Jump to content

Forsikringspremie, båt. Hvem har best og billigst premie?

borghans

Recommended Posts

Er i ferd med å kjøpe en Viknes 880, modell 2008. Må selvsakt tegne forsikring på denne. Forsikringsverdien er 1300000.

Har fått et tilbud fra Gjensidige på 18500 kr pr. år. Synes dette virker dyrt. Jeg har også kundeforhold til Terra, skal sjekke med dem i morra.

Er det noen som har noen anbefalinger, på dette, så ville det vært fint. Må tegne forsikringen i morra den 16. september.

Borghans

Forsikringene mine har jeg ikke samlet. Det lønner seg for meg å splitte opp, selvom jeg taper samlerabatter. Disse er ikke (for meg) så store som de individuelle forskjellene på produkentene. Har dog endt med å få medium samlerabatt hos to selskaper likevel.

Båten har jeg i Gjensidige - ca 6.000 for båt og jolle samlet. If lå vel på omlag 3 x dette, og Vesta 2 x.

Terra er også nevnt - der hadde jeg min ofrrige båt noen år. Var da omtrent p ånivå med Gjensidige - men jolla måtte ha separat forsikring.

Jeg betaler kr. 7.600,- for min 96-modell Viksund 350 hos Quality Maritime. Da er også jolle og påhengs dekket. Dette var billigst da jeg byttet båt i mai. Atlantica var nesten like billige. Norske Sjø (der jeg hadde min forrige båt, Scand Baltic) nådde ikke helt opp denne gangen.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Nesten komisk dette med forsikringer. Som nevnt ovenfor så gikk jeg over til Codan for et par/tre år siden. Siden har jeg blitt oppringt av If, Gjensidige og Vesta, ja de "tradisjonelle" selskapene i Norge. Dette har de gjort minst en gang i året hver seg. Noen som kjenner seg igjen?

For et par dager siden var det If som ringte igjen. Jeg lot de få gå igjennom forsikringene mine, og på nytt viste de seg å være altfor dyre: 8-9000 dyrere enn Codan. Vi snakka også nettopp om dette på jobben, også fordi en kollega hadde samme "problemstilling", dvs hun hadde med seg regninga fra If og ville bytte selskap. Hennes totalregning var jo helt hinsides.

Det vi kom fram til på jobben var at If synes å være dyrest bestandig. Gjensidige ser forresten ikke ut til å være stort bedre. 18 500,- for en båt til 1,3 mill. må jo være galskap. Ikke er det noen "bøllebåt" heller.

Vel, dama fra If, forsøkte så godt hun kunne å overbevise meg om at If var verdt de 8-9000 ekstra. De hadde jo mye bedre dekning, ja tenk alle typer insekter ville jeg bli sikra mot, også ville de uansett være mye raskere med oppgjør. Servicen mente hun også var best hos If, for jeg ville jo få henne som min personlige kontaktperson.

Så blir spørsmålet: Er If og disse andre "vanlige" verdt så mye ekstra? :sailing:

Flere som har P 35 og betaler ca 8.000- i året ,med samme forsikkringsum som meg .Jeg flytta til Storebrand og betaler som sagt 5.000- ,hvorfor dem andre som jeg kjenner ikke bytter er for meg uforstålig.Selvom noen har gjort det ,så hvorfor ikke alle når du kan spare 3 lapper ? Sikkert flere steder som er ok ,men om halvparten stemmer om det skulle skje noe hos Storebrand.Dem stiller med leiebåt i ferien og full motorhavari osv osv, men aner lite om hvor mye du får igjen om det skulle skje noe.Håper ikke jeg finner det ut heller,men den med full motorhavari på to stk 20 år gammle grønne tviler jeg jo litt på.Men står så og ikke finner jeg så mye - heller,men så langt er vi fornøyde .

PS:bør kansje tipse Storebrand om denne tråden,må jo få xtra rabat med denna reklamen ;o)))

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

(Så blir spørsmålet: Er If og disse andre "vanlige" verdt så mye ekstra?)

NEI.

8000kr kan heller brukes på å forebygge skader/ulykker

Etter fast kunde hos IF i ca 15år ville de ikke gå ned noe på prisen, selv om codan var 8000kr billigere. Det sier vel noe om IF og være trofast.

Hadde en runde med ca 5st selskaper i våres, og ingen ville nærme seg prisen til codan. Ett selskap kunne sette ned prisen med ca 3000kr, men da måtte jeg sette ned kjørelengden på begge bilene våre :yesnod:

Hvis Codan kan tjene penger på sine priser, hva tjener ikke de andre selskapene da?

