logget av Svart 17.September.2010 Link til dette innlegget Svart 17.September.2010 Det jeg mener det nytter ikke at noe er forbudt på et eller annet vis - Er det ingen store konsekvenser så er det jo ikke forbudt i praksis. Bryter man en lov kan man straffes, og man kan vel risikere å bli tiltalt alt etter som. Det er nærliggende å tro at denne loven kan komme til anvendelse. http://www.lovdata.no/all/hl-19760611-079.html#1 Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 17.September.2010 Link til dette innlegget Svart 17.September.2010 Det er mulig å både registrere og forsikre ikke CE-godkjente båter. Slik sett er det i praksis ikke noe problem med umerkede båter. Problemet kan derimot oppstå hvis man blir stoppet av politibåten pga. ett eller annet. Da vil spørsmål om CE-merking komme, med de konsekvenser dette kan få. Det vil også være generelt vanskeligere å selge båter som ikke er ce-godkjent. Og det er først når man selger båten man erfarer for billig eller dyr den egentlig har vært. Min anbefaling er å styre unna ikke-godkjente båter. Det jeg derimot finner uforståelig, er at det skal være så vanskelig og kostbart å få ettergodkjent båter som i utgangspunktet er identiske med båter som faktisk er godkjent. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 17.September.2010 Link til dette innlegget Svart 17.September.2010 ja det er rart det der. Om man bygger en båt selv av gamle paller og noen badekar og det fortsatt flyter etter 5 år så er den 'OK' for markedet. Hva med en 5 års regel ved import også som alternativ til CE. Hva pokker blir forskjellen Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 17.September.2010 Link til dette innlegget Svart 17.September.2010 Reglene er ikke logiske, og det som da gjenstår av logikk blir da ren proteksjonisme. Rett og slett å vanskeliggjøre paralellimport av båter utenfor EU. Det er den eneste forklaringen, forutsatt at ikke norske myndigheter fører en fullstendig avvikende og uforståelig praksis enn hva de øvrige EU-landene gjør. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 17.September.2010 Link til dette innlegget Svart 17.September.2010 Tror du denne er CE merket? Nei det er den nok ikke. Årsak: Det er en Kommedalsbåt, bygget før CE-merkingen var påtenkt. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Ben Sin Svart 17.September.2010 Link til dette innlegget Svart 17.September.2010 Problemet kan derimot oppstå hvis man blir stoppet av politibåten pga. ett eller annet. Da vil spørsmål om CE-merking komme, med de konsekvenser dette kan få. Tenkt problemstilling: Vi kjøpte brukt båt, solgt ny i Norge, produsert i junaiten, før CE merkingen trådte i kraft. Naboen i havna importerte en kliss lik båt i sommer. Han ga blaffen i CE merkingen. Disse båtene er da identiske, men kun den ene er etter regelverket lovlig. Hvordan i all verden skal dette håndteres? Hvordan skal vi kunne bevise i en kontroll at denne ble satt på markedet før CE merkingen ble innført? Jeg ser problemet, og den eneste dokumentasjonen vi kan bevise noe som helst med, er en mail fra produsenten om at båten vår med med HIN nummer ditt og datt ble solgt til firma Båt & co i år nittenhundreogdentid. Lurer på hvem som blir sittende med eventuell bevisbyrde ved ikke CE merket båt. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 17.September.2010 Link til dette innlegget Svart 17.September.2010 (redigert) Bevisbyrden ligger selvsagt på båteier. En gammel båt (dvs. produsert før 98) kan sannsynliggjøres at befant seg i EU før 98 enten gjennom eierhistorikk (feks. tollvesenets gamle register) eller div. kjøpekontrakter, servicekvitteringer eller annet som måtte finnes av dokumentasjon rundt båten. Er båten europeisk produsert er det for øvrig svært sannsynlig at den har vært i Europa hele sin levetid.. Spørsmålet i en tenkt kontrollsituasjon vil typisk dukke opp for eksempelvis amerikanske båter produsert i 98 eller senere. Kjenner for øvrig tilfeller der folk som har båter i denne kategorien har fått dette spørsmålet. Da er det selvsagt greit å kunne henvise dem til CE-skiltet. Noe annet vil fort lede til ubehageligheter. Redigert 17.September.2010 av Cruiseliner (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 17.September.2010 Link til dette innlegget Svart 17.September.2010 Slik jeg ser det er dette et ikke eksiterende problem som kun ER et problem i teorien.. Denne naboen kan fritt bruke sin båt uten og måtte bekymre seg over dette.. Stoppet av politiet??? hva så.. denne polititjenestemannen har ingen eller lite kunnskap om dette.. Han kan da om mulig ikke vite om denne båt er europeisk bygd,asia bygd, usa bygd eller what ever.. båten er jo lovlig betalt avgifter (som jo ikke er polititjenestemannens oppgave og håndheve) og den er da kanskje også registrert i småbåtregistrert hvilket heller ikke er påbudt.. Nei vi får nyte våre late dager på sjøen og slutte og bekymre oss for overmakta om vi skulle mangle et CE klistremerke eller to.. Hele greia med dette blir jo rett og slett latterlig så lenge det ikke eksisterer reg plikt i dette landet.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Cruiseliner Svart 17.September.2010 Link til dette innlegget Svart 17.September.2010 Det er alltid greit å ha formalitetene i orden hvis man blir stoppet. Trolig vil dette i praksis kun være en problemstilling for båter produsert i 98 eller senere. Kan ikke tenke meg at politiet vil bruke masse tid på å mase om en gammel båt som med all sannsynlighet ikke er ce-pliktig i utgangspunktet. Men gitt at de likevel gjør dette, er det åpenbart at bevisbyrden ligger på båteier. