Halcyon Svart 12.November.2010 Link til dette innlegget Svart 12.November.2010 Så det finnes en liten grense for hva folk tror på... Går streken ved ting som faktisk er giftig? Skjønner at jeg har valgt feil måte å tjene penger på. Folk er jo faktisk mer lettlurt enn jeg noen gang kunne fantasert om.... Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 12.November.2010 Link til dette innlegget Svart 12.November.2010 Skal bli spennde å se når jeg og kompisen tar opp båtene til uka. Den ene båten med blankpolert propell og den andre med Prop. Shield To ganske like båter med aksling Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Lars H. Svart 12.November.2010 Link til dette innlegget Svart 12.November.2010 Disse to propellene Sit, er det nye propeller som en kan speile seg i når de er rengjort, eller eldre slitte ruglete propeller? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sitrin Svart 12.November.2010 Link til dette innlegget Svart 12.November.2010 Hei Lars. Den ene var blank (hvor blank kan sikkert mange mene noe om, men den ble polert med autosol) og er en 2008 (høst) modell Viksund 340. Den andre er min (2005 model Flem 350) hvor jeg bare rengjorde og tok på stoffet (var tidligere brukt tusj). Blir ingen vitenskapelig undersøklese, men forhåpentlig en indikasjon (begge båtene ligger i samme havn, men min brukes noe mere). Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.