Jump to content

Hva er jussen rundt omsettningsforbud av ikke CE merkede båter?

Fanafjord

Recommended Posts

Så som jeg forstår det er det forbudt å omsette båter fra et viss byggeår som er ikke CE merket.

Hva er konskvensen for en privat kjøper / selger hvis man gjør det likevel? Jeg mener ikke at selger lurer kjøperen, men hva hender når begge er fullt klar over at de omsetter en båt seg i mellom som er ikke CE merket. De tar det gjerne med i kontrakten at båten har en kjent mangel, nemlig at den er ikke CE merket. Selger leverer båten og kjøper betaler.

Vanker det bøter? Er selve kjøpskontrakten ugjyldig? Eller har det egentlig ellers ingen konsekvenser untatt at det er "forbudt"?

Jeg spør av ren nysgjerrighet - har ikke interesse i å kjøpe en slik båt!

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Ok, men det betyr jo at en omsetningsforbud er ikke særlig effektiv så lenge det er en åpen sak at båten ikke er CE sertifisert og når ingen blir bøtelagt for å gjøre det.

men om kjøper tar båten i bruk og dette skulle bli oppdaget av tollvesenet så sitter han nå fint i det og sitter der både uten båt eller penger. Om kontrakten vil være gyldig mellom selger og kjøper når det er omsetningsforbud på slike båter, tja si det. Isåfall vil dette falle tilbake på selger igjen og han må i værste fall betale tilbake kjøpesummen samt han får vel ikkje igjen båten han heller før CEmerkingen er iorden. Kan nå bli ganske dyrt det der etterhvert, kommer vel både eine og andre straffetollaviften oppå

Tollvesenet?? Hva har de med CE merkingen og gjøre?? de skal da bare innkreve MVA og HK avgift?

Jeg vet at de er rimlig oppgitt over dette med CE merking i Sverige og UK da det regelrett flommer av slike Ikke CE merkede båter..

Hele CE merkingen er jo forøvrig bare no Bull Shit.. Kun lagd for og beskytte(avgiftbelegge dem som produserer utenfor EU) det europeiske marked.

Hvis to personer er enige og omsette en Ikke CE merket vare,båt what ever.. så vil jo dette aldrig merkes av noen.. det finnes jo mange slike vannskootere som ikke er CE merket.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Hovedproblemet er at reglene er utformet slik at det i praksis ikke er hensiktsmessig å få umerkede båter ettergodkjent. Spesielt hvis man skal CE-merke motoren i tillegg, ikke bare båten. En umerket båt fra USA avviker ikke fra en tilsvarende CE-merket båt av samme type kjøpt i Europa. Hvorfor skal det da være så vanskelig og kostbart å få båten godkjent?

Kjøpsrettslig blir det aldri en mangel hvis kjøper kjenner til manglende eller feil CE-merking. Omsetningsforbudet er ikke noen som "lever" i forholdet mellom kjøper og selger, men derimot mellom eier og det offentlige. Reglene er også svært uklare og det er slett ikke sikkert at omsetningsforbudet kan anvendes på omsetning mellom private. Skal man selge en båt som ikke er merket eller som man vet ikke er i samsvar selv om den er merket, er løsningen bare å få det opplyst til kjøper og dokumentert i kontrakten. Da er man rimelig trygg. (Og avslutningen på Bjørn Reppes artikkel for SD holder ikke helt mål ... men det er en annen skål).

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Viser til en tråd som omhandler samme tema, med litt annen vinkling. Her er mange gode svar/ forklaringer. :yesnod:

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/72650-er-en-baat-uten-ce-merking-eller-annen-godkjenning-forbudt-aa-bruke/

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Det er ingen forskjell i regler eller vanskelighetsgrad enten du produserer innenfor eller utenfor EU. Reglene og dokumentasjonskravene er de samme for alle. Jeg synes også at reglene i utgangspunktet er relativt enkle å etterkomme. Dette vet jeg godt av egen (gode) erfaring.

Det er ved ettermerking av umerkete båter at problemene oppstår. Jeg er av den oppfatning at det ikke er reglene i seg selv som er hovedproblemet her, men den byråkratiske håndhevingen. Dette skyldes sikkert for en stor del at det har vært en del useriøse operatører på markedet og at Norge altid skal være best i klassen.

Ellers vil jeg gjerne legge til at reglene går på sikkerhet og miljø. For eksempel med krav til avgasser, støy septiktanker, stabilitet, osv. Er det ikke da rimelig at båter bygget utenfor EU skal tilfredsstille de samme kravene?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hele CE merkingen er jo forøvrig bare no Bull Shit.. Kun lagd for og beskytte(avgiftbelegge dem som produserer utenfor EU) det europeiske marked.

