Jump to content

Forsikringspremie, båt. Hvem har best og billigst premie?


borghans

Recommended Posts

Sjekket ut prisen på norske sjø. Det som kanskje jeg er litt usikker på er mitt behov av maskinskadeforsikring. Norske sjø er rund en 1ooo lapp dyrere men tilbyr ikke maskinskadeforsikring.

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post

Og IF tar 7000kr pr år for balja mi, som går maks 18 knop (med medvind) og er verdt 350.000,-

 

Ahhrrgh!!!

 

IF, dere kommer til å miste en kunde!!!

 

 

 

Utenlandske selskap ville jeg holdt meg langt unna. Les vilkårene, i de fleste tilfeller så vil tvistesaker gå i retten i den byen de har hovedkontor, som Syvert sier.

 

Kodvaag... If er vel blandt de dyreste jeg har hvert borti på båt.. uten unntak faktisk..

 

Vanntro.. har du egenerfart kunnskap om dette??

 

De norske selskapene jeg har hvert borti har noen merkelige dekningsområder.. maks 12nm ut fra kyst osv ikke transportforsikret, skyhøy premie hvis båten brukes hele året, ikke jolle/motordekning, De har skyhøye premier hvis båten har over 400 hk totalt (akkuratt som det er lett og komme under ved 30+ fot båt med dobbelinst) Self alt kan dekkes men til hvilken pris.. Igår hadde jeg kontakt med et selskap som lurte på hvorfor jeg skal gå lenger ut en 12nm :giggle: flott og ikke ha dekning over til danmark.. :crazy:

 

Selv så har jeg god erfaring med Patenius i danmark, loyds england (nw broker) etc

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Her er hva den dekker.

- Ansvar - se del 2

- Grunnstøting, kollisjon, stranding, synking, kantring

- Brann, lynnedslag og eksplosjon

- Tyveri, forsøk på tyveri og hærverk

- Annen plutselig og uforutsett skade oppstått ved ytre

påvirkning

- Brudd på mast og bom

- Skader under transport

- Skade under opplag inkludert opptak og sjøsetting

- Skader under seilbåtregatta

- Skade ved at boblehavn svikter , såfremt båten mot

betaling er i opplag hos tredjemann.

- Hjemtransport av båten ved tyveri

- Redningskostnader når båten blir utsatt for skade,

tyveri/driftsstans eller fører og passasjer blir utsatt for

sykdom, ulykke eller død:

- assistanse og bergelønn

- transport av båt til nærmeste verksted, eller hvis det er

rimeligere, reparasjon på stedet

- utgifter til hjemtransport av båt, fører og passasjerer når

reisen ikke kan fortsette

- utgifter til annet nødvendig lokalt overnattingssted,

sykehus, lege, e.l

- merutgifter til hotellopphold for fører og passasjerer i

stedet for hjemtransport, når båten kan repareres på

stedet innen rimelig tid

- hjemtransport av båt når båten ikke kan repareres på

stedet. Gjelder kun når båten befinner seg i Skandinavia

- Kompensasjon for avbrutt ferie etter erstatningsmessig

skade, dersom båten ikke lenger kan benyttes til planlagt

ferie (ferie med varighet lenger enn 6 dager). Maksimal

erstatning pr. dag er kr 1 500, i inntil 14 dager til dekning

av dokumenterte utgifter til leiebåt, leiebil og losji.

- Skade på opplagsutstyr - krybbe, presenning og stativ

- På drivstoffsystem og motor dekkes i tillegg:

- Skade som følge av plutselig og uforutsett tilførsel av

forurenset eller infisert drivstoff

- Skade som følge av feil fylling på drivstofftank

- Frostskader som skyldes at varmekilden svikter som følge

av at landstrøm blir brutt

 

Hva den IKKE dekker.

Slitasje og skader som utvikles gradvis

- Skader inntruffet under deltagelse i

motorbåtregatta og fartsprøver

- Verdiforringelse som følge av reparasjon

- Skade på seil alene som ikke er en følge av

erstatningsmessig skade

- Tap eller skade som skyldes frost dekkes

ikke uansett årsak til frostskaden. Dette

gjelder også når varmekilden svikter som

en følge av at strømtilførsel blir brutt.

Følgeskader som for eksempel at båten

synker, dekkes heller ikke.

- Tap eller skade som skyldes berøring med

is dekkes ikke. Eventuelle følgeskader som

for eksempel at båten synker, dekkes heller

ikke.

- Hjemtransport av båt utenfor Skandinavia

- Skade som skyldes varmgang i

motor/drivverk uansett årsak - så sant du

ikke har valgt dekning for motorskade

 

 

Legg merke til det om frostskader.

