Anjuma Startet 16.September.2010 Del på Facebook Startet 16.September.2010 Jeg kunne veldig gjerne tenke meg å bytte ut potta porti'en med et elektrisk toalett med kvern. Toalettet står i Kabinen (bak lukket dør) og i Møringen så er det plass til septiktank under ene brisken i kabinen. Jeg går ut ifra at septiktanker kommer i forskjellig utførelse og størrelse!? Er det lurest å ta vannet fra vanntanken (jeg har 100ltr tank), eller svarer det seg å benytte sjøvann til dette formålet? Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
index Svart 16.September.2010 Del på Facebook Svart 16.September.2010 Normalen er å bruke sjøvann. Det er ingen vits å kaste bort dyrebart ferskvann til spyling, og det er jo alltid en viss risiko for bakterier tilbake til tanken ved en slik kopling. Så et inntak i bunnen til sjøvann gjør jobben. Gjerne plassert så nært toalettet som mulig, sjøvann i lange slanger råtner og lukter ille. Jeg valgte en syrefast tank på 40 liter ut fra den plassen jeg har til rådighet, men om du har plass til det vil jeg anbefale deg å gå for 60-80 liter. Vi klarer oss to døgn med et nødskrik (4 personer), men da har vi manuelt toalett. Og et elektrisk bruker vel litt mer vann, hvis jeg har forstått det rett. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Anjuma Svart 16.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2010 Det var akkurat det med råttent sjøvann i slange som jeg tenkte på. I og med at septik blir liggende foran dassen (i kjøreretning) så må inntaket plasseres foran kvernen.... da kan det fort bli litt lengde på slangen... dog ikke lengre enn ca. 1,5m. Takker for tips på antall liter. Aldri kjekt å ha full septik mens man ligger i uthavn og er innestengt... hehe Det minner meg om et vennpar som lå fortøyd i Risør havn, hvor nettopp dette oppsto. Hun skulle bare pumpe ned sitt fornødne.... med det resultat at septik tøyt ut septiktankens lufteventil, og tett inntil dem lå en åpen båt med 4 bakfulle tenåringer å sov. Det hjalp ikke akkurat på formen å få dette servert fra nabobåten. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
index Svart 16.September.2010 Del på Facebook Svart 16.September.2010 Hørtes herlig ut! Jeg hadde vel rundt 2 meter slange i forrige båt, og når den hadde ligget ubrukt et par -tre uker i sommervarmen så kom det en ubeskrivelig stank i båten ved første gangs bruk etterpå. Verre enn septik, for å si det sånn.. Nå har jeg en liten halvmeter slange, og ingen luktproblemer i det hele tatt. Jeg ville ha plassert inntaket like ved toalettet. Du pumper uansett ikke inn samtidig som du tømmer septiktanken, så det er ikke noe problem. Hos meg ligger inn- og utløp med ca 30sm mellomrom, og jeg har ennå ikke opplevd å dra annet enn rent vann inn. Så gjør det så enkelt som mulig, og ikke legge opp til lengre slanger enn du må. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Anjuma Svart 16.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2010 Sant nok... det skal vel noe til at man pumper inn vann samtidig som man kjører kverna... og kverna kjøres dog aldri uten at båten er under fart :o) Ja, råttent sjøvann har definitivt værre odør enn gammel septik... *grøss* Men du skrev at elektrisk bruker mer vann enn pumpe.... kanskje det er fordelsaktig å gå for pumpeløsning i stedet da... hvis man ikke får plass til så stor tank mener jeg. Spyler en pumpe like godt som elektrisk? Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Ronald Svart 16.September.2010 Del på Facebook Svart 16.September.2010 ...Men du skrev at elektrisk bruker mer vann enn pumpe.... kanskje det er fordelsaktig å gå for pumpeløsning i stedet da... Jeg er slett ikke overbevist om at elektrisk bruker mer vann enn manuelt. Vil faktisk tro det kanskje er omvendt, men det bør vel la seg undersøke? Grunnen til at jeg ikke er overbevist er at når man argumenterer for kverntoaletter i hyttesammenheng, så er nettopp mindre vannforbruk et av argumentene når man sammenligner med tradisjonelt toalett. Skal altså ikke påstå at det samme gjelder for båttoalett med /uten kvern, men ser slett ikke bort fra det. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.September.2010 Del på Facebook Svart 16.September.2010 (redigert) Forskjellen fra hytte til båt er at i båt pumper du bare inn så mye vann du trenger, og så pumper du tørt. Mens med elektrisk får du slik jeg har forstått det samme mengde vann uansett. Jeg har aldri prøvd elektrisk selv, men ut fra hva jeg har lest her på baatplassen så bruker disse mer vann. Men elektrisk er lettere å bruke da, bare trykk på knappen. Med manuelt er det slå over hendelen for vann inn, pumpe til alt er vekk, slå over hendelen til vann stengt og pumpe tørt. Kan være tungvint å forklare til alle om man har mye gjester ombord... Redigert 16.September.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Anjuma Svart 16.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2010 Hehe.. jeg tror både madamen og gjester foretrekker å kun trykke på en knapp. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Lars H. Svart 16.September.2010 Del på Facebook Svart 16.September.2010 Min elektriske dass (TMC-system) bruker definitivt mindre vann en det gamle manuelle gjorde. Og skulle en ønske mindre vann inn, er det jo bare å sette på en kran ved inntaket til dassen. Da kan en stenge helt av eller strupe vannmengden helt etter eget ønske. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
nordan family 27 Svart 16.September.2010 Del på Facebook Svart 16.September.2010 Min gamle TMC elektrisk brukte ikke så mye. Min nye TMC elektrisk bruker veldig veldig veldig mye vann. Det blir ikke slik igjen. Men Jabsco elektrisk med separat spylepumpe skal vel gjøre flushen med 0.5 liter med mindre du ber den flushe ekstra. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.September.2010 Del på Facebook Svart 16.September.2010 Min elektriske dass (TMC-system) bruker definitivt mindre vann en det gamle manuelle gjorde. OK! Da er det nok jeg som har misforstått litt! Jeg har som sagt ikke hatt elektrisk selv, så da er det andre som har kompetansen på akkurat det. En annen fordel med elektrisk er jo at du kun trenger 25mm slanger, mot 38mm på et manuelt. Det kan gjøre monteringen en del lettere bare det... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Eureka Svart 16.September.2010 Del på Facebook Svart 16.September.2010 ..har manuell pumpedass selv. Men hvordan er det med strømforbruket på elektrisk dass? -det er kanskje ikke noe å snakke om fordi det er så lite? Om Jabsco bruker 0,5 liter på å spyle, pluss opptil 1 liter annet som er mennesklig tilført i skåla, per dobesøk, så blir det 53 dobesøk på en 80 liter septikktank. på en 40 liter tank blir det ca 25 besøk. Om man har plass, kan man sikkert montere en 20 til 40 liter ekstra dedikert tank for dovann. Med et forbruk på 0,5 liter pr besøk, så gir jo 20 liter tank, 40 besøk.. :) Problemet med sjøvann som lukter og urinstein, kalk og dårlig lukt i septikktank løst og en skroggjennomføring mindre å tenke på. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 16.September.2010 Del på Facebook Svart 16.September.2010 ...Men hvordan er det med strømforbruket på elektrisk dass? -det er kanskje ikke noe å snakke om fordi det er så lite?... Nei, antakelig er det ikke så mye å bry seg om. Det kreves riktig nok en del strøm i øyeblikket du spyler, sånn sett er du stucked om du er tom for strøm. Totalforbruket blir likevel ganske lite. I innlegg #16 i denne trådener det gjort et overslag på forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 16.September.2010 Del på Facebook Svart 16.September.2010 0,5 L på spyling? Det kommer vel an på hvor septiktanken er montert. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 16.September.2010 Del på Facebook Svart 16.September.2010 Er 0,5L mye M/S Bastard Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 16.September.2010 Del på Facebook Svart 16.September.2010 Nei, det er ikke rare skvetten det. Min Tmc bruker en del mere, siden septiktanken er montert høyere enn toalettet. Hadde jeg hatt tanken under dørken, ville jeg brukt mye mindre vann for spyling. Mener o,5L er litt misvisende Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 16.September.2010 Del på Facebook Svart 16.September.2010 (redigert) Nei, det er ikke rare skvetten det.Min Tmc bruker en del mere, siden septiktanken