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 17.September.2010 Link til dette innlegget Svart 17.September.2010 Slik jeg ser det er dette et ikke eksiterende problem som kun ER et problem i teorien.. Denne naboen kan fritt bruke sin båt uten og måtte bekymre seg over dette.. Stoppet av politiet??? hva så.. denne polititjenestemannen har ingen eller lite kunnskap om dette.. Slik jeg ser det tar du feil. Sjo har forespurt både politiet, tollvesenet og kystvakten om de kan utføre samsvarskontroller av fritidsbåter når de foretar de kontrollene de ellers er satt til å gjøre. Tollkontroll, fartskontroll, promillekontroll etc. Folkene som har søkt seg til disse oppgavene er ikke ukjente med systemene for de er jo ofte båtfolk også på fritiden og vet hvordan dette virker. Det er også svært enkelt i dag å sjekke om en båt er CE merket etter en totalskade, og da er det jo også et spørsmål om hvilken forsikringsdekning man har på en båt som er ulovlig tatt i bruk. Det har allerede vært noen tilfeller av dette som forsikringsselskapene har tatt på lærekontoen. Sitér dette innlegget Link to post
Lykken VI Svart 17.September.2010 Link til dette innlegget Svart 17.September.2010 En båt som var innenfor "EU" før påbudet engang i juni-98, trenger ingen CE-merking. Båter innført etter den tid må igjenom "omfattende kontroll(koster mange båtpenger). Og da blir vel disse registretsom "selvbygde båter" av eieren, det enkleste, eller.... Og evnt selge de etter 5 år Tror nok det er det som vil skje med mange... De som bygger om båtene sine som allerede er ce-merket vil også måtte få båten igjenom en dyr kontroll, og hvor mange gjør/vil gjøre dette..??? Sitér dette innlegget Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
Cruiseliner Svart 17.September.2010 Link til dette innlegget Svart 17.September.2010 Er det så enkelt at man bare kan hevde at man har bygget båten selv da? Da kunne jo enhver tatt inn båter i fleng, brukt dem i fem år, for deretter å selge dem. Høres i så fall merkelig ut. Sitér dette innlegget Link to post
Lykken VI Svart 17.September.2010 Link til dette innlegget Svart 17.September.2010 Er det så enkelt at man bare kan hevde at man har bygget båten selv da? . Vet ikke helt med etter diskusjoner tidligere på nettet så kan det virke slik... Sitér dette innlegget Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
OT-flyktning Svart 18.September.2010 Link til dette innlegget Svart 18.September.2010 Naboen i havna importerte en kliss lik båt i sommer. Han ga blaffen i CE merkingen. Denne naboen kan fritt bruke sin båt uten og måtte bekymre seg over dette Vel, han har da heller ikke betalt mva, toll og avgifter... Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 18.September.2010 Link til dette innlegget Svart 18.September.2010 Vel, han har da heller ikke betalt mva, toll og avgifter... Dette har du self rett i siden dagens praksis ble endret i 2006. Her er toll.no sitt rundskriv om saken. Innførsel av fritidsbåter fra land utenfor EØS-området Publisert: 19.05.2006 | Gyldig fra 19.05.2006 Saksnummer: 2006/00036 Nye retningslinjer for innførsel av fritidsbåter fra land utenfor EØS-området innføres fra 15. juni 2006. Toll- og avgiftsdirektoratet viser til gjeldende praksis med privat lagring ved innførsel av fritidsbåter fra land utenfor EØS-området. Med bakgrunn i de erfaringer som er gjort finner direktoratet å endre innførte retningslinjer. Fra og med 15. juni 2006 skal derfor alle båter som innføres fra land utenfor EØS-området og som ikke tilfredsstiller kravene til CE-godkjenning legges inn på lager hos godkjent tollagerholder i påvente av slik godkjenning. Ved lagring på tollagre kan Tollvesenet, etter søknad på fastsatt skjema i det enkelte tilfelle, jf. tollovforskriften pkt. 7.3.2, gi tollagerholder tillatelse til at båten kan gjennomgå nødvendige tester og utbedringer for at den skal kunne bli CE-godkjent. Det kan gis tillatelse til slik behandling både utenfor og på selve tollageret. Direktoratet gjør oppmerksom på at, selv om det er gitt tillatelse til å ta båten ut av lageret, så befinner den seg under tollagerprosedyren. Det er derfor lagerholder som er ansvarlig overfor Tollvesenet når det gjelder toll og offentlige avgifter i samsvar med tolloven § 52, jf. tollovforskriften 7.2.8. Ta kontakt med Tollvesenet lokalt for nærmere opplysninger. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.September.2010 Link til dette innlegget Svart 18.September.2010 ja det er rart det der. Om man bygger en båt selv av gamle paller og noen badekar og det fortsatt flyter etter 5 år så er den 'OK' for markedet. jepp...snodig Rett og slett å vanskeliggjøre paralellimport av båter utenfor EU. Det er den eneste forklaringen, ----- jepp.... Nei vi får nyte våre late dager på sjøen og slutte og bekymre oss for overmakta om vi skulle mangle et CE klistremerke eller to.. Hele greia med dette blir jo rett og slett latterlig så lenge det ikke eksisterer reg plikt i dette landet.. enig Kan ikke tenke meg at politiet vil bruke masse tid på å mase om en gammel båt som med all sannsynlighet ikke er ce-pliktig i utgangspunktet. Men gitt at de likevel gjør dette, er det åpenbart at bevisbyrden ligger på båteier. Er nok ikkje slik det virker vil eg tru, vi er uskyldig inntil det motsatte er bevist, håper eg....? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.