Jump to content

Fjerning av undervannsskjær - forslag til løsning?

tom-ass

Recommended Posts

Hei.

Jeg er "bryggesjef" i min båtforening, og har således ansvar for ei gjestebrygge her i Storsjøen i Odalen. Brygga ligger på kommunal grunn, og jeg (Båtforeningen) har søkt om midler for å oppgradere denne brygga.

Det største problemet er at det ligger et skjær rett foran brygga. Skæret ligger ca 10 meter fra land, en meter fra brygga, ca 50 cm under vannoverflata.

Jeg skal i morgen på befaring med kommunen, men har igrunn ingen forslag på hvordan dette skjæret kan fjernes. Noen som vet hvordan slikt kan gjøres?

aaa.jpg

Skjæret er merket med rødt!

Bygdetulling med båtførerbevis!

Har hatt tilsvarende problem, riktignok med forbehold om størrelsen på dette skjæret, og om dybden rundt er tilstrekkelig til at fragmentene ikke nødvendigvis må tas opp. Løsning: Langt bor og skikkelig kompressor, fortøy en stødig jolle el. ved brygga og bor fra den. Blir fort litt kløning for å få begynt, se deg gjerne ut en liten grop el. i skjæret på forhånd slik at boret ikke glir av hele tida. Trekk ofte opp (men ikke ut av hullet) for å hindre kiling. La gjerne boret stå i til gjørma har lagt seg og du får merket hullet. På med dykkermaske og stapp dundramitten på plass. Hvis skjæret er stort og ladningen likeså bør kanskje ytterste flytebrygge flyttes litt...

Ville tro at en vanlig spreningsentreprenør/bas kunne ta på seg dette forutsatt at båtforeningen stiller med jolla?

Redigert av Fantino (see edit history)

..............

Ville tro at en vanlig spreningsentreprenør/bas kunne ta på seg dette forutsatt at båtforeningen stiller med jolla?

...og har du to joller som du legger en halvmeter fra hverandre, med to 2X4 på tvers av begge båtene surret fast bak og foran, så har du en stødig "arbeidsplattform"

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)

Svaret til 10ta9c er besnærendeyesnod.gif

Men skal du sprenge så er det ikke nok med "to joller som du legger en halvmeter fra hverandre, "

Jeg var med på å sprenge bort skjæret i Vindfangerbukta på slutten av 70-tallet.

Der kjørte vi boreriggen (luftdrevet) under vann ut på skjæret, så bortsett fra kompressoren var alt det virkelig tunge under vann..

Likevel var flåten vår betydelig mer enn to joller. En stødig platform er et must for arbeids dykking.

Bygge ut brygga er vel en litt femi måte å unngå problemet på. skjæret vil nesten uansett være i veien senere (ved litt sjø, eller ved at brygga blir for lett og ustødig).

Stemmer for sprenging, med bildeserie her etterpå :clap:

Så kan man bygge ut brygga hvis det er behov senere...

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Bygg ut brygga

Dette er sannsynlig det enkleste, og det som kommer til å bli gjort!

En stødig platform er et must for arbeids dykking.

Vi har flåte (arbeidsbrygge)

Er det ikke lavere vannstand om våren slik at man kan stå tørrskodd på skjæret og borre/sprenge da?

Nei, så lav blir aldri vannstanden.

Hvis det er is om vinteren, kan man vel stå på den å båre.

Desverre, isen på dette stedet er ikke trygg, da det er i ei å.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...