Fanafjord Startet 16.September.2010 Del på Facebook Startet 16.September.2010 Så som jeg forstår det er det forbudt å omsette båter fra et viss byggeår som er ikke CE merket. Hva er konskvensen for en privat kjøper / selger hvis man gjør det likevel? Jeg mener ikke at selger lurer kjøperen, men hva hender når begge er fullt klar over at de omsetter en båt seg i mellom som er ikke CE merket. De tar det gjerne med i kontrakten at båten har en kjent mangel, nemlig at den er ikke CE merket. Selger leverer båten og kjøper betaler. Vanker det bøter? Er selve kjøpskontrakten ugjyldig? Eller har det egentlig ellers ingen konsekvenser untatt at det er "forbudt"? Jeg spør av ren nysgjerrighet - har ikke interesse i å kjøpe en slik båt! Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Halcyon Svart 16.September.2010 Del på Facebook Svart 16.September.2010 http://www.sjofartsdir.no/no/Aktuelt/CE-merking_av_fritidsfartoy__mareritt_og_velsignelse/ her står det en liten forklaring på problemstillingen Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 16.September.2010 Del på Facebook Svart 16.September.2010 Hei Dersom kjøpar veit om manglande CE-merking så er det ikkje ein kjøpsrettsleg mangel. Plikt til å sertifisera føl nok båten. Dvs. at det er kjøpar sitt problem. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 16.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2010 Ok, men det betyr jo at en omsetningsforbud er ikke særlig effektiv så lenge det er en åpen sak at båten ikke er CE sertifisert og når ingen blir bøtelagt for å gjøre det. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Bearded Beast Svart 16.September.2010 Del på Facebook Svart 16.September.2010 men om kjøper tar båten i bruk og dette skulle bli oppdaget av tollvesenet så sitter han nå fint i det og sitter der både uten båt eller penger. Om kontrakten vil være gyldig mellom selger og kjøper når det er omsetningsforbud på slike båter, tja si det. Isåfall vil dette falle tilbake på selger igjen og han må i værste fall betale tilbake kjøpesummen samt han får vel ikkje igjen båten han heller før CEmerkingen er iorden. Kan nå bli ganske dyrt det der etterhvert, kommer vel både eine og andre straffetollaviften oppå Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 16.September.2010 Del på Facebook Svart 16.September.2010 Tollvesenet?? Hva har de med CE merkingen og gjøre?? de skal da bare innkreve MVA og HK avgift? Jeg vet at de er rimlig oppgitt over dette med CE merking i Sverige og UK da det regelrett flommer av slike Ikke CE merkede båter.. Hele CE merkingen er jo forøvrig bare no Bull Shit.. Kun lagd for og beskytte(avgiftbelegge dem som produserer utenfor EU) det europeiske marked. Hvis to personer er enige og omsette en Ikke CE merket vare,båt what ever.. så vil jo dette aldrig merkes av noen.. det finnes jo mange slike vannskootere som ikke er CE merket. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Cruiseliner Svart 16.September.2010 Del på Facebook Svart 16.September.2010 Hovedproblemet er at reglene er utformet slik at det i praksis ikke er hensiktsmessig å få umerkede båter ettergodkjent. Spesielt hvis man skal CE-merke motoren i tillegg, ikke bare båten. En umerket båt fra USA avviker ikke fra en tilsvarende CE-merket båt av samme type kjøpt i Europa. Hvorfor skal det da være så vanskelig og kostbart å få båten godkjent? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 16.September.2010 Del på Facebook Svart 16.September.2010 Kjøpsrettslig blir det aldri en mangel hvis kjøper kjenner til manglende eller feil CE-merking. Omsetningsforbudet er ikke noen som "lever" i forholdet mellom kjøper og selger, men derimot mellom eier og det offentlige. Reglene er også svært uklare og det er slett ikke sikkert at omsetningsforbudet kan anvendes på omsetning mellom private. Skal man selge en båt som ikke er merket eller som man vet ikke er i samsvar selv om den er merket, er løsningen bare å få det opplyst til kjøper og dokumentert i kontrakten. Da er man rimelig trygg. (Og avslutningen på Bjørn Reppes artikkel for SD holder ikke helt mål ... men det er en annen skål). Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Lykken VI Svart 16.September.2010 Del på Facebook Svart 16.September.2010 Viser til en tråd som omhandler samme tema, med litt annen vinkling. Her er mange gode svar/ forklaringer. https://baatplassen.no/i/index.php/topic/72650-er-en-baat-uten-ce-merking-eller-annen-godkjenning-forbudt-aa-bruke/ Sitér dette innlegget Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
