Festina Lente IV Startet 21.September.2004 Del på Facebook Startet 21.September.2004 Ja, hva syns dere om dette? http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...ticle874804.ece Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
giver Svart 21.September.2004 Del på Facebook Svart 21.September.2004 Hei Dette tror jeg er umulig å gjennomføre i praksis. De som ikke greier å holde fartsgrense og ellers vise hensyn, vil heller ikke respektere dette. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 21.September.2004 Del på Facebook Svart 21.September.2004 Hadde det vært 1. april skulle jeg tatt det for en god spøk, men dette: Det faller på sin egen urimelighet, synes jeg . Har politikerne for lite å gjøre nå igjen, eller?? . Hvem skal så passe på at forbudet overholdes her da tro...........Det sjøpolitiet som alltid er fraværende når du trenger dem? Er ellers enig med Syvert! Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 21.September.2004 Del på Facebook Svart 21.September.2004 Jeg synes jeg ser planen her. Denne kommer til å komme opp igjen og igjen, inntil det kommer til en votering hvor det egentlig ikke er noe motargumenter. Dessverre. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
bliss X Svart 21.September.2004 Del på Facebook Svart 21.September.2004 Jeg tror dette bare er begynnelsen, og at vi vil få flere slike "nasjonalparker" i framtiden. Blir spennende å følge utviklingen her, men noe forbud mot fritidsbåt trafikk kommer det aldri til å bli. Tror det vil koke ned til noen fartsbegrensninger her og der, samt forbud mot å gå i land enkelte steder. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 21.September.2004 Del på Facebook Svart 21.September.2004 Dette er enkelt - dette greier de aldri å få til. Umulig å praktisere dette i praksis. Hør mine ord. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
kew Svart 21.September.2004 Del på Facebook Svart 21.September.2004 Området skravert på kartet i Aftenposten, dekker (slik jeg leser det) et langt større geografisk område enn hva som er foreslått som verneområde. Kfr bla Fylkesmannen i Østfold (http://www.fylkesmannen.no/fmt_hoved.asp?tgid=5064&gid=5085&amid=1080011) og hva som er gjengitt i Fredrikstad Blad (http://www.f-b.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20040921/KRONIKKKOMMENTAR/391550862&SearchID=73184532524400). Uansett skal det være uaktuelt med båtforbud ifølge fylkesmiljøvernsjefen, iallefall på dette stadium i prosessen (http://www.f-b.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20040914/NYHET/381571238&SearchID=73184532524400). Dersom noen av baatplassens medlemmer var tilstede på informasjonsmøtet på Hvaler, hadde det vært interessant med innspill på hvilke synspunkter og signaler som ble gitt under møtet. Sitér dette innlegget Link to post
KVIC Svart 21.September.2004 Del på Facebook Svart 21.September.2004 Dette er etter ønske fra finansministeren. Ved å båndlegge næromerådene må båtfolket kjøre lengre og derved flere avgiftskroner i statskassen. Miljøvernministeren kan sikkert kombinere forslaget med en miljøavgift på drivstoffet slik at den "logikken" blir ivaretatt. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 21.September.2004 Del på Facebook Svart 21.September.2004 Dette er enkelt - dette greier de aldri å få til. Umulig å praktisere dette i praksis. Det er utrolig hva politikere og myndigheter får til hvis de virkelig prioriterer en sak - og av og til er det komplett ufattelig hvilke saker de prioriterer Men når det er sagt; man skal vel ikke se helt bort fra at dette har en sammenheng med det som på utenlandsk kalles: "You asked for it....". Jeg kjenner ikke de lokale forholdene, men er ikke dette et område hvor fartsgrenser har vært totalt neglisjert, hvor man har rast formålsløst av rent kjedsommelighet og hvor mange sikkert har sent inn klager på uvettig båtbruk? Jeg tror vi kommer til å se flere slike områder med restriksjoner fremover, og sånn sett har vi det allerede - om enn i mindre målestokk - tenk bare på badebøyene som legges ut.... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Krapyl Svart 21.September.2004 Del på Facebook Svart 21.September.2004 Dette er etter ønske fra finansministeren. Ved å båndlegge næromerådene må båtfolket kjøre lengre og derved flere avgiftskroner i statskassen. Miljøvernministeren kan sikkert kombinere forslaget med en miljøavgift på drivstoffet slik at den "logikken" blir ivaretatt. Nei, det kommer fra næringsministeren. Han ønsker å frata oss muligheten til å dra på ICA og Systembolaget. Samme årsak som at pass er blytt dyrere. De hindrer oss i å stikke av. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Sebaldus Svart 21.September.2004 Del på Facebook Svart 21.September.2004 Tja.....se hva som er skjedd med snøscooterkjøring i innlandet. På mange måter blir er det litt det samme som et forbud mot eksempelvis påhengere nærme land. Oppe i Setesdal måtte de avlyse en snøscootertur for bygda pansjonister fordi fylkesmannen nektet dem å kjøre en liten tur. Folk er i harnisk, høyrefolk legger partiet sitt for hat og alle kjører likevel. Grunnet at noen få ikke kan oppføre seg og at man ikke vil bruke ressurser på å luke ut disse så velger man å forby hele greia. Sitér dette innlegget Link to post
kew Svart 21.September.2004 Del på Facebook Svart 21.September.2004 Hvaler er en øykommune på vel ca 86 km2. Innbyggertallet er vel rundt 3500. Kommunen hadde en veldig liberal hytteutbyggingspolitikk på 60 og 70 tallet, og når sommergjestene inntar paradiset(?) øker antallet til rundt 40.000. Da er det ikke rart at det "koker" både til lands og vanns. Hyttepolitikken medførte at det poppet opp hytter i alle fasonger og størrelser "overalt" før kommunen begynte å ta tak i problemet. Det foreslåtte området dekker den delen av øysamfunnet med minst utbygging, selv om det finnes en del langs kystlinjen av Herføl, Lauer og ytre delene av Asmaløy, Spjærøy og Vesterøy. Et tankekors er at innseilingen til Fredrikstad og Halden går gjennom det foreslåtte verneområdet. Dette er vel heller ikke det området på Hvaler hvor fart og uvettig kjøring er et problem. Innføres ferdselsforbud for fritidsflåten vil dette gjøre områder som Tisler - Ærna- Heia og Akerøya - som idag er poulære utfartsmål - utilgjengelige for folk. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 21.September.2004 Del på Facebook Svart 21.September.2004 Jeg forstår at emnets (og Aftenposten's) noe tabloide overskrift vekker bekymring. Hvis man faktisk leser de dokumentene og avisartiklene som det er linket til i tråden, vil man få et noe mer nyansert bilde, bl.a. om omfanget av nasjonalparken og evt. verneforskrifter som måtte bli innført. For min del så er jeg positiv til planene og ønsker et sterkere vern av strandsona og de ubebygde områdene i området. Ja til fartsbegrensinger. Ja til ferdselsforbud i enkelte områder (det er det allerede - sjøfuglreservatene). Det eneste negative må være hvis området blir for godt tilrettelagt, så vil kanskje enda flere finne veien ut til dette paradiset, og slitasjen/trengselen vil øke. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 21.September.2004 Del på Facebook Svart 21.September.2004 Det måtte være Norge som kom med et slikt idiotisk forslag. Tusenvis av nordmenn klarer å skape et overskudd og trivsel ved å reise til hytta eller ta båten rundt Hvaler-skjærgården. Et koslig ferieparadis som i dag fungerer utmerket. Ikke kluss med Hvaler. Det er friområdet til herr og fru hvermannsen. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
GeirFrode Svart 21.September.2004 Del på Facebook Svart 21.September.2004 Ja til fartsbegrensinger. Ja til ferdselsforbud i enkelte områder (det er det allerede - sjøfuglreservatene). GeirKS Hørte akkurat på radioen nå at det stort sett dreier seg om steder som det allerede er restriksjoner på. Dvs sjøfuglreservater og steder der selen holder til. Altså områder som er lite attraktive for båtfolket fra før, ble det sagt. Høres ikke på langt nær så ille ut som først antatt. Kan også godt forstå at man ønsker fartsbegrensninger i området. Besøkte Fredagshølet for første gang i sommer, og maken til mye uvettig kjøring med båt er det lenge siden jeg har sett. Det eneste negative må være hvis området blir for godt tilrettelagt, så vil kanskje enda flere finne veien ut til dette paradiset, og slitasjen/trengselen vil øke. GeirKS I tillegg var stedet vi lå på i Fredagshølet så nedslitt og forsøplet at det var helt forferdelig. Rester etter bålbrenning var det mange av. Jeg vasset nesten i søppel og det som verre var. Skulle bare gå en liten tur innover holmen vi lå på, men orket ikke å gå lenger enn 10 meter innover. Der ble jeg møtt av masse dopapir som lå nede i et søkk. (Ja, det var helt tydelig hva det hadde blitt brukt til!)Jeg kommer ikke til å bidra til øke slitasjen på dette stedet ihvertfall! Blir lenge til jeg besøker plassen igjen, tror jeg. Slitasjen og trengselen er nok ganske stor i enkelte områder allerede, ja. Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 23.September.2004 Del på Facebook Svart 23.September.2004 Så kom bjørnen ned som en fell igjen. Beroligende ord fra Fylkesmannen om at alt vil stort sett være som før, bortsett fra fart/støy begrensninger. Akkurat det er musikk i mine ører. Dagens FB Sitér dette innlegget Link to post
TommyJ00 Svart 23.September.2004 Del på Facebook Svart 23.September.2004 Så kom bjørnen ned som en fell igjen. Beroligende ord fra Fylkesmannen om at alt vil stort sett være som før, bortsett fra fart/støy begrensninger. Akkurat det er musikk i mine ører. Dagens FB Da er det fortsatt muligheter for å treffes på Skjærhalden Amorøsa. Trodde vel ikke så mye på det selv i begynnelsen, men når de la ut kart med skraverte felter med forslag over sperrende områder kokte det vel over for flere av oss. Skulle likt å se hvor mye ressurser de nå plutselig skulle ha for å håndeve et slikt forbud. mvh GipsyGirl Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 23.September.2004 Del på Facebook Svart 23.September.2004 Da er det fortsatt muligheter for å treffes på Skjærhalden Amorøsa. mvh GipsyGirl .......Ja tenk på det at vi skulle bli "sperret" inne Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 23.September.2004 Del på Facebook Svart 23.September.2004 Hei Baatfolkens! Vi i KNBF er med på en skål for at denne saken nå er lagt død og jeg håper at mine uttalelser til Aftenposten og NRK P1 har vært et lite bidrag til et fornuftig resultat. Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
evenR4u Svart 23.September.2004 Del på Facebook Svart 23.September.2004 Godt å se at dere har "landet". Etter å ha blitt blåst til værs av media-jippo. Etter hva jeg kan se av uttalelsene fra Fylkesmannen, kommunen osv fra starten av har det ikke vært på tale med ferdselforbud. Kun noen justeringer av foreliggende regler, samt strammere fartsbegrensinger. Og disse tiltaka berører jo ingen av oss overhodet - vi har i all tid brukt Hvaler-området med andakt og løpende pleie. Med god "sikkerhetsmargin" til enhver tid gjeldende bestemmelser. Som alle gode båtfolk. Om noen synes det blir for lite "armslag" der ute etterhvert plager det ikke meg. "Armslags-folket" må gjerne reise til andre områder. Ses i skjæra. Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
kew Svart 23.September.2004 Del på Facebook Svart 23.September.2004 Om noen synes det blir for lite "armslag" der ute etterhvert plager det ikke meg. "Armslags-folket" må gjerne reise til andre områder. Tiltredes! Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 27.September.2004 Del på Facebook Svart 27.September.2004 Nå har forslaget til naturpark på Hvaler fått egen hjemmeside . Så nå kan vi følge utviklingen. Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 2.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2004 Gledens dag på Heia. Denne utposten i Hvalerskjærgården har nå fått ny signalmast.(Den gamle rustet vekk) Avdukning fredag 1.10 Artikkel i FB her og hos NSSR Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 7.Januar.2005 Del på Facebook Svart 7.Januar.2005 Henter opp igjen denne. Ser ut til at det kan begynne å skje noe rundt Hankø-Hvaler området igjen. Flere holmer kan få ferdselsforbud Det kan komme ferdselsforbud på flere holmer i skjærgården. En av de omstridte er Vestre Flatskjær. Vi snakker om å forby ilandstigning i tidsrommet 15. april til 1. august. – La meg imidlertid legge til at det ikke er endelig klarlagt, og områdene er åpne for justeringer fordi de er sikret til friluftsformål. Miljøverndepartementet avgjør dette, sier Hardeng. I Fredrikstad er det foruten Flatskjæra også foreslått ferdselsforbud på Gåseskjæra vest for Hankø, Grindskjæra ved Strømtangen og Nordre Fugleskjær i Løperen. I Hvalerskjærgården ønsker man fredning av Skomakerskjæra, Møkkalasset, Østre Utengskjær, Østre Rødskjær, Knubben, Bjørneskjær. Gåseskjær og Vestre Tjeldholmen Mere å lese her i Fredrikstad Blad Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.