Jump to content

Forsikringspremie, båt. Hvem har best og billigst premie?

borghans

Recommended Posts

Noen som vet om det er vanlig med dekning av advokathjelp på båt?

Hadde IF tidligere, der var juridisk hjelp inkludert (jeg måtte bruke denne). Har nå Frende og også her er dette inkludert.

Har forøvrig også nettopp hatt en skade hvor oppgjør fra Frende (de benyttet faktisk et annet selskap til sakshåndtering og utbetaling) gikk smertefritt og hurtig. :wink: Frende var også meget god på pris når jeg tok runden sist (totalt sett bedre en Codan som jeg også har benyttet på en bil)

Jeg spurte også Tørrmoen om en del andre typiske ting som tap av propell, havari på motor, synking grunnet skroggjennomføring etc. og i alle tilfellene fikk jeg til svar: Dekkes ikke. For meg virket det som det eneste de faktisk dekket var grunnstøting...

Vel, hvis det er slik du har fått oppgitt Vanntro, så blir det jo ganske håpløst. Eller "organisert svindel" eller lureri om man vil....

Redigert av finnmarken (see edit history)

Hei

Er selv på jakt etter en Viknes 880, har vært å sett på noen men er enda ikke blitt noen handel.

Jeg har alle mine forsikringer etc i Sparebank 1 og spurte i den forbindelsen om forsikring på en Viknes 880 til ca 1,2 mill med 240 kh motor, og fikk da pris på 8400,- eller 8700,- (husker ikke helt tallet) for full kasko.

Har en 83 mod Hellefisk 21" m en 30 hk motor forsikret der nå med full kasko og den betaler jeg like over 1000,- for pr år.

Lars

Viknes 880 til ca 1,2 mill med 240 kh motor, og fikk da pris på 8400,- eller 8700,- (husker ikke helt tallet) for full kasko.

Svin dyrt syntes jeg da,når du kan spare 3-4000 andre steder.Men husk at det er ikke noe butik å overforsikkre skuta heller ,når det evt skjer noe .Så har jeg forstått at dem går etter dagens listepris,om det er totalhavari da.Så kan jo være greit å nedjustere ettersom åra går med samma båten ,o)

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

• 1 måned senere...

Da har jeg skiftet (fom 25/11) fra If, som alltid har vært ukompliserte å ha med å gjøre i forsikringsoppgjør, og til Gjensidige. Sparte 10'kr på totalforsikring, over 5' bare på båten og over 2' på bilen.

Gikk forresten ned fra 1,2 til 1 mill på båten, og egenandel ned fra 12' til 6'. Greit på 7 år gammel båt.

Rart dette her; Gjensidige ringte og spurte hva som skulle til for å få meg over & jeg svarte lavere premie og minst like god dekning. If sa jeg ifra til, og de svarte ikke i det hele tatt.

Har forsikret min Yamarin 80 dc for en million, full kasko, hos Bavaria for rett i overkant av fem tusen i året.

Og IF tar 7000kr pr år for balja mi, som går maks 18 knop (med medvind) og er verdt 350.000,-

Ahhrrgh!!!

IF, dere kommer til å miste en kunde!!!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Som nevnt av flere så er dekningsomfanget en viktig faktor for sammenligning. Ikke bare pris. Om forsikringen omfatter motorskade, så betyr dette ofte flere tusen på premien. Vel så viktig å sjekke vilkårene for motorskade. Norske Sjø har ikke motorhavaridekning så vidt jeg vet. Norwegian Broker har en dårlig motorskadedekning spør dere meg.

En gjenganger i dekningsforbeholdene er at det stilles krav om at motorprodusentens krav til vedlikehold blir fulgt. Videre tas det forbehold om forsikringen ikke dekker havari grunnet fabrikasjons eller konstruksjonsfeil. Eller feil pga svak konstruksjon eller feilmontering.

Hva er i såfall dekket ? Tett sjøvannsfilter med tilhørende overoppheting ? Faktisk det eneste jeg kan komme på.,

• 5 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Forsikring er virkelig en jungel, jeg kom borti Nemi forsikring og sjekket priser der også siden jeg er i gang. Ved å tegne bil og båtforsikring vel å merke uten maskinskadedeknig så får jeg en total premie på kr 11 100.- Bil BMW 525 touring, 12000 km, med full kasko kr 5 000.- Båt, Marex 350 Scandinavia med full kasko, på land om vinteren kr 6 100.-

Jeg blir helt sprø av denne sjekkinga. Ingen har de optimale vilkår. Og hva med maskinskade, det er jo 5 års reklamsjonsrett på norsk kjøpt båt i norge :-) Hjelp :-) Er det noen som har erfaring med Nemi?

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Testet kalkulatoren på min båt hos Norsk Sjø jeg også, Atlantica er en god del billigere en den summen Norsk Sjø kom opp med, selv med halvparten av egenandelen. Ville tatt en telefon og sjekket.

Når det gjelder Atlantica, bør man huske at de skal innarbeide seg på det norske markedet og går selvfølgelig ut med svært lave premier. Atlantica var også i Norge på 80-tallet og gjorde det samme da. Så fort de var etablert, gikk premiene opp så det holdt. Det fungerte noen år, men så forsvant de fra det norske markedet. Også når det gjelder forsikring, kan det være dyrt å kjøpe billig. Når det gjelder det å forsikre i utenlandske selskaper, bør man også huske på at eventuelle tvistesaker vil bli ført i det landet selskapet er registrert. Det kan bli en kostbar "fornøyelse".

Hilsen Syvert :rolleyes:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

Jernbanepersonalets forsikring for oss som er så heldige å ha hatt familie i rett oppadstigende linje som jobbet der :thumbsup:

Utenlandske selskap ville jeg holdt meg langt unna. Les vilkårene, i de fleste tilfeller så vil tvistesaker gå i retten i den byen de har hovedkontor, som Syvert sier.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...