På en så dyr og fin båt ville jeg sjekket med de som er spesialister på båtforsikring. Norwegian Broker og Qulity Marine har jeg vært forsikret hos. Har aldri hatt behov for skadeoppgjør - men vilkårene er gode og premien er desidert lavest hver gang jeg sjekker.

Vær obs på at ved forsikring i Norwegian Broker får du igjen avtalt forsikringsbeløp om båten havarerer. På alle andre - også Atlantica - er det markedsverdien av tilsvarende båt du får igjen. Den er som regel lavere enn forsikringssummen. Mulig det fortsatt er slik i Quality også.

Jeg ba om tilbud på forsikring av båten vår fra det norske selskapet vi har andre forsikringer i. De var over dobbelt så dyre og med dårligere vilkår.

Prisen på 18500 er helt hinsides. Det er nesten like mye som jeg betaler for å forsikre min båt i NB med bedre vilkår. Grovt tippet vil jeg tro at Norwegian Broker vil ha kanskje 8000 for å forsikre din båt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Men jeg er helt enig med deg Fanta at det ikke er bare pris som teller. Det som er greia er at jeg ikke finner noen vesentlig forskjell på vilkåra, og jeg for min del orker ikke å gjøre det til en heltidsjobb å lese forsikringsvilkår. Dermed blir prisen det avgjørende.

Dama fra If sa til meg at deres toppforsikring for hus dekket alle insekter. Den jeg har hos Codan og som er veldig vanlig hos de fleste dekker stokkmaur, husbukk og en insekt til. Dette i følge dama fra If.

Hun kom forøvrig ikke med en eneste forskjell i forhold til dekning på båt. Det eneste jeg har hørt er at Codan ikke dekker noe advokathjelp ifm båt. (På den andre "tinga" har de dekning på advokathjelp) Noen som vet om det er vanlig med dekning av advokathjelp på båt?

Nå har jeg ikke hatt noen forsikringssaker på båt, så jeg har ikke erfaring med noen på det. Jeg hadde forøvrig en bilskade for et par år siden hos Codan. Det gikk helt fint.

Min erfaring er at man bør lese forsikringsvilkårene mår man tegner forsikring. Jeg opplevde en gang å få et tilbud på båtforsikring på en båt som gjorde 30 knop (og som jeg opplyste om) der det var en klausul som sa at forsikringen ikke dekket skader på båt som følge av sammenstøt med gjenstander i sjøen inkludert skjær om båten gikk fortere enn 17 knop. Dette kalles en speed boat clause.

Da ble jeg rimelig forbanna - og glad for at jeg leste hele teksten.

Siden det i stor utstrekning diskuteres pris på forsikringen har vi jeg bare nevne en artikkel jeg leste på nett:

OBS: Tilbudene varierer!

Les forsikringsvilkårene!

Ved første øyekast kan det se ut som om selskapene samarbeider om vilkårene, men selv om alle følger "Sjølovens" bokstav når det gjelder ansvar, er vilkårene faktisk temmelig forskjellige. De er forskjellig redigert også, så det er ikke enkelt å få oversikt.

Hovedregelen er at du får full erstatning dersom skaden har en objektiv, uventet årsak. Ved brudd på sikkerhetsbestemmelsene i vilkårene, eller hvis du på andre måter har opptrådt grovt uaktsomt, kan du få inntil 100 prosent avkorting av erstatningen.

Vilkårene har dessuten en generell passus som dekker deg mot synking, men det finnes gjerne unntak for nedbør, frostsprengning og manglende tilsyn. Synker for eksempel båten din som følge av manglende lensing, får du neppe erstatning. Det samme gjelder berøring med is (særlig farlig for trebåter). Frostsprengning kan imidlertid bli erstattet dersom du ikke ligger i betalt, organisert boblehavn. Sjekk med selskapet ditt.

Du må jo vite hva forsikringen omfatter, for langt fra alt dekkes. Her er en del ting du bør se nærmere på når du velger selskap:

Jolle dekkes av noen selskaper, i andre steder må du tegne tilleggsforsikring.

Utstyr, personlig og til båten, behandles ulikt fra selskap til selskap.

Erstatning for ødelagte seil reduseres gjerne med en viss prosentsats for hvert år. Noen dekker ikke seilskader alene. Du kan oppleve unntak for erstatningsplikt som følge av hardt vær! Noen selskaper reduserer riggens verdi etter alderen, andre ikke.