OT-flyktning Svart 16.September.2010 Del på Facebook Svart 16.September.2010 Hele CE merkingen er jo forøvrig bare no Bull Shit.. Kun lagd for og beskytte(avgiftbelegge dem som produserer utenfor EU) det europeiske marked. Dette er også Bull Shit: de samme reglene gjelder for produsenter både innenfor og utenfor EØS-område. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 16.September.2010 Del på Facebook Svart 16.September.2010 Hele CE merkingen er jo forøvrig bare no Bull Shit.. Kun lagd for og beskytte(avgiftbelegge dem som produserer utenfor EU) det europeiske marked. Det har du fullstendig rett i. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Det er ingen forskjell i regler eller vanskelighetsgrad enten du produserer innenfor eller utenfor EU. Reglene og dokumentasjonskravene er de samme for alle. Jeg synes også at reglene i utgangspunktet er relativt enkle å etterkomme. Dette vet jeg godt av egen (gode) erfaring. Det er ved ettermerking av umerkete båter at problemene oppstår. Jeg er av den oppfatning at det ikke er reglene i seg selv som er hovedproblemet her, men den byråkratiske håndhevingen. Dette skyldes sikkert for en stor del at det har vært en del useriøse operatører på markedet og at Norge altid skal være best i klassen. Ellers vil jeg gjerne legge til at reglene går på sikkerhet og miljø. For eksempel med krav til avgasser, støy septiktanker, stabilitet, osv. Er det ikke da rimelig at båter bygget utenfor EU skal tilfredsstille de samme kravene? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Hele CE merkingen er jo forøvrig bare no Bull Shit.. Kun lagd for og beskytte(avgiftbelegge dem som produserer utenfor EU) det europeiske marked. Dette er også Bull Shit: de samme reglene gjelder for produsenter både innenfor og utenfor EØS-område. Hele CE merkingen er jo forøvrig bare no Bull Shit.. Kun lagd for og beskytte(avgiftbelegge dem som produserer utenfor EU) det europeiske marked. Det har du fullstendig rett i. Baatplassen Ruler !! Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Cruiseliner Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Ellers vil jeg gjerne legge til at reglene går på sikkerhet og miljø. For eksempel med krav til avgasser, støy septiktanker, stabilitet, osv. Er det ikke da rimelig at båter bygget utenfor EU skal tilfredsstille de samme kravene? Regler og krav er viktig, ikke minst med tanke på sikkerhet etc. Problemet er når båter som tilfredstiller kravene i utgangspunktet (f.eks. amerikanske båter) skal være så vanskelig å få ettergodkjent. Det er meget mulig at det er, som du påpeker, den byrakratiske håndhevingen som er problemet. Det ville i så fall ikke være overraskende. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Baatplassen Ruler !! Legg merke til at jeg argumenterer, Mix gjør ikke det. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 For å sette det litt på spissen: Kan jeg bli bøtelagt for å kjøre omkring i en ikke-CE godkjent/merket båt? Jeg skjønner at tollvesenet kan inspisere motoren ombord, eksempelvis en 9.9 HK påhenger på en 12 fots landstedsbåt. Men kan tollvesenet kreve at landstedsbåten er CE-godkjent? Dette er faktisk en aktuell problemstilling for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Halcyon Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Tror du denne er CE merket? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 For å sette det litt på spissen: Kan jeg bli bøtelagt for å kjøre omkring i en ikke-CE godkjent/merket båt? Jeg skjønner at tollvesenet kan inspisere motoren ombord, eksempelvis en 9.9 HK påhenger på en 12 fots landstedsbåt. Men kan tollvesenet kreve at landstedsbåten er CE-godkjent? Dette er faktisk en aktuell problemstilling for meg. Jeg vet ikke om du kan bli bøtlagt, men dersom jeg har forstått det riktig kan båten nektes brukt (med forbehold om når den ble satt ut på markedet). Hvordan det vil bli håndhevet i praksis vet jeg heller ikke. Det er ellers ikke tollvesenet som krever at båten er CE-godkjent dersom den ikke er importert. Så vidt jeg vet er det Sjøfartsdirektoratet som skal håndheve reglene. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
