Anders Olsen Startet 15.September.2010 Link til dette innlegget Startet 15.September.2010 Har en 1990mod Mariner 60hk som det ikke kommer kjølevann utav kontrollstråle hullet. Derimot kommer det luft utav kontroll hullet. Holdt hånda forran og det lukter ikke eksos av den lufta som kommer ut der. Det renner også vann utav propellen når motoren går. Har hatt nede undervannshuset og sjekket at det impelleren ser fin ut og kjøle røret som går opp til motoren satt på plass. Blåste også med trykkluft opp i kjølevanns røret som går fra undervannshuset og opp til motoren i samme slengen og da kom det luft utav kontrollstråle hullet, så det tyder jo på at det ikke er tett i kanlen. Noen som kan tenke seg hva som er feil? Takker for hurtig svar.. På forhånd takk :) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 (redigert) Har du prøvd om impelleren går rundt? Kan være en knekt kile. Redigert 15.September.2010 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Anders Olsen Svart 15.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 (redigert) Impelleren passer kun en plass når kilen er i posisjon. Kilen er løs og skal plasseres på en plan del på drivakslingen. Har ikke sjekket om den går rundt, men skulle tro det siden det kommer luft ut kontrollstråle hullet. Har forresten brukt "klokker" som man kobler til hageslangen når jeg har testet motoren. Redigert 15.September.2010 av Anders Olsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anders Olsen Svart 16.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2010 Noen som kan si meg hvor lenge jeg kan la motoren gå uten kjøling før jeg må stoppe den? Når det kommer kjølevann ut propellen tyder dette på at moroen får kjøling selv om det ikke kommer kontroll stråle? Sitér dette innlegget Link to post
jansentry Svart 18.September.2010 Link til dette innlegget Svart 18.September.2010 hei. dersom du bruker klokker er du da 100% sikker på at vannet du ser komme ut av propellen er eksos og ikke overskuddsvann fra klokkene? leser at du har kontrollert impeller, regner med at den er byttet, de skal byttes jevnlig slik at det ikke oppstår sprekker eller tæring i gummien. blåser du luft opp i kobber røret og det kommer luft ut av slangen til kontrollstrålen tyder det på åpen gjennomføring. mitt råd er å skaffe deg en tønne plassere motor oppi og forøske på nytt, klokker gir ikke korrekt vanntrykk og vannmengde det er flere som har gått i "fella# der. hvordan fungerte maskinen på vannet?? du bør ikke la motoren gå for lenge uten kjøling max 2-3 minutter før temp stiger for mye. mvh Erik Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 18.September.2010 Link til dette innlegget Svart 18.September.2010 Har en 1990mod Mariner 60hk som det ikke kommer kjølevann utav kontrollstråle hullet. Derimot kommer det luft utav kontroll hullet. Holdt hånda forran og det lukter ikke eksos av den lufta som kommer ut der. Det renner også vann utav propellen når motoren går. Siden du nevner at det kommer vann ut av propellen regner jeg med at du bruker klokker ?? ( er forresten helt normalt da mesteparten av det "brukte" kjølevannet skal komme ut der ... ), men vil heller anbefale at du anskaffer deg en større vannbeholder og bruker det ( stoler IKKE på klokker ), pass da også på at du har vann minst 10 cm OVER "finnene" . Ellers, kan det tenke seg at det er vanndamp ??, pga for lite kjøle vann ?? Ville ihvertfall sluppet ned girhuset igjen og sjekke impelleren en gang til, for hvis du har brukt klokke og at det av en eller annen grunn IKKE har kommet nok vann opp til vannpumpa er det antagelig 99% sikkert at den har brent opp ( 3 sekunder med tørrkjøring er nok til at impelleren er ødelagt ), sjekk også huset om det har blitt skadet ( er av plast... En annen mulighet er at du ikke har klart å treffe røret opp med vannpumpa når girhuset ble montert ??, men da skulle det heller ikke blåst ut av kontrollstråa .... MEN vannet ville komme ut av propellen da også. Du MÅ ihvertfall få verifisert OM det kommer kjøle vann opp til motoren, enten ved å måle temperaturen på motoren ( skal fint kunne holde overalt på blokka, ihvertfall noen sekunder ), kan også ta av lokke på termostaten for å se om der kommer noe vann det ( når motoren går, tar bare et par sekunder før vannet kommer ). Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Anders Olsen Svart 19.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2010 Takk for alle svarene! Feilen er nå FIKSET! Jeg demonterte undervannshuset igjen idag for å prøve ut noen nye ting. Kobla først hageslangen til messingrøret til kjølinga som går opp til motoren. Da sprutet det en god stråle ut kontrollhullet. Så da vet jeg med sikkerhet at feilen ikke ligger der. Etterpå demonterte jeg alt som kunne demonteres i pumpehuset. Når jeg skulle montere dette sammen igjen så tok jeg paknings pasta på alle pakninger. Skrudde sammen igjen og monterte undervannshuset. Startet motoren med spyle klokkene og det kom en fin kontrollstråle :) Feilen var nok at pumpehuset ikke var 100% tett og at vannet ikke har fått nok trykk til å komme opp til motoren. 1000-takk for hjelp forkens! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.