er montert høyere enn toalettet.Hadde jeg hatt tanken under dørken, ville jeg brukt mye mindre vann for spyling.Mener o,5L er litt misvisende Hva skjer hvis noe svikter, og hele tanker tømmer seg via toalettet? Blir det ikke en skikkelig jobb da? Redigert 16.September.2010 av Kæpt'n Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.September.2010 Del på Facebook Svart 16.September.2010 For å være litt direkte og kanskje ufin, så er vel hvor mye spylevann du trenger avhengig av hva du har gjort i potta? Har du ikke akkurat rennamage, har pisset nylig, så fyller det fort opp i skålen langt over vannspeilet der nede i dassen sammen med en haug med papir du har brukt for å bli rein bak. Uten spylevann skjer ingenting, og med en skarve halvliter spylevann får du ikke dritt og papir ned i bunn av skålen i det hele tatt slik at kvernen tar tak! Dette har jeg tatt opp tidligere. Vannspeilet skulle ha vært mye større i båtdasser, en diameter på 6-7cm er alt for lite. Lars H. Selvoppnevnt drittunge! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
M/S Bastard Svart 16.September.2010 Del på Facebook Svart 16.September.2010 (redigert) Hva skjer hvis noe svikter, og hele tanker tømmer seg via toalettet? Blir det ikke en skikkelig jobb da? Ikke hos meg, inntaket sitter på toppen av tanken, så de lar seg ikke gjøre Jeg har forøvrig stort vannspeil i skåla, fordi det renner en del vann tilbake etter spyling. Det er litt minus ved og ha tanken montert høyere enn toalettet. Fordelen er at jeg slipper og pumpe ut av septiktanken, det er fritt fall ned til utslipps ventilen Redigert 16.September.2010 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 16.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2010 ... Problemet med sjøvann som lukter og urinstein, kalk og dårlig lukt i septikktank... Råttent sjøvann har bare en ubeskrivelig dårlig lukt... og det var også derfor jeg lurte på om det kunne lønne seg å benytte vanntanken jeg har i dag. Men så ser jeg jo at bakterier i ferskvannsslangen kan forekomme og er da på en en måte like langt! ELLER...? Hvor stor er faren for en bateriell vannslange kontra problemer med saltvann vs urinstein, kalk og dårlig lukt? Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Eureka Svart 16.September.2010 Del på Facebook Svart 16.September.2010 tror jeg faktisk kommer til å bruke dusjen som vanntilførsel i dassen fremover. Dusjhodet m/ slange er samme som vannkranen i vasken og rekker fint til dassen. Da blir det vann i skåla umiddelbart og det er ferskvann. Særlig om man fyller på litt vann før man setter seg og bomelommer. Til tider, når skåla er tørr, må jeg pumpe opptil 25 ganger før det begynner å surkle i sjøvann inn, men jeg registrerer at om det allerede er vann, bomelom og papir i skåla, før jeg pumper, så kommer rikelig sjøvann inn gangske umiddelbart. men det er vel like mye et symptom på et pakninger må skiftes. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 16.September.2010 Del på Facebook Svart 16.September.2010 Er ikke pakningbytte en skikkelig grisejobb? Må hele toalettet tas i frahverandre? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Må hele toalettet tas i frahverandre? Ikke hele toalettet, kun pumpa. Og det er ikke like grisete som det høres ut, men jeg ville ha vasket hendene før jeg spiste etterpå.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Njord Svart 18.September.2010 Del på Facebook Svart 18.September.2010 TMC er noen forferdelige drittdasser. Svak pumpe og tetter seg lett. Felles motor for inn og utpump. Plastflensene er så tynne at de er nesten ikke til å skrue til, før de deformeres. Gleder meg til min TMC rykker igjen. Det er sannsynligvis ikke lenge til. Da skal et Jabsco toalett (elektrisk) innmonteres og drittdassen skal på dynga. Jabsco har separate motorer for inn og utpump. Det flusher skikkelig. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 18.September.2010 Del på Facebook Svart 18.September.2010 Er det noen stor forskjell mellom el- og manueltpumpe-toalett? Tetter det seg letter i et manuelt? Hvis det er greit Anjuma, så stiller jeg bare noen spørmål ang. toalett Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.