I den ene kolonnen står det at den dekker, hvis årsak er strømbrudd.

I den andre kolonnen står det at den IKKE dekker frostskader uansett årsak, gjelder også ved strømbrudd.

 

Litt lenge nede står det at den dekker frostskader ved strømbrudd,

2-1 til at den dekker. Da satser jeg på at det stemmer.

 

 

Forsikret for 990000 årlig kr.4360,-

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Utenlandske selskap ville jeg holdt meg langt unna. Les vilkårene, i de fleste tilfeller så vil tvistesaker gå i retten i den byen de har hovedkontor, som Syvert sier.

Atlantica er i det minste et svenskeid selskap og som har drevet sjøforsikring i ca 90 år. I Sverige er de størst innen fritidsbåtforsikringer. If... er til sammenligning også svensk, så de bør i så fall stille i samme bås. Tryg (gamle Vesta i Norge) er helt og holdent dansk.

Norske Sjø er kun et konseptnavn for KNBF, hvor forsikringene tegnes gjennom Fender Marine. Fender Marine er igjen et samarbeidsprosjekt mellom Forsikringsbyrået as og Charles Taylor Consultancy Plc. i London. Disse driver forsikringsformidling og er agent for Lloyd’s i London.

Og slik kan jeg gjerne fortsette.

 

Det ble nevnt i et tidligere innlegg at Atlantica ble valgt bort fordi disse verdisatte båten etter markedsverdi og ikke forsikringssum. Hvilket selskap gjør ikke det?

Har du en båt som beviselig har markedsverdi på ca 100.000,-, kan du gjerne forsikre den for 1 million (og betale regningen for denne summen i årevis), men når skaden skjer, finnes det ikke et selskap som betaler deg mer enn de 100.000,- som båten faktisk er verdt.

 

Er det noe jeg holder meg unna, så er det agenturer som selger forsikringer i det norske markedet, men hvor forsikringene fysisk og juridisk plasseres i utenlandske selskaper.

Norwegian Brokers er et eksempel på dette, hvor for eksempel det ikke følger juridisk dekning,

noe stort sett alle nordiske selskaper har i sine vilkår.

Link to post
  • 3 uker senere...

Sente mail til Gjensidige for en stund siden om dekning på skader som skyltes frost.

0 respons. Litt uoversiktlig når det står både at de dekker og ikke dekker skader som skyldes frost, ved strømbrudd.

Ringte dem i går. Tydligvis ett vanskelig spørsmål.

Først 3 personen jeg snakket med kunne gi ett vetugt svar.

 

I utgangspunktet dekkes INGEN skade forårsaket av frost.

MEN, hvis du har Kasko pluss forsikringen. Dekkes frostskader, forårsaket av strømbrudd på landsiden. Skyldes strømbruddet feil ombord i båten dekkes ingenting.

Konklusjonen min er da. Kjør frostvakter direkte på skjøteledning og ikke via landstrømssentralen ombord.

Dette var rådgiveren fra Gjensidig enig i.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
  • 11 måneder senere...

Jeg har svært svært svært dårlig erfaring med Nemi når det gjelder skadeopprør. Dette var ikke båt da, men aldri mer forsikring i Nemi for midt vedkommende, aldri!

Har ikke erfaring med oppgjøret eller skade på båt men måten Nemi behandler sine kunder på er bare helt ræva. Har hatt en skade og det tok mange dager før jeg fikk bekreftelse på at de har mottatt den. Fikk den til slutt etter å purret opp Nemi...

 

Og det er ikke Nemi selv jeg fikk svar av, men med Van Ameyde Norway AS hvor det startet med en telefonsvarer når jeg ringte de første gangen. Og når jeg kom igjennom på telefon dagen etter var det kun 1 person som hadde med den skaden jeg hadde. Når han var bortreist var det bare å vente.

Svarer først på e-post etter mange purringer og dårlig formulerte svar. Når en da svarer tilbake med spørsmål får man ikke svar og må purre opp gang på gang. Ringer en er ikke den ene personen å få tak i og en må vente.

 

Ble så provosert så alle forsikringene gikk rett tilbake til Storebrand !

 

I et skadeoppgjør er det for meg en selvfølge å få god veiledning og råd, ikke å bruke en hel masse tid, dager og fustrasjon.. helt på tryne..

 

Oppgjøret er avtalt å finnes sted til våren når skaden skal taksteres, så da gjenstår det å se hva som skjer...

 

 

Hva da om uhellet skjer i beste tid på sommeren med båt bør en ha et forsikringsselskap som kan ta tak umiddelbart...

 

Råder ingen til hva de skal gjøre, men jeg sier som Fetter Anton: Aldri mer forsikring i Nemi for midt vedkommende, aldri!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...