Jump to content

Hva bruker dere på propellen?


Arild81

Recommended Posts

Jeg for min del syns at det er en fordel med at det gror litt på propellen, da er jeg sikker på at sinkanodene på propellen - hylsa virker og at de er store nok.

 

Hvis ikke det gror på propellen og den fortsatt er blank, særlig ved tidlig uttærte sinker og eller ved ingen bruk av anoder ville jeg blitt bekymret. For da er jo det propellen som virker som anode og den vil bli porøs innvendig som gamle bronse/messing skrog-gjennomføringer.

 

Dette er på bronse og messing legerte propeller som jeg har litt erfaring med

 

Levetiden på propellen vil altså bli adskillig redusert,samt at den blir svakere i forhold til skader som kan den bli påført ved drivende ting i sjøen. . :eek:

Redigert av Skoghaug (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har prøvd det meste, både aceton, autosol og flere forskjellige luriumprodukter. Egentlig har alt virket like bra - eller dårlig ettersom man ser det..

 

Den beste metoden er imidlertid som følger:

- poler propellen blank som en sol om våren

- sjøsett båten

- gjør klar en fille, passe stor. Ha den tilgjengelig på en lur plass

- vent til litt ut i sesongen

- gjør klar dykkemaske

- ta frem fillen fra den lure plassen

- ikle deg badbukse (anbefales)

- ta på dykkemaske, hold fillen i høyre hånd og dykk ned i vannet til du finner propellen

- bruk fillen og puss frem og tilbake over ruren som har festet seg på propellbladene

- husk å svømme opp til overflaten med jevne mellomrom for å puste (VIKTIG)

- puss alle propellbladene og hylsen

- puss til det er tomt for rur og ujevnheter

- vær nøye!!!

- gjenta øvelsen flere ganger i løpet av sesongen.

 

Har prøvd denne metoden med stort hell. Utrolig nok er det nesten ikke noe rur på propellen når jeg løfter båten på høsten. Anbefales.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg stoffer propellen og er at etter ett år så er det lite eller litt slim. Dette spiller mindre rolle da min gangfart stort sett ligger på pluss minus 10 mil. Da slipper jeg alt strevet med blankpolering og groe. Dette er min erfaring. Jeg hører at flere slipper bruker samme metode.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Når du sier at du "Jeg stoffer propellen"; men hva hva og med hvilket underlag? Hos meg forsvant både epoxygrunningen og stoffingen i løpet av sesongen i år! Har du beskyttet propellen mot galvanisk tæring med sink?

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har sink rundt propellakslingen og stoffer rett på uten noe annet underlag. Gjort dette de to siste årene og det holder like godt som alt annet under båten. Før slet jeg med blankpussing, men tiden på slipp ble for snau for to år siden og jeg stoffet rett på propellene. På Promhavn slipp fortalte de i sommer at de stoffer stort sett alt av propeller på større båter.

Jeg legger til at jeg har skilletrafo ombord. Om den gjør nytten vet jeg lite om iht. dette.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hva slags bunnstoff er det du har på propellen, fabrikat og type?

Skilletrafo (som jeg også har), gjør garantert en god jobb med det den er ment å gjøre!

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

OK, da blir det kun å rengjøre propellen til våren, rubbe den litt og smøre på selvpolerende bunnstoff i tillegg til å sette på sink på mutteren. Nå har jeg brukt 23 år på å finne en god løsning, men kanskje din er den ultimate? Kanskje jeg skulle droppet sink da dette hjelper, men så var det tæringen da. Eller en propell i samme syrefaste metall som akslingen? Men en 19" propell i syrefast vil vel koste skjorta! Bortsett fra dette, har jeg en avtale med TCnano om å teste et nytt "revolusjonærende" produkt for propell dersom de har det klar til våren.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå i helgen fikk vi enedelig opp båtene og har fått noe mere erfaring med dette:

 

 

Det ene året blankpolerte jeg propellen på en master 820 og det ble utrolig mye ruer, men det er mulig propellen ikke hadde blank nok overfalte pga. alderen.

 

Det neste året brukte jeg propel schield (eller hva det het).

Da ble resultatet sådan.

master.jpg

 

Ble vedlig fornøyd med resultatet som Dere ser.

