småbåtentusiasten Startet 15.September.2010 Link til dette innlegget Startet 15.September.2010 Etter bytte av drivstoff filter er det kommet luft i systemet. Da skal det først luftes ved filteret. Men det tar lang tid før jeg klarer å få diesel frem til filteret ved å pumpe manuelt. Pumper fort og lenge, men kjenner ikke sug hvis jeg tar ut lufteskruen og putter en finger i hullet. Har forsøkt å dreie motoren flere ganger for at den skal komme i topp-posisjon, men fant ingen forskjell uansett stilling. Til slutt kom det diesel frem etter flere minutter med intens og kontinuerlig pumping. Ser ut til at inntaket til pumpen sitter over nivået i dieseltanken. 1. Motoren går helt fint i alle hastigheter så kan vi anta at pumpen er i orden? 2. Finner ikke merke inne i / på veivakselhjulet for TOP-posisjon slik det skal være i følge boken, men det finnes en halvsirkel med forhøyet metall. Er det begynnelsen eller slutten på den? (Den kan man jo ikke se da den er på baksiden!) Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Disse pumpene er en tålmodighetsprøve. Har selv, som mange andre, montert en bensinpumpe som man benytter til påhengsmotorer på slangen fra dieselfilteret. Det gjør luftingen meget enkel. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Pumper fort og lenge,Har du membranpumpe, noe jeg er nesten sikker på, så er det feil og pumpe for fort. Når du trykker håndtaket inn suges diesel fra tanken. Når håndtaket slippes presses membran tilbake av returfjæra som igjen presser diesel opp til filter.En del pumper har to fjærer, en som retunerer håndtaket og en som trykker membran i retur. Hvis bare håndtaket kommer i retur når du pumper fort, så er membran såvidt begynt på returen før du presser den ned igjen. Altså må du gi membran litt tid før du trykker igjen. Da vil du også merke at neste pumpeslag blir tyngre og du kjenner at membran suger diesel. Er det bare luft så er det riktignok ikke så lett å kjenne da også membran går hurtig tilbake igjen da den ikke har diesel til og presse opp i filter. men kjenner ikke sug hvis jeg tar ut lufteskruen og putter en finger i hullet.Det skal du heller ikke gjøre hvis det er orginalfilter på motoren du mener. En ventil i pumpa stenger for at diesel skal gå fra filteret og tilbake mot pumpa. Finner ikke merke inne i / på veivakselhjulet for TOP-posisjon slik det skal være i følge boken,Heller ikke nødvendig for pumpinga sin del. Det hender at motor har stoppet med kammen liggende inntil pumpas vipparm. Da står membran nedpresset og der blir den stående selv om du pumper. Siden du ikke kjenner forskjell når du dreier motor, har du sikkert ikke fått den i denne posisjonen, og der skal den jo likevel ikke være. Du merker det hvis det skjer neste gang du skal pumpe, og da dreier du bare motor litt til pumpa kjennes ok ut. Hvis det kom støtvis diesel ut av lufteskrua etter at lufta var ute kan du nok anse pumpa som ok vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 15.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Tusen takk for fine og utdypende svar. Tålmodig og langsom med pumpen, skal prøve det neste ang. Det ble vel hurtig fordi jeg ikke opplevde at noe skjedee. Nå mangler bare dette med når motoren står i TOP, selv om det ikke er nødvendig akkurat i denne sammenhengen. Boken peker ned på noe som kunne vært et merke i remhjulet, men jeg finner ikke noe merke. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Jeg satte inn en elektrisk fødepumpe da jeg trodde det var feil på den manuelle (som det ikke var). Og nå går det som en lek etter filterskiftene. Jeg bare slår på "tenningen", og så setter den elektriske pumpen igang og pumper frem diesel! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Filip Svart 19.September.2010 Link til dette innlegget Svart 19.September.2010 Jeg bruker vakumpompen som er beregnet til og suge ut oljen fra bunpanen. Løsner slangen etter finfilter og kobler til slangen fra vakuum pompen. Har kjøpt den på maritim. Veldigt enkelt og ikke noe disel søl :-) Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 19.September.2010 Link til dette innlegget Svart 19.September.2010 Som wave så har også jeg lagt inn en 'påhengspumpe' mellom tanken og motoren. Jeg har min rett etter tanken, siden den da kan brukes til lufting av begge filtere + motor. De tre dieselrørene man ser her er (fra venstre) diesel til varmeapparatet, retur fra motoren og tilførsel til motoren. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.