Dette er også Bull Shit: de samme reglene gjelder for produsenter både innenfor og utenfor EØS-område.

Det har du fullstendig rett i.

Baatplassen Ruler !! :flag_bp:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Ellers vil jeg gjerne legge til at reglene går på sikkerhet og miljø. For eksempel med krav til avgasser, støy septiktanker, stabilitet, osv. Er det ikke da rimelig at båter bygget utenfor EU skal tilfredsstille de samme kravene?

Regler og krav er viktig, ikke minst med tanke på sikkerhet etc. Problemet er når båter som tilfredstiller kravene i utgangspunktet (f.eks. amerikanske båter) skal være så vanskelig å få ettergodkjent.

Det er meget mulig at det er, som du påpeker, den byrakratiske håndhevingen som er problemet. Det ville i så fall ikke være overraskende.

For å sette det litt på spissen:

Kan jeg bli bøtelagt for å kjøre omkring i en ikke-CE godkjent/merket båt?

Jeg skjønner at tollvesenet kan inspisere motoren ombord, eksempelvis en 9.9 HK påhenger på en 12 fots landstedsbåt.

Men kan tollvesenet kreve at landstedsbåten er CE-godkjent?

Dette er faktisk en aktuell problemstilling for meg.

Jeg vet ikke om du kan bli bøtlagt, men dersom jeg har forstått det riktig kan båten nektes brukt (med forbehold om når den ble satt ut på markedet). Hvordan det vil bli håndhevet i praksis vet jeg heller ikke.

Det er ellers ikke tollvesenet som krever at båten er CE-godkjent dersom den ikke er importert. Så vidt jeg vet er det Sjøfartsdirektoratet som skal håndheve reglene.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg registrerer at forvirringen er stor og at mange er skeptiske til at man forsøker å skape like vilkår for produsentene i et marked.

Med utgangspunkt i at ikke alle båtkjøpere er like kompetente så mener jeg at CE merkingen til en viss grad beskytter forbrukeren.

Nå er det vel opp til forsikringsselskapene å legge listen for hvilken risiko de vil påta seg i fremtiden med båtforsikring, og med en såpass stor båtpark kan nok dette skape like mange arbeidsplasser som hvorfor drikker Pelle.

For å sette det litt på spissen:

Kan jeg bli bøtelagt for å kjøre omkring i en ikke-CE godkjent/merket båt?

Jeg skjønner at tollvesenet kan inspisere motoren ombord, eksempelvis en 9.9 HK påhenger på en 12 fots landstedsbåt.

Men kan tollvesenet kreve at landstedsbåten er CE-godkjent?

Jeg skjønner egentlig ikke helt hvordan forvirringen kunne oppstå. Det finnes 100.000-vis av ikke CE-merkede båter i det indre marked som også lovlig omsettes som bruktbåter. Det som er forbudt idag det er å tilføre markedet båter som ikke er CE-merket (med de kjente unntakene som selvbygg/5-års-klausulen osv).

Det som er forbudt idag det er å tilføre markedet båter som ikke er CE-merket (med de kjente unntakene som selvbygg/5-års-klausulen osv).

Jo, men har det noe konsekvenser når man gjør det som privatmann (og er åpen på det, slik at det ikke oppstår en kjøpsrettslig mangel). Ser ikke at det vanker noen bøter eller at noen i praksis blir nektet å bruke båten. Da koker det hele i min blåruss-verden ned til et spørsmål om pris. La oss si jeg kan kjøpe en båt som er CE merket til 150000 kr og en helt tilsvarende ikke CE merket båt til 100000. Hvis det har ingen alvorlige konsekvenser så kan jeg jo kjøpe båten til 100000 bare forskjellen er stort nok å forsvare de ulemper jeg måtte ha (som f.eks. vanskelig å finne forsikrig, dårligere salgspris i neste omgang, etc.)

Det jeg mener det nytter ikke at noe er forbudt på et eller annet vis - Er det ingen store konsekvenser så er det jo ikke forbudt i praksis.

Jo det ser jeg at det er en ganske stor risiko å ta inn ikke-CE merkede båter idag. Selv om den er neppe helt vanntett heller. Kjenner noen som har kjøpt cabincruisere sine i USA og fortollet de. Så de er lovlig i landet når det gjelder skatter og avgifter - men de er ikke CE merket. Det er riktignok en seks eller syv år siden de kom inn i landet. (Men lenge etter CE påbudet.)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...