Sumi II Svart 17.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2011 Sjekket ut prisen på norske sjø. Det som kanskje jeg er litt usikker på er mitt behov av maskinskadeforsikring. Norske sjø er rund en 1ooo lapp dyrere men tilbyr ikke maskinskadeforsikring. Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post
Thorlyn Svart 17.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2011 (redigert) Og IF tar 7000kr pr år for balja mi, som går maks 18 knop (med medvind) og er verdt 350.000,- Ahhrrgh!!! IF, dere kommer til å miste en kunde!!! Utenlandske selskap ville jeg holdt meg langt unna. Les vilkårene, i de fleste tilfeller så vil tvistesaker gå i retten i den byen de har hovedkontor, som Syvert sier. Kodvaag... If er vel blandt de dyreste jeg har hvert borti på båt.. uten unntak faktisk.. Vanntro.. har du egenerfart kunnskap om dette?? De norske selskapene jeg har hvert borti har noen merkelige dekningsområder.. maks 12nm ut fra kyst osv ikke transportforsikret, skyhøy premie hvis båten brukes hele året, ikke jolle/motordekning, De har skyhøye premier hvis båten har over 400 hk totalt (akkuratt som det er lett og komme under ved 30+ fot båt med dobbelinst) Self alt kan dekkes men til hvilken pris.. Igår hadde jeg kontakt med et selskap som lurte på hvorfor jeg skal gå lenger ut en 12nm flott og ikke ha dekning over til danmark.. Selv så har jeg god erfaring med Patenius i danmark, loyds england (nw broker) etc Redigert 17.Februar.2011 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
steoye Svart 17.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2011 Jeg har svært svært svært dårlig erfaring med Nemi når det gjelder skadeopprør. Dette var ikke båt da, men aldri mer forsikring i Nemi for midt vedkommende, aldri! Mulig å utdype dette Fetter Anton? Har akkurat byttet til Nemi, blant annet fordi de var 40% billigere en Norske Sjø. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 17.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2011 Dekningsområdet i min polise hos Gjensidige. Europa inntil 200 nautiske mil fra fastlandet - inkl. overfart til Svalbard, Madeira, Azorene og Kanariøyene - Hjemtransport av båt ved bruk av redningsdekningen er begrenset til Skandinavia Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Mariell Svart 17.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2011 (redigert) Her er hva den dekker. - Ansvar - se del 2 - Grunnstøting, kollisjon, stranding, synking, kantring - Brann, lynnedslag og eksplosjon - Tyveri, forsøk på tyveri og hærverk - Annen plutselig og uforutsett skade oppstått ved ytre påvirkning - Brudd på mast og bom - Skader under transport - Skade under opplag inkludert opptak og sjøsetting - Skader under seilbåtregatta - Skade ved at boblehavn svikter , såfremt båten mot betaling er i opplag hos tredjemann. - Hjemtransport av båten ved tyveri - Redningskostnader når båten blir utsatt for skade, tyveri/driftsstans eller fører og passasjer blir utsatt for sykdom, ulykke eller død: - assistanse og bergelønn - transport av båt til nærmeste verksted, eller hvis det er rimeligere, reparasjon på stedet - utgifter til hjemtransport av båt, fører og passasjerer når reisen ikke kan fortsette - utgifter til annet nødvendig lokalt overnattingssted, sykehus, lege, e.l - merutgifter til hotellopphold for fører og passasjerer i stedet for hjemtransport, når båten kan repareres på stedet innen rimelig tid - hjemtransport av båt når båten ikke kan repareres på stedet. Gjelder kun når båten befinner seg i Skandinavia - Kompensasjon for avbrutt ferie etter erstatningsmessig skade, dersom båten ikke lenger kan benyttes til planlagt ferie (ferie med varighet lenger enn 6 dager). Maksimal erstatning pr. dag er kr 1 500, i inntil 14 dager til dekning av dokumenterte utgifter til leiebåt, leiebil og losji. - Skade på opplagsutstyr - krybbe, presenning og stativ - På drivstoffsystem og motor dekkes i tillegg: - Skade som følge av plutselig og uforutsett tilførsel av forurenset eller infisert drivstoff - Skade som følge av feil fylling på drivstofftank - Frostskader som skyldes at varmekilden svikter som følge av at landstrøm blir brutt Hva den IKKE dekker. Slitasje og skader som utvikles gradvis - Skader inntruffet under deltagelse i motorbåtregatta og fartsprøver - Verdiforringelse som følge av reparasjon - Skade på seil alene som ikke er en følge av erstatningsmessig skade - Tap eller skade som skyldes frost dekkes ikke uansett årsak til frostskaden. Dette gjelder også når varmekilden svikter som en følge av at strømtilførsel blir brutt. Følgeskader som for eksempel at båten synker, dekkes heller ikke. - Tap eller skade som skyldes berøring med is dekkes ikke. Eventuelle følgeskader som for eksempel at båten synker, dekkes heller ikke. - Hjemtransport av båt utenfor Skandinavia - Skade som skyldes varmgang i motor/drivverk uansett årsak - så sant du ikke har valgt dekning for motorskade Legg merke til det om frostskader. I den ene kolonnen står det at den dekker, hvis årsak er strømbrudd. I den andre kolonnen står det at den IKKE dekker frostskader uansett årsak, gjelder også ved strømbrudd. Litt lenge nede står det at den dekker frostskader ved strømbrudd, 2-1 til at den dekker. Da satser jeg på at det stemmer. Forsikret for 990000 årlig kr.4360,- Redigert 17.Februar.2011 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