logget av Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Jeg registrerer at forvirringen er stor og at mange er skeptiske til at man forsøker å skape like vilkår for produsentene i et marked. Med utgangspunkt i at ikke alle båtkjøpere er like kompetente så mener jeg at CE merkingen til en viss grad beskytter forbrukeren. Nå er det vel opp til forsikringsselskapene å legge listen for hvilken risiko de vil påta seg i fremtiden med båtforsikring, og med en såpass stor båtpark kan nok dette skape like mange arbeidsplasser som hvorfor drikker Pelle. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Jeppe - ikke Pelle. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 For å sette det litt på spissen: Kan jeg bli bøtelagt for å kjøre omkring i en ikke-CE godkjent/merket båt? Jeg skjønner at tollvesenet kan inspisere motoren ombord, eksempelvis en 9.9 HK påhenger på en 12 fots landstedsbåt. Men kan tollvesenet kreve at landstedsbåten er CE-godkjent? Jeg skjønner egentlig ikke helt hvordan forvirringen kunne oppstå. Det finnes 100.000-vis av ikke CE-merkede båter i det indre marked som også lovlig omsettes som bruktbåter. Det som er forbudt idag det er å tilføre markedet båter som ikke er CE-merket (med de kjente unntakene som selvbygg/5-års-klausulen osv). Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Man fant ut hvorfor Jeppe drikker når kravet til CE merking av fritidsbåter var et faktum, og nå gjenstår det å finne ut hvorfor Pelle drikker og hvorfor så mange syter på et system de ikke har skjønt formålet med. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 17.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2010 Det som er forbudt idag det er å tilføre markedet båter som ikke er CE-merket (med de kjente unntakene som selvbygg/5-års-klausulen osv). Jo, men har det noe konsekvenser når man gjør det som privatmann (og er åpen på det, slik at det ikke oppstår en kjøpsrettslig mangel). Ser ikke at det vanker noen bøter eller at noen i praksis blir nektet å bruke båten. Da koker det hele i min blåruss-verden ned til et spørsmål om pris. La oss si jeg kan kjøpe en båt som er CE merket til 150000 kr og en helt tilsvarende ikke CE merket båt til 100000. Hvis det har ingen alvorlige konsekvenser så kan jeg jo kjøpe båten til 100000 bare forskjellen er stort nok å forsvare de ulemper jeg måtte ha (som f.eks. vanskelig å finne forsikrig, dårligere salgspris i neste omgang, etc.) Det jeg mener det nytter ikke at noe er forbudt på et eller annet vis - Er det ingen store konsekvenser så er det jo ikke forbudt i praksis. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
OT-flyktning Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Hvis du importerer en båt til Norge så må du innom Tollen. Forstår jeg deg rett at du mener de gjør ingenting dersom den ikke er CE-merket? Det kan jeg ikke tenke meg. De har sikkert noe i bakhånd: tollager, plombering. Går du ikke innom Tollen så er det jo ulovlig på annet grunnlag - uansett CE-merking eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 17.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2010 Jo det ser jeg at det er en ganske stor risiko å ta inn ikke-CE merkede båter idag. Selv om den er neppe helt vanntett heller. Kjenner noen som har kjøpt cabincruisere sine i USA og fortollet de. Så de er lovlig i landet når det gjelder skatter og avgifter - men de er ikke CE merket. Det er riktignok en seks eller syv år siden de kom inn i landet. (Men lenge etter CE påbudet.) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.