 

I år så blankpolerte vi en Propell til en Viksund 340 og dette ble resultatet:

viksund.jpg

 

Hadde samtidig lagt på Propel shield på min Flem men ble ikke nå like fornøyd denne gangen (ble ikke så mye rue som den blankpolerte):

flem.jpg

Ja jeg har sett at nesten hele zinkandoen på propellen min har tæret bort eller løsnet, men det var heldigvis noe igjen.

 

Til orientering så er det under sessongen ikke gjort noe med propellene pga. kaldt vann. :diving:

 

Når jeg nå fikk tenkt meg om så tror jeg det kan være to årsaker til at det ikke fungerte like bra nå (alle båtene har ligget i samme båthavna).

Det ene er at jeg ikke var nøye med brukerveiledningen som jeg nå husker (nå :rolleyes: ) var veldig viktig eller at denne båten går fortere og derfor mister beskyttelsen for fort.

 

 

En anne ting folk har diskutert her er at andoden gjør at det gror mere.

Vi alle er jo redd for tæring og jeg har derfor lurt på om det hadde vært lurt å ha en zinkanode i en tråd på brygga (i tillegg til anoden på akslingen) som man kan ta opp for å sjekke om det er mye tæring (den bør vel være forbindet til jord) for eventuelt å iverksette tiltak ved unormalt mye tæring.

Kan det være noen ide eller har noen prøvd dette?

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

En anne ting folk har diskutert her er at andoden gjør at det gror mere. Vi alle er jo redd for tæring og jeg har derfor lurt på om det hadde vært lurt å ha en zinkanode i en tråd på brygga som man kan ta opp for å sjekke om det er mye tæring (den bør vel være forbindet til jord) for eventuelt å iverksette tiltak ved unormalt mye tæring. Kan det være noen ide eller har noen prøvd dette?

Nå beveger du deg inn på problemene med landstrøm og de problemene dette kan medføre. Men holder vi oss borte fra dette, vil en bronsepropell på en aksling av stål uansett virke som en anode og ofres (spises opp) dersom en ikke monterer en sinkanode på akslingen eller propellmutteren som da virker som nam-nam og ofres (spises opp) i stedet for propellen. Jeg foretrekker rur fremfor en oppspist propell!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med deg der.

Ble forklart dårlig ser jeg nå. Mener ikke man skal fjærne zinkanoden fra akslingen, men at man i tillegg kan ha en hengende i sjøen fra brygga og kan ta den opp og se om det er unormalt mye tæring

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Fikk sist uke forklart hvorfor propell schield fungerte på båten jeg hadde før, men ikke den jeg har nå.

Det skulle bare brukes på båter som normalt ikke gikk over 15 knop.

 

 

Nå er følgende ekspriment gjort:

 

Flem 350 (min båt) er aksling og propell blank polert og satt inn med spary klister (for noe kliss).

 

Viksund 340 (kompis båt) blankpolert propell og aksling. Aksling behandlet med drevspary. Propell kun blankpolert.

 

Så da får vi se til høsten :confused:

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Mine propeller fikk seg en runde med Autosol. Den første delen av akslingen klarte seg ikke så bra - mye rur, mens den siste halvdelen av akslingen klarte seg veldig fint. prøver med litt bunnstoff på halve akslingen i år.

 

Nabobåten har smørt på en blank sak fra hempel på sine propeller. Blir spennende å se hvordan det virker.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

SIT: Nå er følgende ekspriment gjort:

Flem 350 (min båt) er aksling og propell blank polert og satt inn med spary klister (for noe kliss).

 

 

Skal sjøl delta i båtpuss snart, og vil selvsagt også bruke 'min' metode.

Vindø 32 - gode groforhold i Frognerkilen, og vi 'hater' å bruke motor!

Redigert av bombom (see edit history)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

KLISTER-RAPPORT?