Dekningsområdet varierer. Selskapene begrenser farvannet, for eksempel 12 mil fra land, samt i Skagerrak øst for en linje trukket mellom Lindesnes og Hirtshals (f. eks Aktiv) eller Lista og Tyborøn, men i alle fall ett selskap (Norske Sjø) dekker helt ned til Den engelske kanal og Nordsjøen til 4W sør for 64. breddegrad og ellers inntil 24 mil fra land i sommersesongen, dog med forhøyet egenandel.

Noen selskaper tilbyr en superforsikring eller lignende som for eksempel kan dekke jolle og motor, maskinhavari (med avkortning etter motorens alder), slep til verksted, hjemreise ved avbrudd, fører- og passasjerulykkesforsikring og så videre. Prisen på tillegget er beskjeden, og tilbudet er vel verdt å vurdere.

Noen selskaper erstatter kun hærverk i forbindelse med tyveri.

Det er altså ikke bare prisen som teller, men også hvilken dekning du får.

Kan altså være smart å sjekke dekningsomfanget litt også !

Legger inn en Link

Her er hele artikkelen

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Klart man også må sjekke dekningsomfanget også. For meg er det uansett en selvsagt ting. Det er likevel ikke slik at jeg leser alt med "lys og lykte" og samtidig sammenligner med andre selskaper. Realiteten er vel at svært få gjør dette?

Forsikringsselskapene har vel også et ansvar i forhold til å opplyse kunden om hva de betaler for???

Eller må vi fortsatt henge ved den samme gamle oppfatningen at forsikring er lovlig organisert svindel?

Ja, selskapene har selvfølgelig plikt til å opplyse dekningsomfanget, men det stå ikke akkurat med stor skrift på avtalen din. Du som kunde har da også en undersøkelsesplikt som du smertelig kan komme til å erfare den dagen du kommer for å få oppgjør. Det hjelper ikke å si at du ikke har lest om ditt og datt når "skriften er tilgjengelig".

Selv fikk jeg smertelig erfare at takstmannen kan være avgjørende i enkelte tilfeller. Selv mistet jeg en 9.8hk Tohatsu rett av akterspeilet på min RIB jolle under fart. Heldigvis lå den ene festeskruen igjen i båten med en bit av metallet den sitter i Her kunne man se bruddet i støpegodset og jeg antok støpefeil. Dette ble ikke godtatt av importør/forhandler og jeg gikk videre til forsikring. Da takstmann kom og så på det (Tørrmoen heter han og blir benyttet av de fleste selskaper ved skader i Oslo-området), konstaterte han at den ene festeskruen nok hadde skrudd seg opp over litt tid og at kraften som virket på den andre da ble for stor. Samtidig konstaterte han at festeplaten på båten er av en plast-type som ikke er helt død. Denne plasttypen benyttes som festeplate på masse gummibåter og skulle aldri vært benyttet. Den var synderen som hadde gjort at festeskruen løste seg opp. Altså, ingen dekning på forsikringen. Selger av RIB følte ikke at de hadde noen skyld i dette siden de hadde solgt mange eksemplarer av denne båten uten reklamasjon på at plata ikke var av god nok kvalitet.

Så, der sto jeg med en takstmann som hadde avklart hendelsesforløp(han vet hva han driver med Tørrmoen, så jeg har ingen grunn til å betvile) og årsak og en selger som ikke ville ta ansvar.

Med til historien følger det at jeg fikk kjøpt ny motor til "innbruddspris", men likevel er det mange penger. Da jeg rapporterte hendelsen til forsikringen, nevnte jeg at vi antagelig hadde kjørt på noe i vannet, det smalt jo noe utrolig da motoren "knakk av akterspeilet", og dette var i utgangspunktet greit nok for selskapet. Så kom takstmann.....

Jeg spurte også Tørrmoen om en del andre typiske ting som tap av propell, havari på motor, synking grunnet skroggjennomføring etc. og i alle tilfellene fikk jeg til svar: Dekkes ikke. For meg virket det som det eneste de faktisk dekket var grunnstøting...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Samme som Ingar. Verdt å sjekke med Tennant, hvis en er medlem i Norsk familieøkonomi (som forhandler avtaler på vegne av 400.000 medlemer) billig og god forsikring, rask skadebehandling, og hurtig oppgjør. Ring og snakk med han her, for tilbud.

Vennlig hilsen

Rolf Andree Skrede

Rådgiver

Hetlandsgata 9

PB 184

4349 Bryne

Tlf: +47 51 77 50 20

Fax: +47 51 77 50 01

e-mail: skrede@norskfamilie.no

e-mail: medlemsservice@norskfamilie.no

www.norskfamilie.no

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...