TideRace Svart 17.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2011 Utenlandske selskap ville jeg holdt meg langt unna. Les vilkårene, i de fleste tilfeller så vil tvistesaker gå i retten i den byen de har hovedkontor, som Syvert sier. Atlantica er i det minste et svenskeid selskap og som har drevet sjøforsikring i ca 90 år. I Sverige er de størst innen fritidsbåtforsikringer. If... er til sammenligning også svensk, så de bør i så fall stille i samme bås. Tryg (gamle Vesta i Norge) er helt og holdent dansk. Norske Sjø er kun et konseptnavn for KNBF, hvor forsikringene tegnes gjennom Fender Marine. Fender Marine er igjen et samarbeidsprosjekt mellom Forsikringsbyrået as og Charles Taylor Consultancy Plc. i London. Disse driver forsikringsformidling og er agent for Lloyd’s i London. Og slik kan jeg gjerne fortsette. Det ble nevnt i et tidligere innlegg at Atlantica ble valgt bort fordi disse verdisatte båten etter markedsverdi og ikke forsikringssum. Hvilket selskap gjør ikke det? Har du en båt som beviselig har markedsverdi på ca 100.000,-, kan du gjerne forsikre den for 1 million (og betale regningen for denne summen i årevis), men når skaden skjer, finnes det ikke et selskap som betaler deg mer enn de 100.000,- som båten faktisk er verdt. Er det noe jeg holder meg unna, så er det agenturer som selger forsikringer i det norske markedet, men hvor forsikringene fysisk og juridisk plasseres i utenlandske selskaper. Norwegian Brokers er et eksempel på dette, hvor for eksempel det ikke følger juridisk dekning, noe stort sett alle nordiske selskaper har i sine vilkår. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 9.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2011 (redigert) Sente mail til Gjensidige for en stund siden om dekning på skader som skyltes frost. 0 respons. Litt uoversiktlig når det står både at de dekker og ikke dekker skader som skyldes frost, ved strømbrudd. Ringte dem i går. Tydligvis ett vanskelig spørsmål. Først 3 personen jeg snakket med kunne gi ett vetugt svar. I utgangspunktet dekkes INGEN skade forårsaket av frost. MEN, hvis du har Kasko pluss forsikringen. Dekkes frostskader, forårsaket av strømbrudd på landsiden. Skyldes strømbruddet feil ombord i båten dekkes ingenting. Konklusjonen min er da. Kjør frostvakter direkte på skjøteledning og ikke via landstrømssentralen ombord. Dette var rådgiveren fra Gjensidig enig i. Redigert 9.Mars.2011 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Holmabåten Svart 9.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2011 Fikk tlf fra IF for ett par uker siden. Skulle få ett super tilbud på forsikringer Vi gikk igjennom alt og de ville ha en dag eller to for å se over det. Fikk tlf dagewn etter og da havnet båten på 45 000,- , det er vel 4 ganger det eg betaler i dag Det kaller man super tilbud det Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 9.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2011 Men sa de noe om hvem tilbudet skulle være supert for? Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Holmabåten Svart 9.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2011 ut fra prisen så var det ikke for meg har alle forsikringene mine hos gjensidige i dag og har kan vel ikke klage på prisen. gikk igjennom en ringe runde i fjor og nærmeste da var 10 000 dyrere Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 16.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2012 26000 for forsikring av seilbåt 40 ft 2011 modell, verdi ca 1,7. er det bare meg som synes det var dyrt? IF forsikring Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 16.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2012 Jeg har svært svært svært dårlig erfaring med Nemi når det gjelder skadeopprør. Dette var ikke båt da, men aldri mer forsikring i Nemi for midt vedkommende, aldri! Har ikke erfaring med oppgjøret eller skade på båt men måten Nemi behandler sine kunder på er bare helt ræva. Har hatt en skade og det tok mange dager før jeg fikk bekreftelse på at de har mottatt den. Fikk den til slutt etter å purret opp Nemi... Og det er ikke Nemi selv jeg fikk svar av, men med Van Ameyde Norway AS hvor det startet med en telefonsvarer når jeg ringte de første gangen. Og når jeg kom igjennom på telefon dagen etter var det kun 1 person som hadde med den skaden jeg hadde. Når han var bortreist var det bare å vente. Svarer først på e-post etter mange purringer og dårlig formulerte svar. Når en da svarer tilbake med spørsmål får man ikke svar og må purre opp gang på gang. Ringer en er ikke den ene personen å få tak i og en må vente. Ble så provosert så alle forsikringene gikk rett tilbake til Storebrand ! I et skadeoppgjør er det for meg en selvfølge å få god veiledning og råd, ikke å bruke en hel masse tid, dager og fustrasjon.. helt på tryne.. Oppgjøret er avtalt å finnes sted til våren når skaden skal taksteres, så da gjenstår det å se hva som skjer... Hva da om uhellet skjer i beste tid på sommeren med båt bør en ha et forsikringsselskap som kan ta tak umiddelbart... Råder ingen til hva de skal gjøre, men jeg sier som Fetter Anton: Aldri mer forsikring i Nemi for midt vedkommende, aldri! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.