 

Flere som brukte skiklister og fortsatt kan "speile" seg i propellene? :wink:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

Skiklister har jeg aldri hørt om tidligere. Nå skal Hulda opp for en reparasjon til uken. Da vil propellen brekke overflaten etter halvannet år i sjøen. Da Hulda ble sjøsatt første gang var det montert italiensk propell 'Radice' levert av Sleipner. Uansett hva jeg gjorde med denne 'bronse'-propellen så grodde det noe innmari etter kun en snau sommersesong. Etter en overvintring i sjøen var det umulig å få båten opp i mer enn 4 knop, uansett pådrag. Da jeg var oppe for halvannet år siden ble denne propellen byttet til Michigan. Uten å ha preparert denne propellen mot groe, virker den fremdeles helt utmerket. I går hadde jeg 7 knop på 2000 rpm. For oss med bronsepropell virker det som at hvor mye kopperioner som avsondres på metalloverflaten er av stor betydning. Så får vi se om amerikansk bronse er bedre enn italiensk bronse. Føljetongen fortsetter til uken, spaninga er på topp!

Link to post
Share on other sites

Er nok en stund før vi tar opp båten.

Skal bli spennende å se resultatet.

Blitt mindre båtbruk i år av div. årsaker.

Av det jeg så når jeg badet i sommer så det bra ut på propellen.

Kun en del rue på trimflaps hvor noe ble skrapet bort (Isskrape av plast med en eller annen forlenger burde vært i båten).

Usikker når vi tar opp båten, men det blir tidligere enn i fjor (22 nov.).

 

Rapport fra meg kommer....

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Tror metallegeringen i propellen har mye å si, har selv hatt båten ute i halvannet år ( men er som oftest oppe en gang hver vår)

Har aldri vært plaget med groe på propellen ( Mikado, japansk billigpropell)På faderens helårsbåt er det også Mikado propell og det er ingen groe/rur på den heller. Hadde mikado på den forrige sjarken min og propellen så bra ut ved hver slipping.

 

Pleier bare å rengjøre propellen og polere med rondell/ vannslipepapir e.l. så den skinner blank og fin. polerer av og til med TC-Nano ( Er heller tvilsom til om TC-Nanoen hjelper noe særlig)

 

Har ingen tilknytning til salg e.l vedrørende Mikado, det er kanskje bare tilfeldig at våre propeller holder bra mot groe?

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Litt første info. fra "klister rapporten".

 

Som tidliger beskervet er det to båter (En Viksund 340 og min Flem 350) med forsjellig løsninger.

På Viksunden ble propellen kun blankpolert og akslingen satt inn med drevspary.

På Flemèn ble propellen blankpolert og satt inn med klister. Det samme ble gjort på akslingen.

Begge båtene er i samme båthavn men på forsjellige steder og forsjellig (180 grader) vinkling mot sør.

 

I høst har båtene desverre blitt lite brukt (av forsjellige årsaker)

 

På min Flem skarpte jeg mye rue fra trimflapsene på sensommeren. Så ruene kom på denne båten.

 

Når båtene ble tatt opp så vi store forsjeller på groingen på trimfalpesene som ahdde lik bahandling (Vel muligens forsjellig bunnstoff uten at jeg tror det gjør store forsjellen).

Flem:

p1010312.jpg

Viksund:

p1010311.jpg

 

Når vi så på akslingen så var resultatet følgende:

Flem:

p1010310.jpg

Viksund:

p1010308.jpg

Mulig konklusjon: dårlig løsning?

 

Når vi ser på propellene så blir det interesant:

Flem:

p1010309.jpg

Viksund:

p1010306.jpg

 

Foreløpig konklusjon er at det var forsjellig med rue på lik behandling på trimflapsene så her vurderer jeg å ta på klister utenpå bunnstoffet til neste år.

På propellen prøver jeg fortsatt klister. Det fungerte meget bra (på samme båten ble den bare blankpolert året før og det ga mye rue).

På akslingen satt trolig ikke klisteret godt nok fast så her vurderes drevspray som en grunning med klister over

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Båtplassen vår er i samme havna som Flem'en til "Sit" ligger, men innerst i en "krok" hvor det sannsynligvis er mer stillestående vann (uten at jeg vet om dette har noen betydning).

 

Sist vår klinte også jeg skareklister på propellbladene, men ikke på propellnavet. Resultatet ser dere på bildet nedenfor. Det har ikke vært skrapet rur i løpet av sesongen, og båten har ligget i ro i perioder på opptil 2-3 uker. Sinkanoden på akslingen var normalt tært, slik at den som vanlig må fornyes til våren.

 

Tror nok klistertuben får seg en tur til opplagsplassen også kommende vår!

 

imag0255.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...